Suzuki GSX 750 F -00 går orent när den blir varm

Rogga E

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Hoj
Suzuki gsx750f -00
Hej

Började i förrgår den 12/5 var och tankade, åkte en kilometer sen började den gå illa var inte med riktigt på tomgång, kändes som den tappade en burk och gick på tre. Åkte hemåt gick sämre och sämre. Kollade stiften, ser helt ok ut men gick fortfarande illa. Idag har jag bytt soppa och gjort rent bränslefilter. När den var kall gick den helt perfekt i två minuter för att börja gå sämre och sämre och till slut stanna när den gick på tomgång. Tips mottages tacksamt så jag vet var jag ska fortsätta att felsöka.

/Rogga

Hej

Skulle det komma bara sådär?, den har gått 2600 mil och var inne på service med ventiljustering vid 2400 mil, visst allt kan ju hända. Är det krångligt att kolla det vetilspelet själv isf? har ju haynesboken eller åker jag på och lämna in den, är väl hyfsat mekkunnig, tacksam för ytterligare svar.

/Rogga E

Skulle det komma bara sådär?, den har gått 2600 mil och var inne på service med ventiljustering vid 2400 mil, visst allt kan ju hända. Är det krångligt att kolla det vetilspelet själv isf? har ju haynesboken eller åker jag på och lämna in den, är väl hyfsat mekkunnig, tacksam för ytterligare svar.

/Rogga E
Nej, helt plötsligt ska det inte komma, men förgasarproblem mm brukar inte göra att den går sämre varm.
Att kolla ventilspelet är inte svårt alls, av med sadel och tank, sen är det bara att lirka av ventilkåpan och voila! Några år sen jag hade en 750F, men jag har för mig att du inte behöver ta loss fuggarna för att komma åt. Du behöver bladmått (kostar 19,90 på Biltema) och några insexnyklar om jag inte minns fel :) Det ska vara 0,10-0,15mm spel på insug och 0,18-0,23 på avgas.
Är alla värden ok så är ett kompprov en bra hjälp. Gör ett med kall motor och ett med varm motor. Det ska vara 10-15 bar i komp, gränsen går vid 8 bar och det får vara max 2 bar i skillnad mellan två burkar.

Ok, tack för tipset, får väl börja där och kolla upp. Det sitter det en elektrisk pot på högersidan på förgasarstället, trottelpot? Den bruka inte kunna strula? Tänkte om den har något samband med kall-varm motor och den inte reglerar som den ska? Är det vanligt med dåliga kolvar, kolvringar efter 2600 mil så att eventuellt kompet skull försvinna? Hojen har som jag ser det varit noga servad enligt bok med ventiljusteringar mm.

/Rogga E

Felet fixat, det var vaccumventilen i soppakranen som strulade så den inte drog på sig någon soppa, hade hängt sig. Gick att smörja upp så nu går den som attan igen, därav gick den bra när den var kall och startades på chocke så den orkade dra på sig soppa till flotörerna men när man tog bort chocke så orkade den inte dra på sig soppa, det är vår teori, ha de``

Rogga E

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...