Suzuki gs500e strypning?

vågavägrakåpa

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
VX 800 -91, TRX850 -96 (såld)
Hej!
Har en importerad Suzuki gs500e -96, som är strypt till 25kW i insuget enligt bilregistret. Hade av förgasaren och insugsgummit idag för att plocka bort strypningen, men ingen strypning fanns där! diametern på förgasare och gummit var 33 mm, precis som det ska var original.

Hojen är märkbart trött, den går hyfsat raskt upp i 120, sedan går det långsamt!!! (har bara varit uppe i 140-150, så jag vet inte hur snabbt den går ännu enligt mätarn).

Enligt bilregistret är den strypt från 33 till 25 kW! Ska det inte vara ca. 38-39 kW (52 Hk) original?

Kan någon hjäpa mig? kan strypningen sitta någon annanstans?

tack på förhand
MVH konfunderad gs500e-ägare :va :va :confused: :confused:

Precis som Solid säger så är det en liten vit bricka som fungerar som trottelstopp. Sen gör även ett slipon en hel del. Jag slängde på ett Scorpion på min och det gjorde skillnad.

Jag drog i gashandtaget och spjällen/trottlarna öppnades fullt, så jag tror inte att det är problemet, avgaset har jag inte checkat ännu. Kan det kanske var något med flottörerna, att de inte lyfts helt? eller kanske det är munstycken eller något som behöver bytas till större?

Jag får väl plocka isär en förgasare och kolla lite!

Någon som har ett slipon till salu... och ett beg. avgassystem... eller ett helt avgas med effektdämpare?

Jag har själv haft en som var strypt och det lättaste sättet att kolla om den är strypt på samma sätt som min var är att ta ur luftfiltret. Då ser du förgasarnas insug. Testa sen att lyfta upp de svarta throttlarna som hänger ner närmast luftoxen med fingret. Jag kan lova att de bara lyfter halvvägs innan de tar stopp. Är det på detta sätt så får du skruva att de svarta locken på förgasarnas topp och rycka bort stoppen.

Där har vi kanske lösningen! jag noterade de svarta trottlarna på förgasarnas insug och pillade lite och lyfte dem något men brydde mig inte om dem då jag trodde det var i cylinderns insug strypningen satt, jag trodde att de svarta plasttrottlarna hade något med choke och kallstarter att göra så jag fäste ingen större notis vid dem. Är ivrig att gå ut och kolla upp det nu, men det får nog ändå vänta tills i morgon.

Tack för tipset! återkommer för besked om resultatet!

Haha likadan hoj (tyskimport -96), samma tanke och samma problem att få den avstrypt :yoparty Om du inte hittar felet så ska jag lämna in min på torsdag för att få den avstrypt, så kan isåfall säga var strypningen satt.

Lånar tråden lite nu bara. Någon som har en manual till gs500e till salu, eller i data format? Fick inte med en när jag köpte den. (hittar bara tyska manualer som jag förstår såå mycket :näsblod )

MvH Viktor

Ni är helt klart på rätt spår. Strypningen sitter i trottellocken, en stopp som gör att trottlarna inte lyfter helt. Skruva av locken på förgasarna och kolla så att det inte finns nånting annat därunder än gummimembran med vidhängande trottel.

De där 52 hkr är önskesiffror, det kommer du inte riktigt upp i. Men om du är beredd att lägga lite pengar så ger ett nytt avgassystem, K&N-filter samt nya munstycken ett klart bättre register på hojen.

Tjejens första hoj var en likadan. Med Dynojet, Laser helsystem och K&N-filter gav den drygt 40 hkr på bakhjulet i ett duktigt (för att vara en 500-twin) register. Inte för att man kan jämföra siffror mellan olika bänkar...

Den travade på utan större problem upp mot 150 med mig på, sen var det segt. Med henne på toppade den närmare 190 om jag minns rätt.

Last edited:
Haha likadan hoj (tyskimport -96), samma tanke och samma problem att få den avstrypt :yoparty Om du inte hittar felet så ska jag lämna in min på torsdag för att få den avstrypt, så kan isåfall säga var strypningen satt.

