Suzuki GSX 550 går dåligt

Kristianccc

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsx 550ES
Hej

Min Suzuki går dåligt , den startat utan problem med full choke, sen får man dra ner den till hälften för att få den att gå på tomgång.
När man drar på så segar den det tar tid att varva upp och om man försöker hålla varvtalet på tex 4000 varv så pendlar den 1000 varv upp och ner.

Jag tycker också att den blir varm fort, hur varm blir en cylinder. Kan man ta på den när man kört motorn en stund?

Det ska väl sägas att den stått still väldigt länge och inte startats.
Cykeln har inte gått långt ca 2000 mil.

Jag har bytt batteri, kollat alla tändstift , tömt gammal bensin och kollat filtret i tanken ska också byta olja på den.

Vad kan man mer kolla? ska jag ge mig på att plocka isär förgasarna ?
Justera ventilspel ?? ska man byta tändstiften helt (dom ser bra ut) ?

Körde utan luftfilter nu kan det ha ngn effekt ??

Oj det blev många frågor ... Tack på förhand

/ Kristian :)
 
UrbanTiger skrev:
2349806 Avlagringar i munstyckena är nog ett tips.

typ..men utan luftfilter kan de ju bli strul så du vet..prova med då.
 
Kristianccc skrev:
2349794 Hej

Min Suzuki går dåligt , den startat utan problem med full choke, sen får man dra ner den till hälften för att få den att gå på tomgång.
När man drar på så segar den det tar tid att varva upp och om man försöker hålla varvtalet på tex 4000 varv så pendlar den 1000 varv upp och ner.

Jag tycker också att den blir varm fort, hur varm blir en cylinder. Kan man ta på den när man kört motorn en stund?

Det ska väl sägas att den stått still väldigt länge och inte startats.
Cykeln har inte gått långt ca 2000 mil.

Jag har bytt batteri, kollat alla tändstift , tömt gammal bensin och kollat filtret i tanken ska också byta olja på den.

Vad kan man mer kolla? ska jag ge mig på att plocka isär förgasarna ?
Justera ventilspel ?? ska man byta tändstiften helt (dom ser bra ut) ?

Körde utan luftfilter nu kan det ha ngn effekt ??

Oj det blev många frågor ... Tack på förhand

/ Kristian :)

Kolla ventilspelet. Ser säkerligen ut som på dom större modellerna med skruvvippa. Ibland när man lyfter på locket så är det inget spel alls på en del ventiler! Tror intervallerna var 600 mil på luft/oljekylda egentligen.
 
Tackar för tipsen.

Ska ta isär och justera ventilspelet.
Nu är jag inte speciellt kunnig när det gäller motorer, jag har förstått att man mäter ventilspelet med bladmått.

Det man ställer in är "glappet" mellan ventilen och "vipparmen" som trycker på ventilen ??? Är det för stort så kan det bli problem.

Går det att komma åt detta utan att plocka ur motorn ?
 
Kristianccc skrev:
2352077 Tackar för tipsen.

Ska ta isär och justera ventilspelet.
Nu är jag inte speciellt kunnig när det gäller motorer, jag har förstått att man mäter ventilspelet med bladmått.

Det man ställer in är "glappet" mellan ventilen och "vipparmen" som trycker på ventilen ??? Är det för stort så kan det bli problem.

Går det att komma åt detta utan att plocka ur motorn ?[/QUOTE

Du behöver förhoppningsvis inte plocka ur motorn! Bara plocka bort tanken skulle jag tro. Och som du säger är det "glappet man ställer in. Problemet på suzukis brukar väl vara att spelen krymper istället.
 
Kristianccc skrev:
Det man ställer in är "glappet" mellan ventilen och "vipparmen" som trycker på ventilen ??? Är det för stort så kan det bli problem.

Tvärt om, för stort spel gör bara att den skramlar lite mer. Ett för litet spel kan göra härdsmälta med ventilerna.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top