Suzuki gsx 750 es 83a tips

Sandzoo

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki gsx 750 es 1983
Hej ny här o lite tipps behövs
köpte mig en gsx 750es och vill byta alla oljor..
Motor/vlåda/broms
Vilken olja rek ni att jag ska ha?
Har ej servicebok lr nått om mc så vet ej vad den ska ha..

E lite oljud då o då från kopplingskåpan (som de flesta gsx)
Nått man bör göra?

Nån som har lite tipps om den hojjen?
Finns reservdelar till hojjen i vanlig mc affär lr måste jag beställa via nätet..
Mvh
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
2ans växel är ett problembarn, generatorn likaså. Kan vara värt o veta.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det står väl 10W-40 på påfyllningslocket? Bromsvätska ska vara Dot 4 eller Dot 5.1.
Märke är oväsentligt. Rekommenderar den billigaste.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Som kjell-per skriver, biltema eller jula motorolja för fyrtakt mc 10W-40, hel- eller delsyntet, bromsvätska biltema dot4 (billigare) eller dot5.1 (dyrare). Inget av ovanstående har gett mig några problem på min gammelsukka. Du lär behöva omkring 3 liter olja, så köp fyra liter och håll koll på oljepåfyllningsfönstret så nivån blir rätt. Även oljefiltret kan du köpa på biltema. Alltiallo, billigt och funkar bra!

Och är du osäker på vilket oljefilter och bromsbelägg etc så kan du beställa rätt sort från lelles hemsida, bara att fylla i hojmodellen och klicka i vänstermenyn.
 
Last edited:

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Min bekant Stefan äger en likadan. Han undrade här på forumet om kamkedjesträckaren.
Med åren kan det bli små hack i sträckaren som bromsar stången så det inte blir rätt kamkedjespel. Om du har den sträckaren med en "rilla", liten rund rulle, att vrida på. Skruva åt med handen, gör om utifall den fortfarande slamrar. (det finns eftermarknadsgrejer med fast skruv). Det kan underlätta om motorn vrids rund med nyckel på tändningssidan, (eller med växel i och snurra bakhjulet, tändningen avslagen!) biltemas MC-olja fungerar fint.
ALLA Suzuki från mitten på 80 talet har känsliga elprodukter, som gillar bra batteriet. Byt hellre till ett nytt batteri, än tvingas leta efter 30 åriga nya elboxar.
Förgasarna kan läcka bensin, ned i vevhuset, om bränslekranen står på PRI läge för jämnan. Ta för vana att alltid slå av kranen, och serva gärna kranen (bränslesystemet) under vintern, slå slipper du det bekymret. Förgasarna kan behöva en rengöring, det känner du beroende på motorgången. Har du gamla däck, byt till nya. Det svulliga 16 tums framdäcket ska ha rätt lufttryck för att fungera. antidive fungerar inte så bra, ställ den på läge 0. Om möjligt!!, byt till 17 tum fram, så får du på ett modernt däck.
 

Sandzoo

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki gsx 750 es 1983
Tack för svaren..
Tobbeblårök.. bytte direkt till ny batteri.. såg att antidive fram var urkopplade.. bra lr dåligt? Inte kört mc med aantidive..
Har ej kollat kamkedjesträckaren.. svårt på denna model?
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Kamkedjesträckaren är under förgasararna. Slamrar det inte behöver du inte sträcka kamkedjan. Modellen är känd för att ha lite "ljud" därifrån. Grejerna är över 30 år gamla. Olika förslag på olja har redan kommit. 20W50 är tjockare, kan döva bort lite ljud. Det finns flera filmer på youtube om kamkedjesträckaren.
"Antidiven" ska fungera, men känns lite överkurs, låt den vara urkopplad. På dessa 30 år gamla pjäser är däcken viktigare. Såå nyttigt med nytt batteri.
På fikakvällen på Ribboda MC service för några timmar sedan stod det både en 750 och en 1100 ES från 83-84.
själv åkte jag RD350 YPVS från -85 med helkåpa.
 

Sandzoo

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki gsx 750 es 1983
Är helt nya michellin däck på samt batteri..
Ska beställa nya bromsbelägg.. samt serva den me olja..
Gått igenom den idag (ev kamkedjan) ingen skrammel från den iaf..
Ska riva o kolla kopplingskorgen för den hörs.. passar på o köper nya fjädrar till den..
Fick den rätt billigt o helt ny besiktad :) ska lägga upp nån bild när jag tagit de
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Samt nytt styrlager monterat med korrekt spel. Min kusin Tobbe förlorade en arm och ett ben till ett vajerräcke när den började vobbla.
Mycket viktigt inlägg, då det tunga framhjulet på 16 tum, då och då upplevs få eget liv som pendlar i många riktningar. ALLA komponenter som går att förbättra när det gäller väghållning är värda sin vikt i guld när så tragiska olyckor sker.
 

Sandzoo

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki gsx 750 es 1983
Tack grabbar.. tobbe: rb en gammal goding :)
Anders: o f*n :(
Ägarn innan har bytt styrlagret samt hjullager
Tack för tippset
 

Sandzoo

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki gsx 750 es 1983
Vet ni om gsx 750 es 83a har samma delar som ex 750ef lr katana?
Skiljer det på varje årsm?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top