Suzuki DRZ 400 SM - Erfarenheter?

Motarrrd

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
I
Hoj
Motard
Är det nån som har hunnit köpa en sån redan och kan dela med sej lite om erfarenheter av en sån? Vibrationer? Är den skitslö i jämförelse med en KTM 640? Bra växellåda? Soppaförbrukning? Serviceintervall? Hur är generalagenten? Köregenskaper osv!
Skriv gärna allt positivt och negativt.
 
Kolla på www.soe.se om det finns någon där som har en ny DRZ.

Har hört om rasade växelådor,och att en slide förgasare skall göra underverk.

Annars verkar den vara en slitvarg.

Edit:Läser som en kratta,nej den nya vet jag inget om,sorry
 
Tjena,

Jag har haft en DR-Z fast som enduro. Som enduro är den väl i det närmaste oförstörbar i motorn och har bra serviceintervaller. Däremot är det bara en 400 och den har inte speciellt mycket effekt för att vara en enduro 400, driftsäkerhet och körvänlighet är klart prioriterade i motorkonstruktionen. Den drar väl bra på de första tre växlarna (av fem) men sen händer det inte speciellt mycket. Dock har den elstart vilket jag själv tycker är bra. Jag tror dock att det är besvärligt att landsvägsregistrera en DR-Z.

Det beror som vanligt lite på vad du söker i ditt motardägande men själv är jag övertygad om att det finns häftigare och mer prisvärda objekt att bygga supermotard på. En Yamaha WR450 till exempel eller de klassiska KTM 525 EXC om du vill bygga om en enduro till gata. Bägge har elstart och går att få landsvägsregistrerade, KTM är det till och med lv-regad när du köper den.

Som nybörjare skulle jag nog istället börja med en färdigbyggd motard, typ KTM 640/660 eller kanske Honda eller Yamahas FMX/XT (tror jag att de heter) och känna mig för lite vad jag vill ha ut av mitt motardägande. De har ca 500 mils serviceintervaller vilket är ljusår längre än en enduro som byggs om och de har en betydligt mindre drastisk värdeminskning om du efter ett år eller två känner att du vill byta till en lite mer dramatisk hoj, typ en enduro eller cross och bygga om den.

Ett annat alternativ är naturligtvis slitvargen #1: XR650R. Man kan väl likna den vid en tre nummer större DR-Z: hållbar och med begränsat servicebehov och inte med någon värstingeffekt men lättkörd och har vridet som krävs för att kunna ha lite roligt på vägen med 17"-hjul. Jag skulle inte tveka i valet mellan en DR-Z eller en XR650 om jag skulle ha den som motard: jag skulle välja XR:en vilken dag som helst!

//Eric
 
Tack för svaren, men den finns som Motard från och med i år från fabrik så det var den jag tänkte på. http://www.suzukimc.nu/pls/nvp/Document.Show?CID=214&MID=814

Har kollat en del på KTM också men vill ha lite synpunkter på andra märken också. Suzukin ser lite smidigare och lättare ut om man ska tränga sej in i skogen, effektmässigt kanske man ångrar sej efter ett tag om man tar en 400a som sagt. KTMen är ju klart snyggare, men det är ju inte bara det som spelar in. Kommer antagligen att åka en hel del och då spelar soppaförbrukning, vibrationer och sånt in också.
 
Visst kommer du få olika svar från alla men i slutändan så är det du som väljer. Kolla med den lokala mchandlaren om de säljer t,ex suzuki och kanske har en demohoj av just denna motard!

Suzukis DRZ 400SM är ett bra alt för den som inte vill ha så mkt kubik samt driftsäker och förmodligen väldigt billig i försäkring!
 
Har kollat en del på KTM också men vill ha lite synpunkter på andra märken också. Suzukin ser lite smidigare och lättare ut om man ska tränga sej in i skogen, effektmässigt kanske man ångrar sej efter ett tag om man tar en 400a som sagt. KTMen är ju klart snyggare, men det är ju inte bara det som spelar in. Kommer antagligen att åka en hel del och då spelar soppaförbrukning, vibrationer och sånt in också.

DR-Z är ingen direkt smidig maskin, den väger ganska mycket och den är ganska hög och stor. Däremot är den väldigt lättkörd och har mjuk fjädring. En KTM 450/525 är mycket smidigare om du ska köra i skogen. Mycket smidigare!

Däremot är ju DR-Z betydligt smidigare än en 625/640/660 i skogen. Frågan är dock om du ska köra enduro eller grusväg/offroad. DR-Z räcker inte riktigt till för att sladda grusvägare eller köra offroad med.

//Eric
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top