Suzuki GS500 dör vid hög belastning - överhetting?

Zeeiter

Ny medlem
Gick med
24 May 2010
Hoj
92, Suziki GS500
Hej,
sen ett tag "dör" motorn efter en stunds (ca 5 min) körnig på över 6000 rpm. Den uppför sig som om det vore sopptorsk alternativt överhettning. Överhetting kan jag dock utesluta, för jag har tempmätare på oljestickan och den visar 80 grader när det sker. Jag har överhettat den förra året, men då skedde motsvarande symtom det vid ca 120 grader o efter 30 min körning.

Om jag väntar en stund vid motorvägens kant går det att köra igen utan problem, men försöker jag starta direkt efter stop vill motorn inte gå runt alls.

Det enda jag vet jag gjort annorlunda i år är att jag kör med 15W50 i stället för 10W40, men det borde ju snarare göra den mer värmetålig än tvärt om..?. :gnissla

Japp. Eller veck på bränsleslangen så att det inte rinner på så fort som det ska.

Mats

Tack för svaren! Ja det är ju en gammal hoy, så jag antar att det skulle kunna vara rost i tanken. Vill också minnas att jag sörjde tanklåset i höstas så jag kanske lyckades spreja igen luftintaget då..

Ska kolla slangarna, leta upp bränslefiltret och kanske ta en tur med tanklocket öppet. Kan dock inte påminna mig att jag sett något bränslefilter - kan det sitta inne i tanken?

Har haft en sådan hoj själv, bortsett från det du redan fått tips om skulle jag även kolla om vakumfuggarna funkar som dem ska (jag hade problem med detta, om jag minns rätt finns ett PRI-läge på kranen som kopplar förbi vakumfunktionen så man får fritt flöde). Symptomen blev i alla fall att den kunde stanna helt oförklarligt för att efter en liten stund fungera hur bra som helst.

En annan sak, har du koll på ventilspelet? Min var ganska känslig för det har även pratat med en mc-mek som hade fått riva en en annan gs500e som också hade problem (för lite spel gav sot + ventiler som inte mådde bra). Vet inte om det beror på ägare som slarvat med servicen eller att hojen är känslig, ventiljustering kostar dock väldigt lite på den hojen.

...om jag minns rätt finns ett PRI-läge på kranen som kopplar förbi vakumfunktionen så man får fritt flöde).

Nu har jag kört ett par turer med kranen i PRI-läge och det verkar faktiskt funka utmärkt :) Då antar jag att detta betyder något av följande:
1: vakuumslangen mellan förgasare och kran läcker
2: ventilen/swichen i kranen e kass
3: vakuum trycket i förgasaren är för lågt
?

kan naturligtvis fortsätta köra på PRI, men någon dag så kommer jag ju att glömma stänga den när jag stannat..

En annan sak, har du koll på ventilspelet? Min var ganska känslig för det har även pratat med en mc-mek som hade fått riva en en annan gs500e som också hade problem (för lite spel gav sot + ventiler som inte mådde bra). Vet inte om det beror på ägare som slarvat med servicen eller att hojen är känslig, ventiljustering kostar dock väldigt lite på den hojen.

Ventilspelet har jag ingen aning om - är inte det något som bara behöver justeras vid inkörning efter trimming typ?

Nu har jag kört ett par turer med kranen i PRI-läge och det verkar faktiskt funka utmärkt :) Då antar jag att detta betyder något av följande:
1: vakuumslangen mellan förgasare och kran läcker
2: ventilen/swichen i kranen e kass
3: vakuum trycket i förgasaren är för lågt
?

kan naturligtvis fortsätta köra på PRI, men någon dag så kommer jag ju att glömma stänga den när jag stannat..

Detta var fem år sedan så minnet sviker lite men har för mig att jag enbart lyfte på tanken och plockade bort bränsle- och vakumslangar, samt tittade på vakummembranet. kollade så allt såg ok ut och monterade tillbaka det. Sedan funkade det, troligtvis var det något som låg i kläm. Kan ju hålla tummarna för att samma sak gäller för dig. Har du förresten verkstadshandboken? Den brukar vara ett bra hjälpmedel, finns som pdf på nätet...

Ventilspelet har jag ingen aning om - är inte det något som bara behöver justeras vid inkörning efter trimming typ?

Ventilspelet skall kollas (och vid behov justeras) på servicen, på min nuvarande hoj skall det kollas var 2400:e mil, på vissa är intervallerna mycket längre än så. GS har dock 600 mils intervall. Justeringen i sig kräver att du har tungan rätt i mun men har du ett bladmått så är det mkt lätt att mäta om det är rätt/fel.

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back