Lånar tråden lite nu bara. Någon som har en manual till gs500e till salu, eller i data format? Fick inte med en när jag köpte den. (hittar bara tyska manualer som jag förstår såå mycket :näsblod )

MvH Viktor

Skicka ett PM till Zenit. Har för mig att han har en.

I princip är GS500 en halv 1000-kubikare och det finns gott om pållar att finna med lite trimning. Men lite lagom massage av toppen hittar du ca 10 hästar till.

Ni är helt klart på rätt spår. Strypningen sitter i trottellocken, en stopp som gör att trottlarna inte lyfter helt. Skruva av locken på förgasarna och kolla så att det inte finns nånting annat därunder än gummimembran med vidhängande trottel.

De där 52 hkr är önskesiffror, det kommer du inte riktigt upp i. Men om du är beredd att lägga lite pengar så ger ett nytt avgassystem, K&N-filter samt nya munstycken ett klart bättre register på hojen.

Tjejens första hoj var en likadan. Med Dynojet, Laser helsystem och K&N-filter gav den drygt 40 hkr på bakhjulet i ett duktigt (för att vara en 500-twin) register. Inte för att man kan jämföra siffror mellan olika bänkar...

Den travade på utan större problem upp mot 150 med mig på, sen var det segt. Med henne på toppade den närmare 190 om jag minns rätt.

Nu har jag lyft på förgasarlocken och till min stora sorg fanns där inget stop, trottlarna kunde lyftas upp fullt. det enda jag noterade, och som jag fixade till, var att munstycksnålarna inte var ställda som de ska vara original. Spårryttaren som sitter längst upp på nålen satt inte i tredje spåret uppifrån utan i andra, vilket kanske borde göra att bränsletillförseln ströps. Nu är det i alla fall ändrat och jag tog en liten sväng. Tyckte att den svarade bättre på gasen, särskilt vid lägre varvtal (vridet kändes bättre) och jag fick relativt lätt upp den i 140 (sen tog vägen slut). Det hela kan dock kanske vara inbillning eller önsketänkande, det var inte en skillnad som "natt och dag". Jag får ta en större testrunda i morgon för att var riktigt säker.

Suzuki gs 500 strypning?

Det är vacumförgasare, jag tror det är ett mindre hål ca. 4 mm som måste sättas igen därför får du inte full gas.

Det är vacumförgasare, jag tror det är ett mindre hål ca. 4 mm som måste sättas igen därför får du inte full gas.

Kan du kanske vara lite mer detaljerad, förgasaren har massor av detaljer, hål munstycken, kanaler m.m m.m. Varför får jag inte "full gas" för att ett hål inte är igensatt?

MvH Viktor

Hur har det gått med din "avstrypning", fick du reda på var den satt? Måste snart ha svar på varför min är så trött! Blir den inte piggare än så här i originalskick, så köper jag en sprillans kawa ER-6n vilken dag som helst!
T.o.m min gamla XZ550 var bra mycket piggare och i det skicket den är i nu är den ungefär lika pigg som den värsta motorcykel jag ägt... honda CB400N!

Man har strypt förgasaren så inte trotteln orkar lyfta maximalt, det gör man med ett borrat hål på ca 4 mm. Då blir det inte fullt vacum för trotteln vilket gör att den inte lyfter max. Har för mig att det lilla hålet sitter på sidan av trotteln. Lägg igen hålet med nåt som klarar bensin.

Man har strypt förgasaren så inte trotteln orkar lyfta maximalt, det gör man med ett borrat hål på ca 4 mm. Då blir det inte fullt vacum för trotteln vilket gör att den inte lyfter max. Har för mig att det lilla hålet sitter på sidan av trotteln. Lägg igen hålet med nåt som klarar bensin.

Jag hittade två hål på 4mm uppe på sidan ((fram och bak var det nog (plus två på undersidan)), ett var nog original och det på motsatt sida såg "hemmaborrat" ut, provar att täppa till det! Ska bli intressant att se hur den går sedan!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman