Suzuki får extra motorer.....

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
http://motomatters.com/news/2010/07/20/some_are_more_equal_than_others_suzuki_t.html

Ett desperat försök att få behålla tillverkaren i MotoGP?

Jorge Lorenzo's huge engine blow-up during qualifying at the Sachsenring showed the extent to which manufacturers are finding the limits with engine life, but Yamaha's problems are nothing compared to Suzuki's. The Rizla Suzuki riders are heading rapidly towards the end of their allocation of six engines to last the season, with Alvaro Bautista already having taken his 5th engine so far, while Loris Capirossi is nearing that moment very quickly. After just 8 of the 18 races, it is clear that there is no way that Suzuki is going to make it through to the end of the season without taking a penalty.

According to Motorcycle News' Matt Birt, the pressure on Suzuki is about to be eased. MCN is reporting that the manufacturers have agreed to give Suzuki an extra three engines per rider, to ensure they make it to the end of the year without incurring a penalty. To take such a penalty once - starting from pit lane 10 seconds after the rest of the field have started - might have been overlooked, but Suzuki was on schedule to have one of their riders starting from pit lane almost every race from Indianapolis onwards. With an allocation of nine engines instead of six, MotoGP's smallest and least well-funded factory has a chance to make it to Valencia without being forced to use engines outside of the imposed limits.

That Suzuki should be allowed to disregard the engine is remarkable to say the least. According to MCN, the move came as part of an unwritten understanding among the manufacturers agreed at the start of the season that Suzuki would be given special dispensation to run more motors if they got into trouble during the season. But the special allowance for Suzuki raises a number of troubling questions about the rule and about the series.......

hårt, men då får dem sänka effekten så dem håller istället...

Roligt att det verkar bli billigare med fler motorer för Suzuki. Var inte regeln till för att sänka kostnader? Värdelös skitregel hursomhelst.

de var ju samma skit när denna regel infördes i F1, samt att de skulle gå ner från V10 till V8 maskiner gjorde ju att utvecklingskostnaden var skyhög jämfört med att forsätta tillverka V10:orna..

Är det bara jag, eller ger varje ny motorregel de inför en ökad säkerhetsrisk?

De gick från 990cc till 800cc för att "toppfarten var för hög" (och vi i Sverige vet ju att hastighet dödar). Ingen av tillverkarna vill göra avkall på effekten trots sänkt volym, så de trimmar dem hårdare vilket ger en mer svårhanterlig effektkurva. Det i kombination med snabbare kurvhastighet resulterar i farligare krascher.

Nu kör de med begränsat antal motorer. Ingen av tillverkarna vill hamna efter pga för dålig effekt eller att motorerna ger upp, så de balanserar på effekt/hållbarhetsgränsen hela tiden.
Som jag ser troligt så kör de motorerna så länge de kan, dvs så länge alla mätvärden håller sig inom vissa parametrar. Det borde öka risken för spektakulära motorexplosioner likt den som Jorge råkade ut för, där olja och annat gäck spills på asfalten.

Nej, alla "säkerhets"- och ekonomi-relaterade regeländringar tycker jag verkar få motsatt effekt - det blir dyrare och mer riskfyllt.

Hade vi så här många mid-corner-highsiders under 990-eran?

Nej, alla "säkerhets"- och ekonomi-relaterade regeländringar tycker jag verkar få motsatt effekt - det blir dyrare och mer riskfyllt.
Har läst lite om det där och håller med. Det finns en lösning och det är ett friare reglement med tex mer bränsle och större motorer. Då försvinner mycket av dagens behov att trimma lika hårt och det blir billigare. Tyvärr så går det stick i stäv med miljötänket om mindre och snålare motorer.

Har läst lite om det där och håller med. Det finns en lösning och det är ett friare reglement med tex mer bränsle och större motorer. Då försvinner mycket av dagens behov att trimma lika hårt och det blir billigare. Tyvärr så går det stick i stäv med miljötänket om mindre och snålare motorer.
Fast skulle det inte trimmas rätt friskt med större motorer också? Ingen vill ju bli ifrånåkt, och effekt spelar ju trots allt viss roll...

men motorcyklar har ju redan ganska små motorer.. finns ju bilar och lastbilar som säker släpper ut mycket mer... ne något borde de göra åt saken. SAMT.

