Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Hej allihopa! Har råkat beställa hem ett 16t framdrev och behöver ett 15t. Drevet har gått ca 10mil (nytt). Om det är någon i södra Sverige som är sugen på ett byte så säg till. Annars beställer jag ett 15t.. Jag kör en del i jobbet i västra och södra Skåne men även norrut längs västkusten.
 

j.sehlin

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2007
Ort
Hudiksvall
Hoj
KTM 525 -05 EXC/SM
service

Hejsan Allesammans!

Någon dag före Jul här nu blev man en ägare till en drz400sm som endast har gått 75 mil så mycke kvar av inkörningen är det, men så jäkla bra supermotard väder är det ju inte nu, men har varit ute och provat någon sväng och verkar gilla hojen faktist.

Modifiera luftburken, ett dynokit och ett helsystem är det som lockar mest nu för att få lite bättre fart på grejorna. Men svårt att hitta helsystem eller bra slipon, vet någon nå svenska sidor där de finnes priser osv?
Och är dynokit något ni rekomenderar?

Har en liten fundering, service boken, ska den vara ifylld på något sätt från KGK eller återförsäljaren?
Den har inte behövt gjort någon service än (Första vid 100mil).
Första sidan man slår upp, ska det stå något där? Orolig bara att det är nå strul så inte garantin skulle gälla om den skulle braka i motorn eller dyligt. Ni som har boken kan ju kolla om ni är lite gulliga. Ringt KGK men verkar lite skumma....

Tack på för hand / Jacob
 
Last edited:

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Valbo
Hoj
Honda Crf450xm-2005
j.sehlin skrev:
2693643 Hejsan Allesammans!

Någon dag före Jul här nu blev man en ägare till en drz400sm som endast har gått 75 mil så mycke kvar av inkörningen är det, men så jäkla bra supermotard väder är det ju inte nu, men har varit ute och provat någon sväng och verkar gilla hojen faktist.

Modifiera luftburken, ett dynokit och ett helsystem är det som lockar mest nu för att få lite bättre fart på grejorna. Men svårt att hitta helsystem eller bra slipon, vet någon nå svenska sidor där de finnes priser osv?
Och är dynokit något ni rekomenderar?

Har en liten fundering, service boken, ska den vara ifylld på något sätt från KGK eller återförsäljaren?
Den har inte behövt gjort någon service än (Första vid 100mil).
Första sidan man slår upp, ska det stå något där? Orolig bara att det är nå strul så inte garantin skulle gälla om den skulle braka i motorn eller dyligt. Ni som har boken kan ju kolla om ni är lite gulliga. Ringt KGK men verkar lite skumma....

Tack på för hand / Jacob

Tjena köpte min Drz ny i september och där är mina uppgifter ifyllda på första sidan. Hur är det med leveransservicen då är den stämplad på din då?
 

j.sehlin

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2007
Ort
Hudiksvall
Hoj
KTM 525 -05 EXC/SM
JossaDrz skrev:
2694153 Tjena köpte min Drz ny i september och där är mina uppgifter ifyllda på första sidan. Hur är det med leveransservicen då är den stämplad på din då?

Inget är stämplat i min, allt är helt tom.
Ringde DinMc och så kollade han upp allt åt mig och den va inte inskriven hos dem, men han sa att det inte skulle vara nå problem utan att bara gå tillbaks till återförsäljaren och så skulle han skriva in de dära och så skulle det ordna sig,så skickade upp serviceboken till han ja köpte den av så skulle han gå tillbaks till återförsäljaren och fixa det dära så det löser sig nog bra :)

Tack för svaret!!

// Jacob
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Har du kollat www.thumpertalk.com ?
Kolla Dr-z400 forumet.
Det finns en kille där som heter Eddie Sisneros som du kan få rätt bestyckning av, han kan allt om Dr-z:an kolla hans egen Dr-z den har 60bhp+
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag är grymt sugen på en DRZ 400SM då jag vill ha ett så bekymmersfritt mc-ägande som möjligt. Långa serviceintervaller, relativt vibrationsfri och låga försäkringskostnader är mumma i mina öron. Jag hoppar gärna över några hk och spenderar sommaren på små kurviga vägar än i garaget justerandes ventiler. All info på thumpertalk och soe gör mig inte direkt mindre sugen...

Jag undrar dock hur en DRZ står sig mot större hojar som KTM eller Husaberg? Jag är högst medveten om att mycket är upp till föraren och att det är olika typer av hojar. Det skulle dock vara lite trist om jag skulle få spendera sommaren ständigt två kurvor efter alla andra. Kan en DRZ med de nödvändiga moddarna hänga på en KTM hjälpligt, eller kommer jag att ständigt stirra på de stora grabbarnas regplåtar och ryggtavlor?

