Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0
Tjoho

Är det några problem att kasta in en motardfälg som e 5tum bred i svingen? Med typ 160 däck?

eller ska man hålla sig till 4,25 å 150s?
 
Jul klappar til hojen, och krånglande förgasare!

Yes! Nu blir det innköp!
Inte athena nu pga ekonomi, men:

Trail tech Vapor Multi mätare!
Trail tech X2 (halogen), ny fram lampa!
Trelleborg Army dubb däck
Msr gear lever, 1" inch longer!
Manuell kamkjedja sträkkare
Tändnings lås (kan va bra å ha i stan:skrattaåt )
och Boyesen quickshot 2 (?)


Är det nån som provat boyesen quickshot2 på sina förgasare. Hojen verkar som den får lite mycket luft nu (dåligt drag när man kommer upp i varv, går bättre på choken), läste att förgasaren blir mindre känslig för bestyckningen med en sånn + att det ska bli bättre drag oavsett. Jag är osäker på om den kan hjälpa mig. Det sitter en justerings skruv för acc pumpen nederst på min fcr 39, men det är inget jag vågat röra. Alla som har kunnskap om boyesen quickshot 2 och fcr 39 or, kom gärna med innspel:tummenupp
 
Yes! Nu blir det innköp!
Inte athena nu pga ekonomi, men:

Trail tech Vapor Multi mätare!
Trail tech X2 (halogen), ny fram lampa!
Trelleborg Army dubb däck
Msr gear lever, 1" inch longer!
Manuell kamkjedja sträkkare
Tändnings lås (kan va bra å ha i stan:skrattaåt )
och Boyesen quickshot 2 (?)


Är det nån som provat boyesen quickshot2 på sina förgasare. Hojen verkar som den får lite mycket luft nu (dåligt drag när man kommer upp i varv, går bättre på choken), läste att förgasaren blir mindre känslig för bestyckningen med en sånn + att det ska bli bättre drag oavsett. Jag är osäker på om den kan hjälpa mig. Det sitter en justerings skruv för acc pumpen nederst på min fcr 39, men det är inget jag vågat röra. Alla som har kunnskap om boyesen quickshot 2 och fcr 39 or, kom gärna med innspel:tummenupp
Accpumpen har inget med högvarv och fullgas att göra. Den har sin funktion från tomgång när man öppnar trotteln. Du behöver nog ett större huvudmunstycke. Har du snorkellocket bortplockat så du har ett 3x3 tums hål så går den definitivt snålt om den inte blivit ombestyckad. Eftermarknads ap-lock är bara bling!
 
Accpumpen har inget med högvarv och fullgas att göra. Den har sin funktion från tomgång när man öppnar trotteln. Du behöver nog ett större huvudmunstycke. Har du snorkellocket bortplockat så du har ett 3x3 tums hål så går den definitivt snålt om den inte blivit ombestyckad. Eftermarknads ap-lock är bara bling!

Ok! Takk för den infon, har du någon ide vilken storlek som skulle vara bra? E modell. Har ej skruvat up än, så det kan ju va skit i fuggen. Provade att tejpa igjen 3x3 hålet, blev bättre men liten skillnad. Killen jag köpte han av sa at den var sommar bestyckad(?) och att den gikk bra då. Jag gissar at det lär ha varit lite tunt på sommarn med...:D
 
orginal=142 Huvudmunstycke nål clip 4 från topp. Med bortplockad snorkellock 160 huvudmunstycke nål clip 5 från topp.
 
orginal=142 Huvudmunstycke nål clip 4 från topp. Med bortplockad snorkellock 160 huvudmunstycke nål clip 5 från topp.

Allright! Tackar! Har varit fullt upp med jul förberedelser nu, så jag har inte kommit till skott än. Är det flera munnstycken som behöver bytas, eller är del bara huvudmunstycket?
 
Allright! Tackar! Har varit fullt upp med jul förberedelser nu, så jag har inte kommit till skott än. Är det flera munnstycken som behöver bytas, eller är del bara huvudmunstycket?
Bara byta huvudmunstycket och flytta nålclipset. Om nu inte det redan är gjort och det är nått annat knas!
 
Jag har en fråga ang. ekrar:

Jag märkte att några av ekrarna satt lösare än andra (vissa gick det tom. att känna ett litet glapp på om man ryckte i dem, antar att det är för löst?) så jag tänkte spänna dem...

