Suzuki GSR, Hornet eller Kawa ER6?

Kal El

Terence Hill
Gick med
9 May 2006
Hoj
Snart en GSR600
Min förra båge och jag gick just skilda vägar av olika anledningar men självklart kan man inte stå utan nu när sommaren kommer. Står i valet och kvalet mellan dessa hojar och är mycket konfunderad.. :confused:

Ska försöka provköra alla den här veckan så att man kan jämföra dem med färskt minne, men är det nån som har lite tips och allmänna synpunkter kring dem? Vilken är roligast att köra(subjektivt förstås..), vilken är driftsäkrast och var får man mest för pengarna?

Oerhört tacksam för alla möjliga tips!

Driftsäkrast är hornet men den e inte den billigaste utav dom alternativen som du skrivit om. Mest för pengarna är ER6:an.
Horneten är nog den som har mest mos i motorn och den e grymt skön att köra (kanske är lite partisk, men, men)
Angående mitt uttal om driftsäkerheten så är det enligt flera olika tester i olika mc tidningar

Självklart ska inte Yamman glömmas bort i snacket, sorry.. :rolleyes:. Tyvärr så är den inte lika vanlig och det smala utbudet gör att priset kan dra iväg lite alternativt att det tar sin lilla tid att hitta en. Ett halv-krav jag har är att det helst bör vara en butik jag köper hos, så att man får någon slags garanti. Är inne i en otursperiod nu så det behövs tyvärr..

Ändring: FZ'an är ju nästan exakt lika stor som GSR'en och har lika många hästar, så jag ska försöka testa båda innan jag bestämmer mig.

Last edited:
Well skrev:
2199465
Horneten är nog den som har mest mos i motorn...

Enligt Bike's test i det näst senaste numret har Suzuki GSR mer mos i motorn än Hondan :fakta .
Kommer ej ihåg de exakta siffrorna.

Kal El skrev:
2199466 Självklart ska inte Yamman glömmas bort i snacket, sorry.. :rolleyes:. Tyvärr så är den inte lika vanlig och det smala utbudet gör att priset kan dra iväg lite alternativt att det tar sin lilla tid att hitta en. Ett halv-krav jag har är att det helst bör vara en butik jag köper hos, så att man får någon slags garanti. Är inne i en otursperiod nu så det behövs tyvärr..

Ändring: FZ'an är ju nästan exakt lika stor som GSR'en och har lika många hästar, så jag ska försöka testa båda innan jag bestämmer mig.

He he.....Köp min då ! :tungan

Jag e`sugen på En kawa z1000 !! :yoparty ( eller R1;a om det blir kåphoj nästa gång)

Går omkring med samma funderingar som trådstartaren.
Har kollat in en Hornet 600, kostar 75 loppor hos min lokala auktoriserade Hondahandlare. Eller en Sukka GSR 600 som går att få för 69 loppor hos en "gråimportör" i närheten.

Fler infallsvinklar och tips kring detta vore intressant från de som har avverkat ett par mil på respektive båge...

Suringen skrev:
2209515

Fler infallsvinklar och tips kring detta vore intressant från de som har avverkat ett par mil på respektive båge...

Köpte en ny Hornet 600 -06 för några dagar sedan. Har bara kört 15 mil hittills. Men jag är kanonnöjd :banana Väldigt lättkörd, smidig och har tillräckligt med pulver. Eftersom den saknar kåpa trodde jag fartvinden skulle vara lite jobbig. Men det är absolut inte störande. Om man nu inte kör extremt snabbt. Men då är man inne på fel typ av hoj. Fick lite träsmak i rumpan efter dagens tur på ca 10 mil. Den är även grymt snygg (tycker jag).

HORNET 919 alla gånger...

en busmaskin utan dess like :yoparty :yoparty

kasta väck orginalljuddämarna så kan den bli så här snygg och låta :rock :rock

Bifogat

• hornet 4.jpg
    hornet 4.jpg
    75.6 KB · Visningar: 119
ceasar skrev:
2211454 Vad baserar du det uttalandet på?

Alla kommentarer av verkstäder och olika tester som säger att den har mindre problem än övriga nämnda.
Jag ser att du kör suzuki och dom har bra kvalité dom med...dock så hävdar alla ny och begagnat tester att hondan (horneten) har grymt bra kvalité.
Jag äger dock ingen av dom övriga själv så jag kan inte tala av egen erfarenhet, men jag har vänner som kör suzuki, yamaha, triumph och dom har haft betydligt mer strul än vad jag har haft.

Kal El skrev:
2198987 Min förra båge och jag gick just skilda vägar av olika anledningar men självklart kan man inte stå utan nu när sommaren kommer. Står i valet och kvalet mellan dessa hojar och är mycket konfunderad.. :confused:

Ska försöka provköra alla den här veckan så att man kan jämföra dem med färskt minne, men är det nån som har lite tips och allmänna synpunkter kring dem? Vilken är roligast att köra(subjektivt förstås..), vilken är driftsäkrast och var får man mest för pengarna?

Oerhört tacksam för alla möjliga tips!

HORNET 600 gärna -03 eller -04 för då har du alla snygga detaljer som ändrades 03 men utan den tråkiga lilla frontkåpan som finns på -05 -06 :D

jag har en hornet -03 och är otroligt nöjd med den. bra riv och bekväm körställning. :yoparty

Well skrev:
2211929 Alla kommentarer av verkstäder och olika tester som säger att den har mindre problem än övriga nämnda.
Jag ser att du kör suzuki och dom har bra kvalité dom med...dock så hävdar alla ny och begagnat tester att hondan (horneten) har grymt bra kvalité.
Jag äger dock ingen av dom övriga själv så jag kan inte tala av egen erfarenhet, men jag har vänner som kör suzuki, yamaha, triumph och dom har haft betydligt mer strul än vad jag har haft.

Men GSR och ER6 kom väl i år, vilket betyder att det är lite tidigt att utvärdera kvalitéten hos dessa maskiner??

ceasar skrev:
2212840 Men GSR och ER6 kom väl i år, vilket betyder att det är lite tidigt att utvärdera kvalitéten hos dessa maskiner??

Sant, men eftersom mycket av det maskinella kommer från tidigare modeller (så även hos horneten som har en äldre variant av cbr600).
Då dom kollat på dessa tidigare varianter (fråga inte vilka suzukis och kawasakis är för det minns jag inte) så har dom uppenbarligen kommit fram till detta.
Som sagt så har jag ingen egen erfarenhet men dom som har testat och skrivit om dessa modeller i diverse mc-tidningar borde ha det.

Det bidde en GSR hos förmodligen den importör du menar. Kommer hem om ett par veckor och då jävlar! :yoparty

Var mest priset som höll mig från GSR'en, ER6'an med ungefär samma drag men 25 lök billigare lockade en hel del tills jag såg Susukin för 17 papp mindre. Testade iofs Kawan med effektsystem, så en helt rättvis bild ger det ju inte då GSR'en var original, men tyckte i alla fall man satt bättre på Suzukin. Sen gillade jag utseendet också men som med brudar är det inte det man mest ska gå på, fast handen på hjärtat blir man ju inte gärna ihop med tomtemor precis.. :hihi

GSR'n var fan rolig :)
Bombade upp den på slangen i 100 på 2:an utan problem!
Riktig flumhoj :jäs

Provade en gsxr600 -06 också, vilken motor...
och vilken hoj! Fick sån jäävla kontakt med den alltså...
2 knäskrap på en provtur som kunde kostat mig 24 norska loppor :lol
Hämtar en sån i tyskland till våren tror jag... haha...

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka