Suzuki GS500 hög tomgång efter använd gas

Dallaas

Medlem
Gick med
20 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX R600 -99
Godkväll!

Har ett besvärande problem på min annars så (nästan) perfekta hoj.

Tomgången rusar upp mot 4000 varv när det blivit varm. Precis efter man startat den så är det inte lika galet men ligger inte riktigt där den ska.
Om man stänger av och sedan sätter på hojen medans den är varv ligger den och puttrar fint på tomgången runt 1100 varv men så fort man lagt på gaspådrag lägger så rusar den den på 4000 varv.
Det känns som gas rullen går fint och det "känns" inte som något hänger sig men det tanken går att det är kopplat till gas vajern.

Vad kan tänka sig att förorsaka detta?

Allt gott!
 
Går magert ? Kör du på 98 el e85 ? Att gasen inte går tillbaka tyder väl på för små lågfartsmunstycken/felställd luftskruv i min hjärna men andra har bättre koll på förgasare
 
Kolla så att den inte drar tjuvluft. Spraya lite startgas runtikring förknasaren och se om varvtalet stiger. Åtgärda sedan med (svindyra) insugsgummin och nya o-ringar :hojsmilie
 
Vart på och "mekat" lite ikväll efter en kortare tur, dvs hojen var varm.
Testade spraya friskt runt om förgasaren men inget förändrades. Däremot skruvade jag lite fram och tillbaka på tomgångsskruven och det kändes som att det fanns ett gränsläge där antingen motorn rusar mot 5000 varv eller tomgången är så pass svag att den precis vill dö.
Tillägas att det var två REJÄLA avgas smällar också.

Någon klok som kan hjälpa en oklok?
 
sundström är inne på rätt spår. Ge den lite mer mat så blir det bättre.
 
Köpte hojen för någon månad sen. Felet kom från en dag till en annan.
Förstår innebörden av att den går magert men vad mer specifikt kan man göra för att den ska få mer sås? Byta munstycken eller annat?
 
Köpte hojen för någon månad sen. Felet kom från en dag till en annan.
Förstår innebörden av att den går magert men vad mer specifikt kan man göra för att den ska få mer sås? Byta munstycken eller annat?
Fungerar choken som den ska? Kan även vara skit i förgasarna.
 
När man kört ett tag och ger halvchoke så varvar motorn ner sig till normal tomgång. Vid full choke dör hojen och vid kallstart med choke fungerar det fint. Har den stått någon vecka är den lite bråkig men inte mer än så.
Eftersom allt är original så borde det inte vara något att ändra på tänker jag.
Får plocka ner och göra rent och återkomma.

Tillägas att den annars går fint utöver att den rusar på tomgång.


Tack för alla svar! :shrules
 
Håller med Sundström men jag är ju inte heller nån förgasarexpert, dock skulle jag misstänka att det är skit i lågfartsmunstyckena, kanalerna till pilotkretsen och justerskruvar om den sitter på bränslesidan av förgasaren. Om felet kom från en dag till en annan kan det ju lossnat skit i tanken som satt igen lågfartskretsarna.

Har du kollat att gasspjällen går tillbaka genom att trycka tillbaka dom med handen, choken är väl kopplad till gasen men det är ju lite långsökt att den skulle hjälpa tillbaka krävande spjäll. Är ju troligare att den fetare blandningen vid choken hjälper till att få ner motorn till tomgång.
 
När man kört ett tag och ger halvchoke så varvar motorn ner sig till normal tomgång. Vid full choke dör hojen och vid kallstart med choke fungerar det fint. Har den stått någon vecka är den lite bråkig men inte mer än så.
Eftersom allt är original så borde det inte vara något att ändra på tänker jag.
Får plocka ner och göra rent och återkomma.

Tillägas att den annars går fint utöver att den rusar på tomgång.


Tack för alla svar! :shrules
Mycket av dedär känner jag igen på min gs550, man får känna sin hoj och de choke-lägen som gäller. Min tomgång är generellt låg på vid kallstart men rusar fort upp när temperaturen stiger, och då får man justera choken vartefter. Med det sagt är den inte helt 100% i förgasarna heller då den inte gärna går upp högst på varvmätaren utan saknar ett par tre tusen varv . Jag tror den går fett
Edit: och bråkar gör den i början för den nedrans vakum-kranen :huvet men gammcykel är roligt!
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top