En sista fråga är vad servicen för denna hoj kostar? Iom KGKs 5-års trygghetsgaranti kan det kanske vara värt att lämna in knarren om det inte är allt för dyrt.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Servicekostnaden varierar säkert en del beroende på serviceställe, men som en referens så betalade jag 978kr inkl. mtrl för 100-milaservicen.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Jag är grymt sugen på en DRZ 400SM då jag vill ha ett så bekymmersfritt mc-ägande som möjligt. Långa serviceintervaller, relativt vibrationsfri och låga försäkringskostnader är mumma i mina öron. Jag hoppar gärna över några hk och spenderar sommaren på små kurviga vägar än i garaget justerandes ventiler. All info på thumpertalk och soe gör mig inte direkt mindre sugen...

Jag undrar dock hur en DRZ står sig mot större hojar som KTM eller Husaberg? Jag är högst medveten om att mycket är upp till föraren och att det är olika typer av hojar. Det skulle dock vara lite trist om jag skulle få spendera sommaren ständigt två kurvor efter alla andra. Kan en DRZ med de nödvändiga moddarna hänga på en KTM hjälpligt, eller kommer jag att ständigt stirra på de stora grabbarnas regplåtar och ryggtavlor?

En sista fråga är vad servicen för denna hoj kostar? Iom KGKs 5-års trygghetsgaranti kan det kanske vara värt att lämna in knarren om det inte är allt för dyrt.

Effektskillnaden märks nog mest på större vägar när det börjar gå lite fortare. Drz:an är riktigt pigg efter lite modifieringar, då den drar bra genom hela registret. Provade bla att acc-racea mot en gasgas 300 och tro det eller ej men jag höll honom bakom mig hela tiden. Detta var iofs på grus med crossdäck, men det säger ju lite om kvickheten i drz:an.

Tror inte det är några problem att hålla jämn takt med ktm:erna (lc4).
 

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Valbo
Hoj
Honda Crf450xm-2005
Fälgar

Håller på att leta en extra uppsättning hjul eller motardfäldar till Drzan. Är det någon som vet om fälgar från en Rmz 250-04 passar på min Drz 400s-06

//Jossa
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Håller på att leta en extra uppsättning hjul eller motardfäldar till Drzan. Är det någon som vet om fälgar från en Rmz 250-04 passar på min Drz 400s-06

//Jossa

Det är en fråga som brukar dyka upp lite då och då. Som jag förstått det utifrån att läsa inlägg på andra forum är det enligt nedan.

1. Vilka fälgar passar fram till min DRZ S/SM?

Alla årsmodeller av DRZ 400 E/S/SM, RM 96-98. RM 99-> har nav som är annorlunda men samma axlar och skiva.

2. Vilka fälgar passar bak?

Alla årsmodeller av DRZ 400 E/S/SM

3. Från vilka modeller passar naven fram?

Se 1

4. Från vilka modeller passar naven bak?

Se 2

Utifrån detta verkar de som om RMZ 250-hjulen med rätt distanser passar fram, men inte bak. Är du lite händig och har möjlighet att svarva nya axlar och distanser bör det gå att använda bakhjulenhjulen också.
 
Last edited:

j.sehlin

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2007
Ort
Hudiksvall
Hoj
KTM 525 -05 EXC/SM
ta bort förgasare....

Hej igen!

Jag måste bara fråga om någon har något tips på hur man tar bort förgasaren smidigast på SM modellen..?
Har tagit bort allt runt om som behövs, men det är allt med luftburken och gummit mellan luftburken och förgasaren som jävlas...


Är så att ja ska sätta in en bricka för strypning mellan förgasaren och toppen men det jäklas för mig.. Så funderar på att strunta i att sätta dit den, för inte orkar besiktningen kolla upp om den verkligen sitter där likförbannat.

Men jag har ju ändå tänkt att bestycka om den senare så skulle vara roligt att få bort den och kolla ändå..

Så har ni någe tips så ge gärna med er!!

MVH // Jacob
 
Last edited:

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Hej igen!

Jag måste bara fråga om någon har något tips på hur man tar bort förgasaren smidigast på SM modellen..?
Har tagit bort allt runt om som behövs, men det är allt med luftburken och gummit mellan luftburken och förgasaren som jävlas...


Är så att ja ska sätta in en bricka för strypning mellan förgasaren och toppen men det jäklas för mig.. Så funderar på att strunta i att sätta dit den, för inte orkar besiktningen kolla upp om den verkligen sitter där likförbannat.

Men jag har ju ändå tänkt att bestycka om den senare så skulle vara roligt att få bort den och kolla ändå..

Så har ni någe tips så ge gärna med er!!

MVH // Jacob

Nu är inte alla sladdar och slangar anslutna till min förgasare, men jag brukar lossa slangklämmorna och sedan småvålda för att trixa ut förgasaren. Brukar gå bra att dra förgasaren bakåt mot luftburken och sedan trixa ut den. Om man vill göra det lättare för sig kan man lossa bakramen för att vinkla ned den lite. Jag har lyckats byta munstycken utan att ta bort förgasaren. Jag tog först bort den där grejen som sitter ovanför framdrevet med kylflänsar (laddningsregulator??), sedan släppte jag på slangklämmorna och vinklade förgasaren.
 

j.sehlin

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2007
Ort
Hudiksvall
Hoj
KTM 525 -05 EXC/SM
Hej igen!

Jag måste bara fråga om någon har något tips på hur man tar bort förgasaren smidigast på SM modellen..?

jag lossade gummit både framför och bakom och från luftburken sen vred jag ur den....


//Håkan


Ok jag får prova det mer sen, för orkar inte ta bort allt nu, får göra det senare när jag verkligen ska byta munstycken.
Det som har gjort att de har krånglat för mig är ju också att gummit är ganska kallt och hårt, men får prova mer som sagt senare.
Men tackar för tipsen iaf!

MVH // Jacob
 

j.sehlin

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2007
Ort
Hudiksvall
Hoj
KTM 525 -05 EXC/SM
En fråga som har varit uppe här mycket på forumet är ju hur man ska modifiera sina DRZ för att få mer klipp i dem.

Var inne på att köpa ny förgasare men struntar nog i det, dels penga kostnaden och att man kan få ut bra effekt med orginal fuggen.

Har läst mycke om detta men tycker alla skriver olika och det är svårt att få fram vad som verkligen gäller.

Så nu undrar jag, är dynokit värt det eller går det bra att bestycka själv bara för att få samma effekt? Är det någon som provat eller vet säkert hur skillnaderna blir?

Luftburksmodd har ja tänkt gjort och förhoppnings vis helsystem.

Hoppas någon har provat båda så man får ett bra ärligt svar!

MVH // Jacob
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
En fråga som har varit uppe här mycket på forumet är ju hur man ska modifiera sina DRZ för att få mer klipp i dem.

Var inne på att köpa ny förgasare men struntar nog i det, dels penga kostnaden och att man kan få ut bra effekt med orginal fuggen.

Har läst mycke om detta men tycker alla skriver olika och det är svårt att få fram vad som verkligen gäller.

Så nu undrar jag, är dynokit värt det eller går det bra att bestycka själv bara för att få samma effekt? Är det någon som provat eller vet säkert hur skillnaderna blir?

Luftburksmodd har ja tänkt gjort och förhoppnings vis helsystem.

Hoppas någon har provat båda så man får ett bra ärligt svar!

MVH // Jacob

Här har du mkt läsning!
http://soe.se/phpBB2/viewtopic.php?t=7434
 

HåkanL

Det omöjliga tar bara lite längre tid ;)
Gick med
8 Jan 2005
Ort
Gävle
Hoj
XR650R
Ok jag får prova det mer sen, för orkar inte ta bort allt nu, får göra det senare när jag verkligen ska byta munstycken.
Det som har gjort att de har krånglat för mig är ju också att gummit är ganska kallt och hårt, men får prova mer som sagt senare.
Men tackar för tipsen iaf!

MVH // Jacob[/QUOTE]

Tips är att försöka ställa hojen varmt så blir det mkt lättare att hålla på med den när det blir varmt...när jag bytte munstycken vred jag den utåt och kunde byta munstycket utan att ta bort förgasaren.. trångt och pilligt men det gick...

//Håkan
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Vad finns det för hastighetsmätare som är smidiga och bra till DR-Z:an?
KTM har väl en liten men då vet ja inte vad det totala priset hamnar på.

Tips?

(ingen med wire)
 

Rolf S

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Njutånger
Hoj
Hojlös
Vad finns det för hastighetsmätare som är smidiga och bra till DR-Z:an?
KTM har väl en liten men då vet ja inte vad det totala priset hamnar på.

Tips?

(ingen med wire)

Jag använder cykeldator på min hoj som jag monterat på styret, tycker det funkar bra. Syns inte så värst bra på bilden men bättre än inget...
 

Bifogat

  • p1010024_534.jpg
    p1010024_534.jpg
    76.6 KB · Visningar: 262
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top