suzuki drz400e startar inte

anox78

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
husaberg fe 400 och en trimmad monkey bike från 76 med en 110ccmotor trimtopp = livsfarlig
min drz har slutat starta har bytt batteri ett helt nytt. när ja kör starten och kollar gnisten så blir den svagare å svagare när ja kinnar men den startar väldigt lätt när ja springer i gång den vad kan vara fel är starten på väg att gå sönderså all ström går till starten. eller kan det vara något annat den är delvis renoverad med renoverad topp o kolv och med lager så det kan ju inte vara att den är gisten heller den blev svårstartad ganska direkt har aldrig krånglat förut

suzuki

den har stått väldigt länge kan kanske vara nått sånt som spökar

ja det hände ganska direkt,,, ena dagen starta den bra ,å andra dagen startar den inte alls, när ja kinnar den så är det nästan så den vill den liksom orkar inte riktigt,, rullar ja igång den så startar den direkt den har varit så en gång förut men då va det batteriet som va dåligt nu sitter det ett nytt batteri i den

har kollat alla kablar å kontakter men finner inget fel inget som erjat heller...

Last edited:
Jag vet inte vad "kinna" betyder, förklara gärna. Går startmotorn? Har du ren förgasare och rent luftfilter så det inte finns några sådana hinder? Har du provat med startgas i luftburken om den startar med elstarten då? Spelar det någon roll om motorn är varm eller kall när du försöker?

Vad är det som säger att ditt nya batteri inte är dåligt? Startar ju när du rullar igång den. Mät volten obelastad och med startmotorn på. Ett friskt batteri bör hålla 12.6 v. Obelastad.

kinna betyder att man kör starten ursäkta min värmlänska :D och ja förgasare är ren likaså luftfilter den startar inte med startgas på starten ens, men startar väldigt lätt när man rullar igång den och när den startar så går den jätte fint, enda gången den startar på starten är när den är varmkörd

Gör såhär..Kolla först alla Grova kablar från batteri till startmotor/laddrelä ja allt som är fastskruvat skruva isär och reka på kabelskona och på med Gushlan/5-56 .....Funkar inte detta så skruva lös detta skitbatteri,,,, Nya batterier är det alltid kortslutning på :gnissla Dom ska minst vara från mitten av 80 talet för att vara bra:D Ta ett bilbatteri ellr från någon gräsklippare/snöslung/skoter/båtmotor/ Bara att ta startkablar eller kortare grova kablar och pilla fast i cyckeln (ta bort org batteri!!) och testa:tummenupp
Och funkar inte det så kan faktist startmotorn vara väck så när den blir varm kan den fellta som det heter dvs statorn tar i magneter gärna när den är varm....Eller så har en lindning gått av mitt inne i helvetet så när den blir varm så tappar den kontakten och på så vis kortas trådlindningen och den blir snorsvag..kan ju vara kolproblem också--
Men troligst bara kabelproblem eller kortslutet batteri:tummenupp

Last edited:
Gör såhär..Kolla först alla Grova kablar från batteri till startmotor/laddrelä ja allt som är fastskruvat skruva isär och reka på kabelskona och på med Gushlan/5-56 .....Funkar inte detta så skruva lös detta skitbatteri,,,, Nya batterier är det alltid kortslutning på :gnissla Dom ska minst vara från mitten av 80 talet för att vara bra:D Ta ett bilbatteri ellr från någon gräsklippare/snöslung/skoter/båtmotor/ Bara att ta startkablar eller kortare grova kablar och pilla fast i cyckeln (ta bort org batteri!!) och testa:tummenupp
Och funkar inte det så kan faktist startmotorn vara väck så när den blir varm kan den fellta som det heter dvs statorn tar i magneter gärna när den är varm....Eller så har en lindning gått av mitt inne i helvetet så när den blir varm så tappar den kontakten och på så vis kortas trådlindningen och den blir snorsvag..kan ju vara kolproblem också--
Men troligst bara kabelproblem eller kortslutet batteri:tummenupp

ok batteriet är nytt!! startar när den är varm på starten men inte när den är kall... har kollat alla kablar (5-56) har lämnat in starten på renovering nu håppas det hjälper.. kolen va korta men inte helt slut heller ja jag har slut på ideér när man har kollat allt å inget hjälper f__n

ok batteriet är nytt!! startar när den är varm på starten men inte när den är kall... har kollat alla kablar (5-56) har lämnat in starten på renovering nu håppas det hjälper.. kolen va korta men inte helt slut heller ja jag har slut på ideér när man har kollat allt å inget hjälper f__n

Med stor tur funkar den efter rep.. Men risken är lika stor att en lindning i statorn är avbränd så den bara har kontakt när den är varm. Då kan dom bete sig såhär. Köp en kick:tummenupp

Med stor tur funkar den efter rep.. Men risken är lika stor att en lindning i statorn är avbränd så den bara har kontakt när den är varm. Då kan dom bete sig såhär. Köp en kick:tummenupp

ja en kick hade inte varit dumt men det kostar val en stor slant for prova nu nar ja far starten tillbaka om det funkar

nu tror ja jag har hittat felet på min drz kollade ventil spelet och på insugsidan fick ja inte in ett bladmått på 0.05 ens och kollar man på tryckaren när ja lossar kamen så flyttas tryckaren upp en bit så det ligger säkert på 0.05 också vad ska spelet ligga på insug respektive utsidan:va // Anders

fick föresten tillbaka starten idag men han hitta inget fel på den :tummenupp

Last edited:
Om det har rört sig så mycket skulle jag nog lyfta toppen och titta på ventilerna.

ja kanske det men det är konstigt toppen är renoverad för ett år sen på lj trim i karlstad då förväntar man sig att det ska vara bra gjort dom bytte ventiler slipa å mira fräste sätena å ställde ventiler

Startproblem drz400e

Hade samma problem på min drz, ingen verkstad hittade felet, fick sedan nys om att insexskruvarna till startkransen vibrerade loss och förstörde lindningen. Så jag öppnade kåpan och mycket riktigt skruvarna var utskruvade. bytte dessa och lindningen och locktitade insexskruvarna och även de på vevaxeln, så nu är den skottsäker !!!

Hade samma problem på min drz, ingen verkstad hittade felet, fick sedan nys om att insexskruvarna till startkransen vibrerade loss och förstörde lindningen. Så jag öppnade kåpan och mycket riktigt skruvarna var utskruvade. bytte dessa och lindningen och locktitade insexskruvarna och även de på vevaxeln, så nu är den skottsäker !!!

ok jag hade inget fel på starten fann desvärre felet i toppen det hade hänt något med spelet insugsventilerna låg på fick inte under ett 0.05 mått ens nu är dom ställda å den går som en dröm

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025