Suzuki GSX-02 Knackar i Motorn! SNÄLLA SVARA!

Knackar hur? Det är inte lite "nysningar" på tomgång? Känn på insugsgummin när den låter så. Känns det i gummina så borde en ventiljustering, luftfilterbyte och synkning (allt ihop)hjälpa även om det inte försvinner helt.
Växellådeklonket enligt din beskrivning hör nog till, så har min låtit i snart 6000 mil och har inte rasat ännu. Påverkas en del av kedjespänningen och varvtal. Den luftoljekylda suzukimotorn väsnas en del från ventilerna då den inte har något vatten runt om som dämpar ljudet. Ventiljustering samt synkning av förgasarna. Normalt är det stor service vid 2400 mil och då skall bägge dessa detaljer göras ihop med tändstiftsbyte olja mm. Kontrollera tomgången, den bör vara ca 1300 varv när den är varm och ca 1700-2000 under varmkörning. Är den lägre kan kammarna få för lite olja med ventil/kamaxel problem till följd. Olja är en smaksak men min luftoljekylda tycker om OK/Q8 SBK racing 15-50 som tex Roller's däck kränger till hyfsat pris(köp inte på OK/Q8 där kostar den för mycket). På min 1200'a minskar klonket jämfört med både motul och mobil1 i samma viskositet.

Ja som dom flesta säger så är det inte lätt om man inte hört ljudet själv. Men om du har hjojen hemma så använd en skruvmejsel som stetoskop. Sätt klingan mot tex kamkedjespännaraen och örat mot toppen på mejseln så hör du relativt tydligt om det kommer därifrån. Gå runt motorn på detta sätt o lokalisera var det kommer ifrån. Några har påpekar avgas systemet ganska vanligt på många hojar.Känn runt med handen om du känner någon läcka uppe vid toppen. Annars var ju ett vanligt fel på riktigt gamla sukkor kopplingen. Nitarna i korgen släppte eller korgen sprack. Men det var ju början 80 talet så lite långsökt är det.
Good luck

okej det låter inte roligt. Fan nu har man pungat ut med en del pengar sen ska man också lägga ut en massa på service också. Hur mkt går en sådan storservice på? Ventiler kanske 1500 med allt inräknat och förgasarna samma..typ 3000 kr eller.... fan... trött man blir på detta...

snackade med verkstaden och de konstatrade att man ska byta kankedjan på hojen. men vafan ska man byta kedjan om den bara rullat 2300 mil det fattar jag fan inte hojen är ju som ny...kan det vara så redan att kedjan är dålig. de har ju tidigare bytt sträckaren men inte kedjan..kan det vara något skumt här tror ni.

Kamkedjor brukar väl inte knacka direkt. Släpor som är lösa eller kamdrev möjligen.

1.kolla oljan så att den är av rätt typ ok inte behöver bytas, kolla även efter partiklar.
om det är så att du har hydrauliska lyftare så brukar det alltid knacka/ticka innan oljan trängt in och blivit varm, kolla annars så de inte blivit igentäppta av skitig olja. (plocka ner och blåsa ur med tryckluft) byt lyftare om det behövs.

2. ventilspel, o om det är ok, var beredd på att plocka ner den biten o kolla säten mm.

3. spräck motorn o kolla kam, släpor/drev.

men först av allt, kläm och känn precis överallt på hojen, dra åt skruvar en extra gång (avgas t ex.) kolla läckor och tjuvluft, alla packningar mm.
väldigt ofta är det nåt som ligger och skramlar bara alt. läcker.

låter lite suspekt att det skulle vara kedjeområdet igen, tyder nog mer på att något annat är vaj, och att kedjepaketet slits ut som symptom.

detta är nog det enda jag kan komma på på rak arm..

lycka till

edit: är det såhär det låter?

Last edited:
Nääää. Är det så knackningar låter nääää för fan så låter den inte... Men nu verkar allt ha löst sig...:tummenupp

Återförsäljaren skulle även göra en ventiljustering, ställa förgasarna, Byta till ny kedja då den gamla var lite sliten men dreven så bra ut och även då byta kamkedjan.HELT gratis... Så nu har jag väl en hoj som håller ett par år till...eller...:yoparty

Sen en annan sak är det sant att Suzukins Växelådor klonkar mer än andra lådor kört kawasaki innan som låter helt anorlunda..sant eller borde jag oraoa mig för detta också.....:va

Hej !
Har kört en 99:as GSX i två års tid och svaret är ja: lådan ÄR klonkig.
Ingenting att bry sig om.

Phuhhh.....:huvet

Har fortvarande inte fått tillbaka hojen. de skulle byta kamkedjan, fixa ventilerna, ställa fuggarna och byta stiften. MEN,,,, De vill inte spräcka motorn för att byta kamkedjan utan de vill få tag på någon kamkedja som man kan haka fast utan att behöva spräcka motorn. FInns detta? Jag vill fan inte ha någon jävla kopia som pajar efter ett tag. Blir tokig snart!!

