Suzuki GSX 1100 F -92

SirBarret

Medlem
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
BMW R 1250R -21
Tjena.

Har en suzuki gsx 1100F -92 som jag ska byta luftfiler till ett K&N filter.
Är i original utförande för övrigt.

Nu till min fråga, tror ni man behöver bestycka om den eller man kan ha den som den är?? Isf vad rekomenderar ni för storlek på Munstycke?

//Johan

Det låter kanske som en dum fråga, varför ska du byta originalfiltret mot ett K&N?

Men... du får ingen mer effekt och förgasarens inställningar blir ändrade iom det ändrade insugsvakumet, dvs trubbel.

Varför jag är så "negativ"? Hehe... jo, för ditt originalfilter klarar av att supporta minst 145 hästar på bakhjulet (fast med lite andra motormodifieringar) - och så mycket lovar väl inte ens K&N?

Luftfiltret är bland det sista du ska pilla på om du vill ha lite mer hästar.

Har du köpt luftfiltret för att det var billigare, lär du ställa in förgasarna enligt "sticky-tråden" som finns postad här på meck-forumet.

andersbrink skrev:
Det låter kanske som en dum fråga, varför ska du byta originalfiltret mot ett K&N?

Men... du får ingen mer effekt och förgasarens inställningar blir ändrade iom det ändrade insugsvakumet, dvs trubbel.

Varför jag är så "negativ"? Hehe... jo, för ditt originalfilter klarar av att supporta minst 145 hästar på bakhjulet (fast med lite andra motormodifieringar) - och så mycket lovar väl inte ens K&N?

Luftfiltret är bland det sista du ska pilla på om du vill ha lite mer hästar.

Har du köpt luftfiltret för att det var billigare, lär du ställa in förgasarna enligt "sticky-tråden" som finns postad här på meck-forumet.
Ska serva motercykeln till en bekant så ville han ha ett K&N filter. Men eftersom det nu inte gör ngn skillnad så lär jag ta ett Higflo filter istället.

Vilka andra motormodifieringar då? *nyfiken*

//Johan

Det är just det som är kruxet med CV-förgasare, byter man typ av luftfilter ändrar man även förutsättningarna fullständigt för förgasarna att jobba optimalt. Det absolut enklaste är att sätta dig ett originalfilter, det har ett exakt definierat motstånd i sig så att fuggarna har korrekt bränsleblandning vid alla trottelutslag.

Ändrar du vakumet framför förgasarna måste du även bestycka om förgasarna, alla kretsar påverkas (dvs lågfart, trottelnål och huvudmunstycke). För att det ska bli rätt ska man upp på en Dynobänk med Lamda-sond. Räkna med minst 1000-lappen för en dyno-körning om då inkluderar munstycksbyte.

Är du lite om och kring dig kan du bestycka om den själv genom att läsa av tändstiften efter en körning. Det finns flera trådar här på sporthoj.com som beskriver hur man gör.

Det som ger mest är att ersätta originalljuddämparen. Då går man upp en storlek på huvudmunstyckena, t.ex. från 105 till 107.5 (de kommer i steg om 2.5). Sen kommer en "snikportning", då man snyggar till topplocket så att det får ett bättre gasflöde. Sen kommer insugskammen från en GSXR. Sen kommer en planing av topplocket. Sen kommer en portning och plastning av topplocket. Sen kommer big-bore. Sen kommer större förgasare. Sen kommer ett helt nytt avgassystem. Sen... well, det går att kasta hur mycket pengar som helst på en motor. :D

Tack för ett utomordentligt svar. Tror inte han ger sig på o göra allt det där :-)

Själv så bytte jag till Micron dämpare och K&N filer + att jag gick upp till 137 i Huvudmunstycke. Gick fan så mycket bättre sen :-) Men ska o få den bänkad o rätt konfigurerad sen till våren.

Thanx....

Det är synd att man lyckats ha sålt in begreppen "Dyno-jettad" och K&N-filter så himla starkt. Ungefär som Coca Cola. Ingen behöver det, strular bara till det för kroppen/motorn men alla "vill" ha det.

Min Bandit lyckades jag 1999 skrämma upp från 98 till 143 hästar och fortfarande använda originalförgasarna och original luftfilter men med ett extra insugshål i luftburken (original är det så litet hål att den stryper den till max 120 hästar). Iofs med portad topp och andra kamaxlar och ljuddämpare men det lilla extrahålet gjorde att jag fick gå från 107.5 på huvudmunstycket upp till till 130. Ett K&N luftfilter gör snarlik skillnad i vakumförändring.

Med turbo räcker det med CV34'or för att ge upp till 400 hästar på bakhjulet! :D

Nyheter
Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Back