Suzuki generatordrivning

lotuz

Snart återfallare
Gick med
4 Nov 2003
Ort
Malmö
Hoj
Hus..
Har en RF900 -99 (samma motorblock som gsxr ..) med lite knepig generatordrivning. Ytterligare en symptom (skulle kunna vara ett separat fel) är att hojjen tvekar/hostar (mycket!) vid gaspådrag runt 4-6000 varv på 2'an och 3'an för att sedan fungera mkt bra på topp!

Med generatorlocket av så kan jag stanna generatorn med hjälp av fingret på generatoraxeln. Om jag varvar motorn så försöker generatorn följa med varvet men klarar inte komma igång något, och jag kan fortfarande stoppa den med fingret på långsidan av generatoraxeln.

Jag har plockat loss generatorn och splinsen på axel mot motor är helt ok. Min slutsats är då att problemet är relaterat något från motorblocket och generatordrivningen. När jag startade motor några korta sekunder med generatorn demonterad så verkar det vilja komma ut någon form av hylsa från generatordrivningen (sitter runtom "hona-"splinsen). Måste finnas en hel hög med människor på detta forum som har demonterat dessa delar tidigare och kanske kan underlätta i felsökandet

Har försökt kika i mekmanual men bilderna ger mig ingen hjälp.

Tacksam för förslag!
 
Peka på en sprängskiss vad det är du försöker göra och på vad. Vad du beskriver att du gör plingar inte hos mig iaf. Jag har rivit ett par wc-motorer men känner inte igen mig på din beskrivning.

Hostningarna vid 4-6k blir förmodligen värre när motorn är varm och den går bra när den är kall, right? Slitna emulsionsrör...
 
Last edited:
Har gått igenom diverse skisser men tyvärr inte funnit några skisser över de delar jag syftar till. Ska ta digitalkameran med mig imorgon så ska vi se om jag jag kan illustrera det hela på ett bra sätt.

Problemet är att generatorn inte får tillräckligt stark drivning från motorn.

Innan jag river den motorkåpa som sitter ovanpå motorblocket (den som generatorn fäster i) tänkte jag om någon vet ifall det är något välkänt problem med en enkel lösning. Kanske att generatorns drivning från motorn har någon form av överbelastningsskydd där man kan byta ut ett kugg eller dylik del utan att behöva demontera delar av motorblocket.
 
Generatorn drivs av en kuggkrans som sitter på baksidan av kopplingskorgen.

Del #20 på http://houseofmotorcycles.bikebandi...el_dept_id~987193~model_dept_name~RF900RR.asp

Möjligen att mutter #33 på http://houseofmotorcycles.bikebandi...el_dept_id~987193~model_dept_name~RF900RR.asp har lossnat.

Har muttern lossnat tar du bara bort generatorn med dess tre externa bultar som har en skalle där 12'ans nyckelgrepp passar.

lotuz skrev:
2306537 Har gått igenom diverse skisser men tyvärr inte funnit några skisser över de delar jag syftar till. Ska ta digitalkameran med mig imorgon så ska vi se om jag jag kan illustrera det hela på ett bra sätt.

Problemet är att generatorn inte får tillräckligt stark drivning från motorn.

Innan jag river den motorkåpa som sitter ovanpå motorblocket (den som generatorn fäster i) tänkte jag om någon vet ifall det är något välkänt problem med en enkel lösning. Kanske att generatorns drivning från motorn har någon form av överbelastningsskydd där man kan byta ut ett kugg eller dylik del utan att behöva demontera delar av motorblocket.
 
lotuz skrev:
2306537 Har gått igenom diverse skisser men tyvärr inte funnit några skisser över de delar jag syftar till. Ska ta digitalkameran med mig imorgon så ska vi se om jag jag kan illustrera det hela på ett bra sätt.

Problemet är att generatorn inte får tillräckligt stark drivning från motorn.

Innan jag river den motorkåpa som sitter ovanpå motorblocket (den som generatorn fäster i) tänkte jag om någon vet ifall det är något välkänt problem med en enkel lösning. Kanske att generatorns drivning från motorn har någon form av överbelastningsskydd där man kan byta ut ett kugg eller dylik del utan att behöva demontera delar av motorblocket.

Mät upp strömmen annars, laddar generatorn som den ska? Jag fick byta min medbringare mellan generatorn/växellådan förra året då jag hade en Rf 900.

Jag skall länka massa bilder här från mitt förra sommarmek så får du se. följ tråden bara:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=87319
 
Last edited:
Generatorn snurrar knappt, lyckas inte mäta upp någon ström alls från den.

Medbringare låter som rätt defekt. Ska ge mig på denna under dagen.
 
lotuz skrev:
2307237 Generatorn snurrar knappt, lyckas inte mäta upp någon ström alls från den.

Medbringare låter som rätt defekt. Ska ge mig på denna under dagen.

Förmodligen denna som gett upp..du ser direkt när du skruvat bort generatorn, då ser du direkt medbringaren som utgående axel från generatorn passar in i spliensen, ligger det gummismulor runt ikring så är det den.
 
Felsökning av Suzuki generator som inte laddar

Det hela började med att min RF900R - 98/99 bluddrade och dog under färd. Insåg efter en stund att generatorn inte laddade och demonterade den till viss del för att felsöka. Det visade sig snart att den inte drev alls och den gamla couplingen fick ersättas med en ny för 414kr, med hjälp från detta lysande forum. (Couplingen brukar hålla ca 3000mil verkar det som)

Har skruvat ihop hojen men generatorn ger nu knappt någon ström alls.

Mäter jag över batteripolerna... med generatorn monterad och inkopplad får jag samma spänning som batteriet har med motorn avstängd. (vid tomgång ca 11,8 och vid 5000V mycket mindre)

Framlyktan lyser inte starkare vid högre varv.

Mäter jag direkt i generatorn...

Med generatorn monterad och inkopplad ger den 0,1V på tomgång och 0,2V vid 5000 varv.

Med generatorn urkopplad ger den 0,2V på tomgång och 2,0V på 5000 varv.

Har lött isär spolarna och stadens generator-mek har mätt dom och diodbryggan, till att vara hela.

Min mekaniska kreativitet är slut.... :huvet :huvet

-Har jag monterat ihop den fel? (konstigt att de är flera defekter samtidigt som drivningen pajade)
-Kan det vara kolet eller laddrelät som är defekt? Jag har försökt kontrollera laddrelet utan större framgång. Se kopplingar på bilden :D
-Är det något annat som är trasigt i elsystemet? (Jag har kört den 6-7mil med slut batteri, innan den dog.)

Har någon stött på detta tidigare eller har några ide'er? :banana
Tacksam för alla förslag...
 

Bifogat

  • ladd2.JPG
    ladd2.JPG
    19.9 KB · Visningar: 52
  • gene.JPG
    gene.JPG
    20.7 KB · Visningar: 51
Laddregulatorn (som du mäter upp enligt servicemanualen) förser rotorlindingarna med ström via kollektorkolen, är kollektorkolen fräscha och motsvarande yta på rotorn inte försliten och/eller av materialvandring? Annars är det nog enklast och billigast att köpa en beggad generator för dryga lappen.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top