Suzuki GS500e , tipps om köp eller någon annan hoj???

BSA POWER

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Yamaha RD, samt BSA B33
hej alla, Första inlägget på detta forum för mig, så jag hoppas att det blir någorlunda rätt!

Till saken: Jag sitter just nu och pendlar till jobbet 3 mil dit och 3 mil tilbaka, varje dag på min yamaha rd 125:a, detta tycker jag i längden blir gaaanska tråkigt samt att den drar så jävulskt med soppa, då jag få ligga på fullgas välldigt ofta...

jag har även en BSA B33 500 årsmodel -51, men det är ju ingen pendlarhoj direkt...

så jag kikade lite på nätet efter en billig och hyffsat snygg hojj och fasnade för hojjen i toppic, men när jag söker om den så hittar jag den typ bara i trådar som heter "Bra första hojj" "hojj till tjejen" osv... så jag undrar, vad är det för fel på den, varför är det en tjej hojj?
Är den billig i drift, reservdelar, försäkring m.m.?
Går de sönder ofta?

Kan säga redan nu att jag har taskig ekonomi, har precis börjat jobba och har inte ens fått första lönen än, så efter som att jag hittade ovanstående -93:a för runt 15000 så tyckte jag att det såg prisvärt ut, har jag fel?

något annat förslag som är bättre, och i så fall varför?

Taskig ekonomi...då rekommenderar jag dig att söka på hojar som är 20 år eller äldre.
Bilsport & MC tar 1383:- hel/hel (ännu äldre...ännu billigare i förs.) och då spelar det ingen roll HUR stor den är. Årsmodell som räknas. INTE effekt.
Det finns 20åringa hojar som ser bra ut och går MKT bra. Har en själv.
Reservdelar KAN det vara liiiiite brist på men sen å andra sidan så är det slitvargar. Grövre byggda. Det lilla jag har lärt mig änså länge. (Tack Dez)

Äldre Suzukihojar hittar du reservdelar på www.mc-shopen.se och dom är jättetrevliga!

Lycka till!!

GS500e är nog ett bra val! Jag hade en -94 för ett par år sedan och var väldigt nöjd med den. Billig att köpa och äga. Försäkring för mig hos Bilsport och MC gick på 1400 hel/hel (tjej, 23 år, nyss tagit kortet). Bränsleförbrukningen ligger runt 0.4 l/mil. Liten och smidig hoj som är lättkörd och stadig... även i motorvägsfart. Varför det är en bra tjejhoj är väl för att det är låg sitthöjd på den... Prisvärd pendlarhoj.

BSA POWER skrev:
hej alla, Första inlägget på detta forum för mig, så jag hoppas att det blir någorlunda rätt!

Till saken: Jag sitter just nu och pendlar till jobbet 3 mil dit och 3 mil tilbaka, varje dag på min yamaha rd 125:a, detta tycker jag i längden blir gaaanska tråkigt samt att den drar så jävulskt med soppa, då jag få ligga på fullgas välldigt ofta...

jag har även en BSA B33 500 årsmodel -51, men det är ju ingen pendlarhoj direkt...

så jag kikade lite på nätet efter en billig och hyffsat snygg hojj och fasnade för hojjen i toppic, men när jag söker om den så hittar jag den typ bara i trådar som heter "Bra första hojj" "hojj till tjejen" osv... så jag undrar, vad är det för fel på den, varför är det en tjej hojj?
Är den billig i drift, reservdelar, försäkring m.m.?
Går de sönder ofta?

Kan säga redan nu att jag har taskig ekonomi, har precis börjat jobba och har inte ens fått första lönen än, så efter som att jag hittade ovanstående -93:a för runt 15000 så tyckte jag att det såg prisvärt ut, har jag fel?

Det e inget fel på en Gs 500e. Bra pendel hoj. Billig att äga o köpa oxå..
Jag har en 96:a till salu om du e intreserad.. PM iså fall..

//Jonny

BSA POWER skrev:

Kawwas GPZ 500S är en liknande hoj som Hyndan men med kåpa och några fler hästar vilket brukar uppskattas vid pendling. Kostnadslägen är liknande.

RW skrev:
Kawwas GPZ 500S är en liknande hoj som Hyndan men med kåpa och några fler hästar vilket brukar uppskattas vid pendling. Kostnadslägen är liknande.

Kan också rekomendera denna hoj, GPZ 500s alltså.

Gör som jag sen, köp hojen för 21000 sen köper du ett helsystem för 11000, sen säljer du hoj 1månad senare för 24000. :huvet

Ibland e man bra dum...men vad den sjöng gott.

LindaO: tack för ett eminent svar :)
0,4 liter/milen verkar ju vara ett riktigt lyft gämfört med hojjen jag kör nu, den drar säker 0,7-0,8-0,9... :( min plånbok gillar det INTE :)
försäkringen var inte så farligt blodig heller, men jag antar att det blir något dyrare för mig då jag fyllde 19 i dag, är kille och tog kortet för ca: en månad sen :P
du säger att det är en liten och smidig hoj, det låter liite oroväckande då jag är 186 cm lång och väger ca: 95 kg, tror du/ni att den är på tok för liten för mig??? jag har aldrig sett någon i verkligheten, och således aldrig suttit på den heller...

JonnyN: jag pm:ar dig om jag får några bra svar på detta inlägg (speciellt frågan om storleken):P

RW: flera hästar är för mig inte så där värst intressant då jag har ett begränsat kort... visserligen så är ju det lite en sammvetsfråga om man vill skita i effektbegränsningen, men jag tror jag är för feg för det just nu... :P

Last edited:
Personligen skulle jag hellre välja en äldre (ie innan 1985) GSX1100, mer pulver och drar inte överdrivet med soppa heller, jag har kört på 0.4 när jag fisåkt, annars drar den väl 0.6-0.7..

Hållbara grejer och lätt med delar, dessutom finns det måånga som kan mycket om dessa cyklar.

GlennB skrev:
Personligen skulle jag hellre välja en äldre (ie innan 1985) GSX1100, mer pulver och drar inte överdrivet med soppa heller, jag har kört på 0.4 när jag fisåkt, annars drar den väl 0.6-0.7..

:7peta begränsat körkort.
Är kanske inte så roligt att köra runt med en strypt 1100.

ne precis... verkar som om det är en något för stor cykel för mig...

men är det någon som vet något om storleken då, som sagt så är jag 186 cm och väger typ, 95kg, går det fortfarande att åka bekvämt på den i så fall???

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda