Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0
Tack för era goda ord grabbar!

Ja skoj hadde vi, och till och med tur med vädret!:yoparty

Tur var väl även att vi fick en egen kameraman, även om det var på bekostnad av hans åka tyvärr!!!

JJ du får boka barnvakt tills Söndagen redan nu!
 
Låter bra grabbar längtar att få köra mer bana! prognosen ser lite bättre ut nu faktiskt (söndag)
//Jocke
 
eftersom jag går och väntar på att alla ni drz-ägare ska tröttna och sälja er hoj till mig billigt nu i höst så kan jag passa på att kolla hur lätt det är att hitta delar till denna hojen (nya och begagnade). Jag siktar på att ta lite delar från E-modellen samt nytt avgassystem o.s.v. så att det blir ett litet wheeliemonster :tummenupp

edit: tänkte införskaffa en 01-02 S alt. en nyare SM, allt beror på pris och tillgänglighet
 
Last edited:
Drz 400 sm.

hejsan!

har länge varit intresserad av motard, tex ktm 40 525 mm..

Men har nu fått upp ögonen för Drz:an! pga, priset och att det är mycket skruva med dom "riktiga" crossarna... är intresserad av en drz 400 sm årsmodell 04-06 kanske...

Nu har jag lite frågorn angående denna båge...

1. Är dom reggade som mellan hoj?

2. När ska man göra service, och vad görs då (pris mm) ? var 5:e timma?

3. vet att dom är på cirka 40 hk hur pass svårt är det att skrämma upp dom? har hört att dom är strypt? hur? vad göra?

4. Hur går det att slanga med dom? måste man bygga om oljepumpen lr något? gasreser dom ens lr måste man koppla?

5. Vad brukar klatra på dom? pris på "vanligt" förekommande drz ras?

6. hur är dom att köra rent allmänt? dom ser lite svampiga ut?

oj va många frågor jag hade! Ni kan ju svara på nån iaf så blir jag nöjd:)

tack och hej / ev blivande drz sm ägare...
 
Tjena har ett litet problem.

Hojen dog på vägen hem och ville inte starta :huvet Har testat med startgas men det hjälper inte :gnissla Har dragit isär alla kontakter och kollat kablarna så ingen är av, sprayat med kontaktspray och satt ihop det igen. Har kollat stiftet och det kommer gnista :yoparty
Bensin finns i tanken :D
Batteriet funkar som det ska.

Tog loss förgaseran idag och tömde den skall ta isär den och kolla så den inte är någe skräp som sitter ivägen.

Kollade ventilspelet i vintras och det var bra då nu har jag kört rätt hårt men vet inte om det kan påverka ska även kolla ventilspelet innan jag sätter tillbaks fuggen.

Den drar runt som den ska men tänder inte.

Finns det något annat jag bör kolla:va
 
Last edited:
hejsan!

har länge varit intresserad av motard, tex ktm 40 525 mm..

Men har nu fått upp ögonen för Drz:an! pga, priset och att det är mycket skruva med dom "riktiga" crossarna... är intresserad av en drz 400 sm årsmodell 04-06 kanske...

Nu har jag lite frågorn angående denna båge...

1. Är dom reggade som mellan hoj?

2. När ska man göra service, och vad görs då (pris mm) ? var 5:e timma?

3. vet att dom är på cirka 40 hk hur pass svårt är det att skrämma upp dom? har hört att dom är strypt? hur? vad göra?

4. Hur går det att slanga med dom? måste man bygga om oljepumpen lr något? gasreser dom ens lr måste man koppla?

5. Vad brukar klatra på dom? pris på "vanligt" förekommande drz ras?

6. hur är dom att köra rent allmänt? dom ser lite svampiga ut?

oj va många frågor jag hade! Ni kan ju svara på nån iaf så blir jag nöjd:)

tack och hej / ev blivande drz sm ägare...

