Suzuki GSX 400 FWS laddar för mycket?

Mc_Berlin_Mc

vilka är olagliga hjälmar?
Gick med
13 May 2006
Hoj
Honda
jag har problem med en suzuki gsx 400 fws. det är nämligen så att motorcykeln genererar för mycket runt 19 volt (normala fall runt 14). det börjar med att (regulatorn/likriktare) går sönder, och sen svullnar batteriet.

detta problem ska visst vara vanligt för årsmodell 84.

vad kan man göra? tips? :tummenupp

Last edited:
Jag har haft exakt samma problem med min FWS från -84. Jag har haft lite trixigt att hitta den felande komponenten, men efter byte av stator, regulator och batteri laddar ser allt ok ut igen.

Troligtvis är det spänningsregulatorn som gått sönder, men det kan lika gärna vara glapp, kortis eller dålig jord nånstans. Börja kolla denna felsökningsguide så kanske du hittar den felande komponenten.

Jag har haft exakt samma problem med min FWS från -84. Jag har haft lite trixigt att hitta den felande komponenten, men efter byte av stator, regulator och batteri laddar ser allt ok ut igen.

Troligtvis är det spänningsregulatorn som gått sönder, men det kan lika gärna vara glapp, kortis eller dålig jord nånstans. Börja kolla denna felsökningsguide så kanske du hittar den felande komponenten.

har köpt (regulator/likriktare) 2 ggr. båda har gått sönder efter cirka 300 mil. köpt på lelles mc. sen har ja biltema batteri, har läst någonstans att batteriet är en stor bov i det hela. vad är stator?

Statorn är generatorlindningen, alltså spolen/spolarna som alstrar växelströmmen till regulatorn. Slå multimetern på växelströmläge och mät över två av de gula kablarna i taget. Får du över 75v när du varvar lite så borde den vara ok. Min levererade 80V på två men bara 45V på ena så jag bytte den för säkerhets skull. Betalade runt 1400 på mc-huset.

Jag skulle nog börja leta efter glapp, kortslutningar och jordfel. Det kan ju vara batteriet som orsakar problemet eftersom du behövt byta regulator igen, men kolla alla anslutningar också.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman