Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0
Ja precis! Har tänkt på samma sak! ofta har dom bara slip-on sen inge mer typ..Konstigt o snålt trimmat av många tycker jag:tungan
 
Kan rekomendera alla som inte tagit bort dom än att göra det. Gjorde det idag på min som är helt orginal för övrigt, klippte rosa kabeln med. Blev en väldig skillnad på gasresponsen! Gasreser på 1an och på 2an med av och på med gasen. Förut fick man rycka i styret t.o.m. på 1an.


Kan man hitta dom sakerna i den lilla boken som man fick vid köpet?
Jo, jag är helt förvirrad när det kommer till sånt här, men det lät onekligen intressant att prova. Så, en lite utförligare beskrivning vore sött så jag inte pillar bort fel saker och det hela slutar i katastrof:D
 
Kan man hitta dom sakerna i den lilla boken som man fick vid köpet?
Jo, jag är helt förvirrad när det kommer till sånt här, men det lät onekligen intressant att prova. Så, en lite utförligare beskrivning vore sött så jag inte pillar bort fel saker och det hela slutar i katastrof:D

Hej!

Nej Det står inte om det i boken.. men om du tar lös plastkåporna och sedan sadeln så hittar du en svart liten "burk" som det går in ett gäng med kablar i precis just under där du sitter.. Där har du den rosa kabeln.. tror att det bara finns en rosa så det är svårt att misslyckas.:tummenupp
 
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3480059&postcount=377

Klipp den inte, pilla bara ut den och isolera.
Ifall du skulle behöva lämna in hojen för ett garanti fel!

Eller skaffa en G-pack för dyra slantar:D

det finns många olika bud om just den rosa kabeln, endel säger att man inte bara kan klippa den utan måste ha ett visst motstånd i mellan, andra säger tvärt om.
Jag har tagit bort min och finner att det funkar kalas bra.
 
Last edited:
Hur fungerar det att ta ut en DRZ 400 SM i endurospåret/enklare crosskörning? Har den kortare fjädringsväg än S-modellen?

Har läst att man kan sätta dit crosshjul från en RM250 med lite modifikationer. Går det även att använda en annan bromsskiva så man inte riskerar att slå i den stora orginalskivan? Använder man isf org. bromsok eller byter man det också?


Finns det andra skillnader på SM och S-modellen som gör att man bör välja S istället för motarden? Tror att det är enklare att få tag på crossfälgar till SM istället för att få tag på motardfälgar till en S......

Kommer mestadels att köra offroad med hojen men vill även ha motardkitt för att kunna köra på gocartbana och vanligt landsvägsbus.
 
Hur fungerar det att ta ut en DRZ 400 SM i endurospåret/enklare crosskörning? Har den kortare fjädringsväg än S-modellen?

Har läst att man kan sätta dit crosshjul från en RM250 med lite modifikationer. Går det även att använda en annan bromsskiva så man inte riskerar att slå i den stora orginalskivan? Använder man isf org. bromsok eller byter man det också?


Finns det andra skillnader på SM och S-modellen som gör att man bör välja S istället för motarden? Tror att det är enklare att få tag på crossfälgar till SM istället för att få tag på motardfälgar till en S......

Kommer mestadels att köra offroad med hojen men vill även ha motardkitt för att kunna köra på gocartbana och vanligt landsvägsbus.

Bakfjädringen ska vara fullhöjd, men framgaffeln är kortare vad jag förstått.
Du kan använda S eller E hjulen bolt on på en SM!
Men du kan inte använda en mindre skiva med SM gaffeln.
 
Last edited:
Tack för all hjälp gossar, ni är verkligen supersnälla.
Ska prova med den rosa kabeln först, det verkade inte alltför svårt, sen får jag nog be el Gubbo om hjälp med det andra:tungan
 
Nu är fälgarna stripade + nya ventilhattar!

P5140178.jpg


P5140180.jpg
 
Tjena alla glada Z:a åkare!

Är det inte dags att fixa en Dr-z träff i sommar?
Förslag?
-Endast träff?
-Banträff?
-Vart?
Det vore kul att se om det finns något intresse i vårt avlånga land ...


Ps: Så fort jag blir klar med min Z:a igen, kommer några bilder.
 
