Suzuki GSX 750 -83 fungerar inte helt 100

jimihendrix

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2015
Ort
Everöd
Hoj
Suzuki GSX 750 -83
I friläge med nyladdat batteri kan man gasa upp hojjen till 7000 varv.
Vid provkörning dödar den stryper sig själv vid 4-5000 varv och går allmänt ojämt.
Har fått tips att det kan vara laddregulator, går det att mäta den befintliga ? (orginal)

Tacksam om någon har tips på vad det kan vara?

Köper gärna en laddregulator omgående om det finns !!
 
Mäter gör du så här:

Starta hojen. Mät spänningen över batteripolerna vid tomgång, vid 3000 varv, vid 5000 varv, vid 7000 varv. Spänningen ska ligga konstant vid ca 14,5 volt. Undantaget kan vara tomgång därför att generatorn vid så låga varv kanske inte ger spänning nog. Men vid tomgång bör det ligga över 13 volt i alla fall.

Om volten ökar med varvtalen, säg upp till 17-18 volt så blir regulatorn misstänkt.
Om volten visar sig vara för lågt hela tiden så blir generatorn misstänkt.
Men generellt är det bra att mäta även generatorn för att utesluta den.

Laddregulator gör man bäst i att köpa en sådan här så kallad mosfet:
http://www.ebay.com/itm/SHINDENGEN-...-RECTIFIER-KIT-REPLACES-FH012AA-/380704480069
Den är betydligt tåligare, och sitter fabriksmonterade på vissa lite nyare hojar.
 
Tusen Tackar swlabr !!
Har mätt upp den enligt förstklassig beskrivning av swalabr. Regulator är övertygande misstänkt !!!
Laddar ca 18 volt på 3-4000 rpm. Tusen tack !!

MÅSTE BYTA LADDREGULATOR NU !

Begagnad Laddregulator köpes omgående !!
 
Tusen Tackar swlabr !!
Har mätt upp den enligt förstklassig beskrivning av swalabr. Regulator är övertygande misstänkt !!!
Laddar ca 18 volt på 3-4000 rpm. Tusen tack !!

MÅSTE BYTA LADDREGULATOR NU !

Begagnad Laddregulator köpes omgående !!

Har du en bild på din regulator så ska jag se efter i garaget
 
Sitter med samma problem med en GSX 550. Föreslår att du köper en ny regulator. Det är ett vanligt fel på dessa hojar, har jag förstått och vad har du för garantier att du inte står med samma problem igen snart, med en begagnad?
MC-Shopen i Karlstad. Jag vet pris efter lunch! :-) Tror det är samma på 550.n och 750.n
 
Äh, regulator som regulator.
Jag tippar stort på att det ni bägge har är en sk regulator/likriktare, dvs växelström görs om till likström samt spänningen regleras till en nivå som lämpar sig för batteriet. Sen vilket märke eller vilken hoj den suttit på kvittar, bara den är gjord för 12V och klarar typisk hojgeneratoreffekt.
Min hade uppenbarligen pajat, så förre ägaren satte dit en electrex (tror jag de heter), ett eftermarknadsmärke i England. Den var paj när jag tog över, så köpte på en skrot från en honda. Den vart ju paj som den var, attans. Då surnade jag och letade upp vilka hojar en mosfet sitter på från fabrik, hittade en ninjamodell, fanns på skrot, fungerat felfritt sen dess.
Det enda som kan underlätta är ju att skruvhålen och de yttre måtten är samma, slipper man hitta på ett eget sätt att fästa den nya på.
Därav kan det finnas anledning att kolla med mc-shpn i krlstd, eller kanske med suzuki här ovanför. Annars, som sagt, så är det inte så noga.
 
Japp. Hade en GSX400FWS som laddningen slutade funka på. När jag var nere på spinnin' wheel i Tumba (det här var det på glada 90-talet) så fick jag färdiga instruktioner för att montera en Yamaha-regulator som de hade. Så det går ju i alla fall, men man fick ju fippla lite med kablaget.

Det var exakt samma regulator som på GSX750ES vet jag, för det var min nästa hoj.
 
Ett klassiskt fel på den årsmodellen. För att undvika att den dödar batteri etc (been there done that, in the middle of nowhere) så köp ett laddrelä som känner av spänningen i systemet (4 till 5 ledare om jag minns rätt). Jag köpte från en Yamaha på en skrot och kopplade in mig på strömmen till baklampan, Då bryter reläet själv om spänningen blir 18V, istället för att något annat går sönder.
 
Sitter med samma problem med en GSX 550. Föreslår att du köper en ny regulator. Det är ett vanligt fel på dessa hojar, har jag förstått och vad har du för garantier att du inte står med samma problem igen snart, med en begagnad?
MC-Shopen i Karlstad. Jag vet pris efter lunch! :-) Tror det är samma på 550.n och 750.n

Citerar mig själv :-). Regulator passande till GSX 550/750/m.m. 1250:- på MC-Shopen.
 
Citerar mig själv :-). Regulator passande till GSX 550/750/m.m. 1250:- på MC-Shopen.
Jag antar, om den är ny, att det är en eftermarknadspryl, typ den här:
http://www.electrexworld.co.uk/acatalog/RR11.html
Det är väl ändå okej pris för att komma från svensk handlare, med möjlig support inkluderad.

Röstar fortfarande på min ursprungslänk en bit upp.
Mosfet är helt enkelt förkortning för en transistorteknik (mosfet = metal oxide semiconductor field effect transistor) istället för den mer typiska, och äldre, diod-uppbyggda regulatorn. Det är diod-regulatorer som sitter original på GSX400FWS, GSX550E, GSX750 mfl. Och de flesta andra hojar för den delen.

Diodregulatorn går betydligt varmare och har en tendens att gå sönder lättare. Det är viktigt att den är placerad så att den får kylning av vinddraget när man kör. Mosfetregulatorn går inte alls lika varm och har potentialen att hålla mycket längre. De senare tillverkas av ett japanskt företag som heter Shindengen, men går inte att beställa direkt från dem eftersom de endast jobbar direkt mot hojtillverkarna. De sitter fabriksmonterade på en del hojar. Däremot hittar man dem bla på e-bay. Köper man en sån med hela kitet så bygger man ihop en stund med kontakterna, så blir det fukttätt och fint.

Men, en får göre som en själv tror är bäst...:fyllisar
 
Dagens ungdom... En regulator köpes från valfri MC-skrot för 300.

Dagens ungdom....:Bugar

Eftersom det är ett klassiskt fel på dessa hojar och att det kan ge förhållandevis dyra följdefekter, känns det dumsnålt att köpa begagnat och kanske ställa till något mitt under säsongen!
 
Respekterar din åsikt. Poängen med "skrotlösningen" från yamaha är att den eliminerar risken för överspänning eftersom den känner av normalspänning i elsystemet. Skulle den bli för hög så klipper den laddningen.
 
Respekterar din åsikt. Poängen med "skrotlösningen" från yamaha är att den eliminerar risken för överspänning eftersom den känner av normalspänning i elsystemet. Skulle den bli för hög så klipper den laddningen.

Och med den förklaringen köper jag resonemanget! Okunskap från min sida.
 
Ring MC-Shopen i Karlstad tel 054-531139 så du får riktiga grejer.
Undvik universllösningar på e-bay.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top