1. nej
2. olja var 600 mil, de flesta byter dock oftare.
3. Vanliga moddar: sitter en ventil på förgasaren som gör att det inte går att gasa fullt på dom första växlarna, samt att man kuttar upp luftburken till 3x3 och bestyckar om förgasaren. finns även en "pair-valve" som gör att motorn suger in sig avgaser.
4. Med rätt teknik går det. går upp på slangen på 1,2 med av/ på med gasen. oljepump behöver inte bytas men om man slangar lika mkt som zarell bör man kolla oljan ofta
5. vadå ras?! är ju en drz
6. himla smidig på gokartbanan :yoparty inga problem att hänga på stora hojar på kurviga vägar. Dom senare årsmodellerna har bättre fjädring.
 
satan va tajt ventilspelet är :huvet ska ju vara 0,10-0,20 på Insug och 0,20-0,30 på avgas men får inte in 0,05 på insug ens :gnissla
 
satan va tajt ventilspelet är :huvet ska ju vara 0,10-0,20 på Insug och 0,20-0,30 på avgas men får inte in 0,05 på insug ens :gnissla

Hadde jag vart du, skulle jag byta ventiler nu! Inte shimsa om. 00a med en hel del mil å hårdkörning kan de va så att dom delar sig i 2 delar snart. Spelet hadde ju minskat rejält för dig på kort tid nu!
 
Hadde jag vart du, skulle jag byta ventiler nu! Inte shimsa om. 00a med en hel del mil å hårdkörning kan de va så att dom delar sig i 2 delar snart. Spelet hadde ju minskat rejält för dig på kort tid nu!

hmm jag va nog påtänd när jag mätte kollade inte så kammarna stod rätt :huvet

gjorde om och spelet va ok 0,15 på insug och 0,25 på avgas så jag är tillbaks på ruta noll :huvet

all el funkar den går runt som den ska gnista finns men den startar bara inte startgas funkar inte heller vete fasen vad man kan kolla mera :va
 
Imorgon kommer mitt 39T drev hem, då blir det att prova 16/39 på Z:an!
Vi var och körde bana i söndags på Amsbergs gokartbana (5*DR-Z:tummenupp)

Jag tycker den känns lågväxlad med 16/41 även för gokartbana då jag vill använda 2-4:an på gokartbana och 5:an på större bana eller väg.
 

Bifogat

  • _MG_1626.jpg
    _MG_1626.jpg
    89.4 KB · Visningar: 92
  • 018+sh.jpg
    018+sh.jpg
    158 KB · Visningar: 84
  • 041+sh.jpg
    041+sh.jpg
    184.8 KB · Visningar: 94
Last edited:
Imorgon kommer mitt 39T drev hem, då blir det att prova 16/39 på Z:an!
Vi var och körde bana i söndags på Amsbergs gokartbana (5*DR-Z:tummenupp)

Jag tycker den känns lågväxlad med 16/41 även för gokartbana då jag vill använda 2-4:an på gokartbana och 5:an på större bana eller väg.

Har du hemmasvarvade hjulaxel puckar på hojen? Hur har du monterat dom? med orginalpuckarnas skruvar?

Slipade ner min högra, bakre igår rätt rejält efter att jag gick i backen på rörken (gokartbana)
 
Här kommer några fler bilder!:tummenupp

JJ, du var ingen linslus:rolleyes:
 

Bifogat

  • DSC_0329.JPG
    DSC_0329.JPG
    25.7 KB · Visningar: 73
  • DSC_0756.JPG
    DSC_0756.JPG
    66.9 KB · Visningar: 91
  • DSC_0969.JPG
    DSC_0969.JPG
    66.7 KB · Visningar: 78
  • DSC_0975.JPG
    DSC_0975.JPG
    55.5 KB · Visningar: 85
  • DSC_0976.JPG
    DSC_0976.JPG
    67.2 KB · Visningar: 84
  • DSC_0985.JPG
    DSC_0985.JPG
    61.5 KB · Visningar: 89
  • DSC_0988.JPG
    DSC_0988.JPG
    50.6 KB · Visningar: 83
  • DSC_0201.JPG
    DSC_0201.JPG
    42.9 KB · Visningar: 75
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top