Nu är fälgarna stripade + nya ventilhattar!
Snygg :tummenupp
Vart hittar man dekalerna till fälgarna, orginaltillbehör?

Ett par bilder på min, har inte hänt så mycket det senaste året mer än nya däck igen!

Mycket läcker!:yoparty

Stripsen köpte jag på Micro biltillbehör, exel märkena sitter orginal på fälgarna.

Är det suzuki tillbehörs speglar som sitter på din hoj? Skall nämligen byta på min frampå och har kollat på dessa som kostar strax under 200:-st.
 
Mycket läcker!:yoparty

Stripsen köpte jag på Micro biltillbehör, exel märkena sitter orginal på fälgarna.

Är det suzuki tillbehörs speglar som sitter på din hoj? Skall nämligen byta på min frampå och har kollat på dessa som kostar strax under 200:-st.

Snygg hoj! Tänkte också ev. skaffa röda fälgstripes. Vilken bredd har du använt? Var köper man drz dekaler till svingen?
 
Snygg hoj! Tänkte också ev. skaffa röda fälgstripes. Vilken bredd har du använt? Var köper man drz dekaler till svingen?

Stripsen är 6mm bred och DR-Z dekalen är beställd på dekaltrim.nu.:)

Har slängt på ytterligare dekaler som jag fått gratis från en lokal tryckare (bra med såna kompisar):tummenupp SHOWA , DUNLOP:

P5150172.jpg

P5150171.jpg
 
Last edited:
Nu har jag provåkt hojen ordentligt med tm-40förgasaren. Innan har jag inte tyckt den större förgasaren har varit så bra eftersom av- och påslag blir ganska ryckigt och då blir det svårt att hålla sig på balanspunkten. Men fördelarna är många fler så jag behåller den på. Det är mycket bra gassvar nu och hojen orkar dra starkt även på 5:an. Jag har 15/38 (motsvarar 16/41) och hojen går att rycka upp i 3:an i 60km/h utan hjälp av kopplingen, vilket var omöjligt med vakum36:an. Jag har aldrig kört en drz med fcr-förgasare, men jag kan starkt rekomendera en tm40 för den som inte vill lägga 5000kr på en fcr.

Angående den där råsa sladden som tydligen ska ge mer effekt i 2:an och 3:an, funkar detta? Vad jag lyckats hitta på nätet ska detta inte ge någon som helst effekt. Det enda sättet är att köpa ett G-pack (tre-mod). Stämmer detta?
 
Last edited:
Nu har jag provåkt hojen ordentligt med tm-40förgasaren. Innan har jag inte tyckt den större förgasaren har varit så bra eftersom av- och påslag blir ganska ryckigt och då blir det svårt att hålla sig på balanspunkten. Men fördelarna är många fler så jag behåller den på. Det är mycket bra gassvar nu och hojen orkar dra starkt även på 5:an. Jag har 15/38 (motsvarar 16/41) och hojen går att rycka upp i 3:an i 60km/h utan hjälp av kopplingen, vilket var omöjligt med vakum36:an. Jag har aldrig kört en drz med fcr-förgasare, men jag kan starkt rekomendera en tm40 för den som inte vill lägga 5000kr på en fcr.

Angående den där råsa sladden som tydligen ska ge mer effekt i 2:an och 3:an, funkar detta? Vad jag lyckats hitta på nätet ska detta inte ge någon som helst effekt. Det enda sättet är att köpa ett G-pack (tre-mod). Stämmer detta?

Om jag förstår saken rätt, så bryter man hela styrkretsen när man klipper den rosa kabeln, kvar blir bara +- för neutrallampan!(som USA har original)


Är det någon som har ett bra kopplingschema?

Läs denna tråd från TT!!!

http://www.thumpertalk.com/forum/showthread.php?t=642203&highlight=cdi
 
Last edited:
Hon börjar bli riktigt läcker!:tuttar

Har tagit bort verktygsväskan och remmen över sadeln idag + satte en dekal där däcktryckstabellen satt. Köpte ett par små vagnsbultar och brickor som jag lackade svarta och satte i hålen efter verktygsväskan. det blev ju lite fula avtryck efter verktygsväskan i plasten men det täcker brickorna.


P5170174.jpg


Blev klart fräckare utan verktygsväskan och remmen.

P5170175.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top