Suzuki GS500E

ak89

Ny medlem
Gick med
25 May 2010
Hoj
ingen än så länge...
Hej!

Någon som vet hur mycket det kan kosta att fixa ordning en Suzuki gs500e från 2000, som har stått i ca 5 år?

Det var egentligen inget fel på den, men antar att man kanske behöver byta däck och sånt kanske?

Jag fick ett erbjudande att köpa en sån ganska billigt, men vet inte om det kommer bli så billigt i slut ändan änd... :va

Tacksam för hjälp och tips! :)

Hur du än gör så kommer du inte tjäna pengar på att köpa hoj. Det är ständiga kostnader, både bensin, försäkring och reservdelar.

Med det sagt så skulle jag göra följande:

Nya däck. (2000kr?)
Ny olja. (200-700kr)
Ny bromsvätska. (100-200kr)
Kolla bromsbelägg fram och bak. (byta vid behov) (300-500kr)
Kolla förgasare. (rengöra vid behov) (gratis)
Nytt batteri. (vid behov) (500-1500kr)

Skulle börja där.

har precis skaffat mig en GS500E, tycker den är väldigt mjuk i fjädring både fram och bak.. vad kan jag göra åt det?! Kan jag byta till en gaffel från en lite större hoj utan stora modifieringar?!

har precis skaffat mig en GS500E, tycker den är väldigt mjuk i fjädring både fram och bak.. vad kan jag göra åt det?! Kan jag byta till en gaffel från en lite större hoj utan stora modifieringar?!
Det du isf får byta är gaffelkrona, om du inte hittar en bättre gaffel med samma dimensioner. Framhjul och bromsar får du också byta. Antagligen är det bättre att renovera gaffeln, det tar en timme per ben om man aldrig har gjort det förut. Bak är ofta lite mer pyssel, men kolla hur dämparn är inställd, så att den inte är skruvad till svampighet.

Några andra på forumet som har en GS500E och kan berätta lite hur er upplevelse har varit av hojen?

Köpte själv en i vintras, som jag dessvärre bara hunnit med några turer på innan jag hade omkull den. Frambromsen hade sånt jädrans bett att jag låste framhjulet och välte. Inte den mest karaktärsfulla hojen, men ändå ganska trevlig motor som är luftkyld för ovanlighetens skull med bra bottenvrid och tillräcklig effekt. Ser fram emot att testa den lite mer nu när det börjar bli sommarväglag och jag reservdelarna har kommit.

Ny fjäder i framgaffeln tillsammans med byte av olja gör underverk. Kostnad under 1500,- och det är så enkelt så man kan göra det själv. Bak inte så enkelt, justera upp förspänningen är ungefär det man kan göra utan att byta dämpare. Då sätter den sig inte lika lågt åtminstone.

Nåt jättebett i bromsarna är det inte, men bättre än man kanske tror och väl godkänt med tanke på att det är en "billig" mc. Med sintrade belägg lättare att dosera också. Rengöring av förgasare ifall den stått stilla länge, då kan man passa på att bestycka om och byta till öppet luftfilter vilket ger andningen på hojen en välbehövlig lättnad.

Min sambo hade den som första hoj och använde den till att köra ifrån 600:or med på Gelleråsen ;)

Användes för touring också utan större problem, 120-130 i marschfart på motorvägen inga bekymmer alls egentligen. Åtminstone inte så länge jag höll mig från att köra den. Fjädringen är inte gjord för folk över 80 kg...

Last edited:
Back