Suzuki GS1000E som stått sen -85

Vikingen_

Ny medlem
Gick med
1 May 2011
Hoj
-80, Suzuki, GS1000E
Hej är rätt ny på det här med MC, tänkte ta kortet i sommar.

Har fått överta mig fars gamla Suzuki GS 1000E -80. Å som det står i Ämnet så har den stått sen -85. Den har sått i ett gammal betong svinhus undan sol i en ganska konstant låg temperatur (som i ett kylskåp).

Det jag undrar är vad ska jag kolla mer än vad jag redan gjort??

Det jag kollat och åtgärdat är: Ny Olja och filter, bromvätska bytt, nytt batteri, motorn går runt lätt utan rassel å gnissel, nya tändstift, elen funkar som den ska, slangar och vajrar ser fräscha och fina ut inga sprickor eller ens torra.

Vad mer bör jag kolla och åtgärda??

Definitivt däcken. Lär ju vara stenhårda. En mycket viktig säkerhetsdetalj.

Soppan bytt å däcken e som nya, minus en spik i framdäcket som jag ska laga... Jag fattar inte men det är precis som tiden stått still på hojen... Allt gummi, slangar å sånt är mjukt å fräscht...

Hadde nog bytt däcken ändå .Fast de ser bra ut så har de åldrats

Soppan bytt å däcken e som nya, minus en spik i framdäcket som jag ska laga... Jag fattar inte men det är precis som tiden stått still på hojen... Allt gummi, slangar å sånt är mjukt å fräscht...

Starta upp och provkör den försiktigt på dom däcken, när du ser att det inte är något katastrofalt dyrt som behöver åtgärdas så tycker jag att du ska köpa nya däck i alla fall.

Det är farligt att köra med dåligt gummi, det kan leda till att du får ställa bort hojen...

Jag hade nog sett över det relevanta. Däck, bromsar (+ bromsslangar), förgasare, oljebyte och stift.

Starta upp och provkör den försiktigt på dom däcken, när du ser att det inte är något katastrofalt dyrt som behöver åtgärdas så tycker jag att du ska köpa nya däck i alla fall.

Det är farligt att köra med dåligt gummi, det kan leda till att du får ställa bort hojen...

Funderar på att göra så faktiskt... Då lagning av en punka inte är såå jäklar dyrt så tror jag nog att det blir att fixa den på framdäcket sen införskaffa nya fräscha däck lite längre fram då man har råd.

Har kollat förgasaren lite snabbt genom att skruva lös en skruv i botten å kolla om den hade nå soppa å hur den såg ut. Men det enda jag såg var rost så det verkar inte bättre än att den har ruske ihop... :/

Är det nån här i närheten av Vindeln-Umeå som kan det här med motorer bättre än jag å vill lära mig kanske?? Vill helst lära mig istället för att skicka den till en verkstad...

Det är en bra cykel att börja med. Stora saker som inte är så extremt känsliga.
Jag skulle plocka ner förgasarna och plocka isär dem och gå igenom alla kanaler, munstycken etc för att se så att inget är igensatt med skit. Har du öppna luftfilter är det en enkel match, har du luftburken kvar blir det lite meckigare. Oavsätt så är rätt väg att gå att köpa en mekbok till cykeln!

Packboxarna i framgaffeln kommer troligtvis ge med sig, men det är bara att vänta tills dom gör det.

Kollat kedjan? de brukar rosta, kolla att alla länkar är rörliga.

Kolla styrlagret, de kan också rosta och börja kärva, inte skoj att köra en hoj med segt styrlager.

Styrlager, styrlager, STYRLAGER! Min kusin Torbjörn förlorade ett ben och blev förlamad i en arm efter en vobbel-olycka med en gammal GS som han köpt för en billig peng.

Hur kollar man styrlagret (förutom "uppkörningskollen", känns inte så tillförlitligt?) Jag har en gammal hoj som förvisso funkar bra men man vet ju aldrig... Likadant hjullager känns som man borde undersöka lite mer grundligt?

Byt bromsslangarna o renovera bromsarna dvs ok o pump.

Slangar och tätningar är 31 år gamla.

Byt även däck innan någon som helst körning utöver försiktig provtur.

Du vill ju inte skada dig eller hojen. En sådan maskin ägd av fader skulle för mig innebära stort affektionsvärde.

Hur kollar man styrlagret (förutom "uppkörningskollen", känns inte så tillförlitligt?) Jag har en gammal hoj som förvisso funkar bra men man vet ju aldrig... Likadant hjullager känns som man borde undersöka lite mer grundligt?

Framhjulet i luften, vrid långsamt från ändläge till ändläge och känn efter så att det går lätt, mjukt och inte kärvar. Man skall absolut inte känna att kulorna/rullarna snurrar.

Kolla också så styrlagret har korrekt förspänning o inte glappar utöver ovanstående kontroll som görs med rätt inspännt lager

Ketzer du har så rätt så... Affektions värdet på hojen e Stort...
Har gått å grunnat på det där med bromsslangarna faktiskt... Har bytt bromsvätskan å luftat ur bromsarna ordentligt men dom känns ändå lite "svampiga" i alla fall frambromsen, så det blir nya slangar både fram å bak.
Sen pratade min far med en arbetskompis till han som visste av en mekaniker så det blir nog att ta hojen till han så får han gå igenom hela hojen en sväng till efter mig å se så jag inte missat nå...

Att kolla på en GS som stått länge är tomgångmunstycken.
de blir igensatta med avlagringar.
Går den ok på tomgång så är de ok.
Ofta är de lite tjuriga med kall motor så koll av tomgång ska göras med varm motor.
Vad gäller frambromsen beror svampigheten säkert på
slangarna det är original:D
Viktigt för bra broms är att använda original bromsbelägg!
Har provat eftermarknad:näsblod
Ha koll på bensinkranen, den ska inte läcka i läge ON eller Res,
bara i läge Pri ska det komma soppa ur kranen.
Kranen öppnas av undertryck från insuget.
Pri kan med fördel användas vid uppstart när hojen stått länge.
Har du instruktionsbok? Läs den!
Jag har kopia PM:a om det är något du vill läsa på:tummenupp

Fan vad coolt att få en hoj sådär, och som har stått så länge!
Det där har alltid vart min dröm, nån som skänker bort en undanglömd hoj från ladan som e bevarad så den tamijfan ser nästan ny ut.

Jag är avundsjuk! =)

Lycka till med hojen!

Har inte orkat läsa hela tråden, men byt soppa och gör rent tank och förgasare. Kan du inte göra det själv låt nån annan göra det. Gammal soppa blir som slajm efter ett par år och lämnar spår efter sig överallt. Jag hade även kört oljebyten ett par ggr per ~10/mil om jag var du för att få bort avlagringar i motorn

Tips 2:
Låt den vara så original du kan. Håll inte på skruva sönder den när den e i sånt fint originalskick. Finns inte många kvar och folk kan betala mycket för en välbevarad hoj.

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: MrC
Rustade upp en hoj som stått cirkus lika länge. Riv isär bromsoken och kolla hur där ser ut, eller kolla i alla fall att alla kolvar rör sig fritt. Vi hittade löjliga mängder med guck där. Viktiga saker, dumt om de inte tar när de skall och nästan lika dumt om de ligger på när du släppt handtaget.

Och som alla andra säger, byt däck. Innan du kör. Har du inte råd med nya däck har du inte råd att köra hojen än, tyvärr.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026