Läste någonstans att man kunde gå efter plinget när man spänner dem, förutsatt att alla ekrar är lika långa, vilket är fallet på DRZan eller hur?

Någon som spänt ekrarna så att alla låter likadant? Är det en bra / dålig metod? Någon som tom. kan hänvisa till en viss ton som är lagom hårt? Har en stämapparat liggandes någonstans :P
 
Dom ska låta ganska likadant, ett ganska högfrekvent pling, som jag har lärt det. Jag tror att det är svårt att stämma med en stämm apparat, det blir en så kort ton när man slår på ekern, men det går kanske. Lättaste är säkert å smyga in hos en förhandlare och slå lite på ekrarna där för att höra:D
 
Tror du det är väldigt noga hur hårt dem sitter, eller är det viktigaste att det inte är snett osv?

Tänkte annars dra lite på känn och försöka få alla likadana. Med blocknyckeln blir det inga enorma krafter ändå :näsblod
 
När jag på min trampcykel märkte att några ekrar satt väldigt löst tog jag och spände upp dom ekrar som var lösa (utan att ha en tanke på att fälgen sedan skulle bli väldigt skev) faaaaaaaaaan vad sne fälgen vart! jag fick justera tillbaks allt men det vart fortfarande sämre än hur fälgen var innan jag börja justera.

Bara en liten tanke! :)
 
buaah nu vet jag inte om jag vill fippla.. känns ju inge vidare o ha lösa ekrar dock... :huvet

någon som kan bekräfta att det är tillräckligt okay att gå efter ljudet på ekrarna? Eller blir det inte bra även om de låter likadant?
 
Själv så har jag bara dragit efter lite slappa ekrar(inte lösa) , och det har gått bra. Om dina är lösa kanske det är bättre att någon med mera erfaring ger dig råd så det inte blir snett eller nått:) . Om gängorna är rena behöver man inte dra så hårt. Jag sprejar på multi sprej(typ 556 lr wd40) på varje eker först.
 
Själv så har jag bara dragit efter lite slappa ekrar(inte lösa) , och det har gått bra. Om dina är lösa kanske det är bättre att någon med mera erfaring ger dig råd så det inte blir snett eller nått:) . Om gängorna är rena behöver man inte dra så hårt. Jag sprejar på multi sprej(typ 556 lr wd40) på varje eker först.

nja, som sagt. har hört att dom låter olika när man slår på dem. några låter inget alls. och så tyckte jag att några "knakade" lite när jag ryckte i dem, som att dom glappade lite...
 
Last edited:
är ju inte så svårt att spänna upp ekrarna, bara hänga upp hjulet på lämpligt sätt så du kan se hur skevt det är och så spänner du så att fälgen blir centrerad mot navet och inte skev :) inte så svårt om man har gått kurser i att bygga cykelhjul :P bättre öva på littet först en att gå på stort direkt :=
 
nja, de skulle jag inte göra, sätt upp fälgen med däcket på så du kan se hur skevt det är och så du inte drar den ur center, mycket fin konst detta med att spänna ekrar, de kan bli mycket skevt hjul om man gör fel ;)
 
om man vill dra åt skiten med hjulen på då? Funkar det inte att dra alla till samma klang?

Jag brukar efterdra mina ekrar på min Z, bara med hjulen i luften!
Inom rimliga gräser fungerar det bra.

Då använder du hojen som gigg, ta ut ett ställe på svingen tex som du håller dig till på båda sidorna, och sen drar du försiktigt åt ekrarna växelvis och snurrar på hjulet och mäter förskutningen i sidledd med tumstock.
 
Last edited:
Det finns ingen som använt "min metod" i litet större omfattning än 1 eker med positivt resultat då? Det rör sig kanske om en 4-5 ekrar på varje hjul uppskattningsvis, och jag har inga möjligheter att få upp hjulet på något (visst, läste om nån som drog upp det mellan 2 köksstolar, men ändå).


Jag brukar efterdra mina ekrar på min Z, bara med hjulen i luften!
Inom rimliga gräser fungerar det bra.


Vad går du efter då då?
 
skulle alltid kunna hjälpa dej :P men du kan alltid ställa in din mc lyft under motorcykeln så hjulet lyfter lite på sej och sedan så kan du se hur skevt det blir och så du inte drar det ur center, kanske blir bra det med :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top