Ska inte denna hoj vara en bra HOJ?:confused:

Ska inte denna hoj vara en bra HOJ?:confused:
Jo, och tämligen idiotsäker. Din är den första jag hört som gått sönder i motorn. Inte för att jag är nåt GSX-orakel... :rolleyes:

Tyvärr har jag jag ingen hjälp att ge, detta är ett "icke-inlägg", förutom att det är hart när omöjligt att montera en hel kamkedja utan att spräcka blocket. Hur ska man få den över vevaxeln utan att trä den förbi en ände? Som sitter i en lagring i blocket...

Om inte verkstaden vet detta skulle jag starkt överväga att byta mekaniker, då kan det i mina ögon lika gärna vara de som orsakat problemen.
Sen kan jag väl misstänka att en kamkedja som inte är hel faktiskt nitas ihop, vilket gör den i princip lika stark som en hel kedja. Men det ska de veta, inte fråga dig om....

Last edited:
Vanlig kamkedja kommer med nitlås. Alltså så drar man runt den nya med den gamla kedjan.Sedan nitar man ihop den. Kan ju inte vaså märkvärdigt att få tag på.

Stämmer det du säger med det var de som gjorde bort sig de bytte sträckaren utan att se över kedjan och detta funkade i ca 100 mil sen började den låta som fan igen men jag skiter i vilket de får fixa detta annars får jag väl häva köpet nu om detta går. De sa att de ger 2 års garanti på jobbet. så vi får se vad som händer visst är man besviken på att lämna in hojen direkt efter köpet.

Sen attt den gått sönder i motorn vet jag inte. Jag har hört att de har dåliga kamkedjor kanske är det just jag som fått måndagsexemplaret med den sämsta kedjan.:confused:

Det enda jag är lite orolig för att att de ska lägga in en massa skitdelar i hojen dvs en massa piratkopierade delar som håller typ 2 år sen pajar de. Visst de gör ju allt gratis med jag tror att de kommer att slarva. Köpte den på Automax i kalmar, 3 månaders garant och 2 år på jobbet de kommer att utföra. Men jag är ingen erfaren rent mekaniskt trots allt e jag bara 22. Så jag är orolig att de kommer att blåsa mig.

Finns det NÅGONTING jag kan tänka på..Så SNÄLLA säg det. Innan det är försent. :4skrika

Det enda jag är lite orolig för att att de ska lägga in en massa skitdelar i hojen dvs en massa piratkopierade delar som håller typ 2 år sen pajar de. Visst de gör ju allt gratis med jag tror att de kommer att slarva. Köpte den på Automax i kalmar, 3 månaders garant och 2 år på jobbet de kommer att utföra. Men jag är ingen erfaren rent mekaniskt trots allt e jag bara 22. Så jag är orolig att de kommer att blåsa mig.

Finns det NÅGONTING jag kan tänka på..Så SNÄLLA säg det. Innan det är försent. :4skrika

En kamkedja som man använder nitlås på e ingen skit, går många mil :tummenupp men den som har vart monterad kanske hade ett fabrikationsfel, men de kan ju vad som hälst ha :(

Ora dig inte för saker som inte har hänt ännu. Jag tycker det verkar som de vill hjälpa dig! Be att få ett skrivit kvitto på delar de bytt, samt säg att du vill ha orginaldelar.

Sen en annan sak är det sant att Suzukins Växelådor klonkar mer än andra lådor kört kawasaki innan som låter helt anorlunda..sant eller borde jag oraoa mig för detta också.....:va

Det är ingen fara. Suzukis lådor smäller och klonkar men å andra sidan sitter växlarna som smäck. Det ska vara så. Kawasakis och Hondor må ha smidigare växellådor men det är lättare att missa lägena. M.a.o detta ska du inte oroa dig för, du ska däremot njuta av att PANG så sitter växlarna där de ska :tummenupp

Men den har ju automatisk bränslekran så det kan det inte vara. Eller ska de låta när man startar den? Men den knackar verkligen mycket.. Det sa ju killen på verkstaden också. Visst jag vet att det går på garantin. Men jag vet att de kommer att försöka att säga "A men det ska vara så" Bara för att slippa mig..

Vägrar bli blåst igen har köpt 4 hojar innan på andra ställen och blåst hela jävla tiden blir man..alltid är det något skit med hojarna.

mm det trodde jag också..att det det var ventilerna men då skulle det ju låta hela tiden väl..:va

De kan ju vara så lätt att den automatista soppakranen är paj om du har en jävla tur vill säga o de är ju ganska smidigt att kolla

Sant men hur kul är det att köpa en hoj för 45000 kr och sen dagen efter lämna in den till verkstaden där den har varit nu i en månad och mer kommer den att vara. Man tappar liksom förtråndet för den motorcyklen, HElst vill jag ångra affären för jag ser inga fördelar med att få detta gjort för det e det väl inte någon positiv sak att spräcka motorn...eller:gnissla

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back