Så borde MotoGP & F1 visas på 1,2 eller 4:an. Borde fan ingå i den där jävla tv-licensen. Jag och många i min omgivning hänger inte alls med lika bra nu när man måste ha Viasat-Motor...
I många andra länder så visas de på de fria kanalerna.

Fast skulle det inte trimmas rätt friskt med större motorer också? Ingen vill ju bli ifrånåkt, och effekt spelar ju trots allt viss roll...

Fast sa inte ryktet med 990-motorer att det var effekt så det räckte och blev över utan att man behövde trimma mer? Fick ändå inte ner fästet?

I endurance lyckas ju suzuki mycket bra med hållbarheten på motorerna, att det inte går att att överföra hållbarheten till Motogp är ju lite märkligt.

De kan ju bevisligen bygga hållbara och snabba WSBK motorer som idag inte ligger långt efter i prestanda (visserligen mindre m3 på motogp). Men både yamaha och ducati har ju naggat i förrådet. Innan sista racet hade yamaha använt 3 motorer, var det någon av dom som Lorenzo sköt, annars närmar ju sig yamaha gränsen också??

Honda har använt i särklass minst motorer, Pedrosa körde alla träningar och de 4 första racen med samma motor

Fast sa inte ryktet med 990-motorer att det var effekt så det räckte och blev över utan att man behövde trimma mer? Fick ändå inte ner fästet?
Kanske räckte i kurvorna, med dåtidens däck mm, men jag tror nog det fanns gott om utrymme för mer effekt på rakorna. Och ingen vill ha mindre effekt än konkurrenterna, även om det inte behövs.

Kanske räckte i kurvorna, med dåtidens däck mm, men jag tror nog det fanns gott om utrymme för mer effekt på rakorna. Och ingen vill ha mindre effekt än konkurrenterna, även om det inte behövs.
Men om vi leker med tanken att man får bestämma cylindervolymen själv och hur mycket bensin man vill använda så är det ju bara att öka något av dem om man inte hänger med rakt fram. Sätter man sedan en lite högre minimivikt (gärna ekipagevikt) så borde man någonstans nå en nivå där man har "rätt" motor och bensinförbrukning.

Det som gjort 800:orna "farligare" än 990:orna är kurvhastigheten, dvs ingångshastigheten och hastigheten i själva kurvan. Den är dessutom så hög att det nästan är omöjligt att köra om för det finns bara en linje som tillåter en så hög hastighet. Med 990:orna var det djupt in i kurvan, vända runt och vrida fullt som gick snabbast vilket gav större chans till omkörningar i kurvorna.

Grundproblemet, tror jag, är att MSMA, dvs tillverkarna, är de som har mest att säga till om när det gäller vilka motorer som ska användas, hur många osv och de vill att det ska vara svårt och dyrt, annars tappar de sitt försprång mot de mindre tillverkarna.

I endurance lyckas ju suzuki mycket bra med hållbarheten på motorerna, att det inte går att att överföra hållbarheten till Motogp är ju lite märkligt.

De kan ju bevisligen bygga hållbara och snabba WSBK motorer som idag inte ligger långt efter i prestanda (visserligen mindre m3 på motogp). Men både yamaha och ducati har ju naggat i förrådet. Innan sista racet hade yamaha använt 3 motorer, var det någon av dom som Lorenzo sköt, annars närmar ju sig yamaha gränsen också??

Honda har använt i särklass minst motorer, Pedrosa körde alla träningar och de 4 första racen med samma motor
Viss skillnad på en 1000-kubiks endurancemotor och en 800-kubiks MotoGP-motor som varvar 19000+

de behöver inte extra motorer, de behöver dispens för att få köra ett varv mindre.

Om jag inte minns fel så var det inte på många procent av rakan som full gas kunde användas för att det bara spann så jag tror nog att det fanns effekt så det räclkte till. Förvisso skulle väl dagen antispinn göra att toppfarten ökade för mycket när det blir "lättare" att hitta fäste.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien