Suzuki Bandit olje/luftkylda maskiner.

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date

Dr.Bike

Guest
Några Suzukifrågor från den icke invigde:

1: Är det samma motorblock på 600 & 1200 Banditen?
2: Om så är fallet - räcker det med cylinder/toppbyte på en 600 för att göra den till en 1200? (på bilder ser 600:ans foder oerhört tjocka ut = plats borde finnas för myvket större kolvar utan att ta upp blocket)
3: Om blocken är lika, vad hindrar att man stuvar in en 1200 direkt i ramen?

Motorfästen är lika, sen slutar väl egentligen likheterna. . Det är inte att rekommendera 1200-motors vrid i 600-ramen då baksvingen på 600'an är underdimensioned redan från början. Det är vanligt med sprickor i framkanten av svingen på 600'an. Ska man börja byta ut svaga delar på 600'an kommer det att bli en äkta 1200 till slut. :tummenupp

Aharu... det ante mig sa ... när .... sprack! :-)

Har en kompis med en liten 600, och det hade varit kul att skrämma upp den lite.
Verkar ju annars vara en bra hoj.
(F-n nu svor jag... måtte Hondaguden förlåta mig!) :hihi

Dr.Bike skrev:
Aharu... det ante mig sa ... när .... sprack! :-)

Har en kompis med en liten 600, och det hade varit kul att skrämma upp den lite.
Verkar ju annars vara en bra hoj.
(F-n nu svor jag... måtte Hondaguden förlåta mig!) :hihi
Undrans om inte GSXR 750 cylindern passar,har för mig att jag sett en sån hoj nå´n stans en gång i tiden.

Katanapilot skrev:
Undrans om inte GSXR 750 cylindern passar,har för mig att jag sett en sån hoj nå´n stans en gång i tiden.

Kan inte tänka mig annat än att den passar, GSXR 750 85-87, 90-91 och GSX 750F borr 70mm och slag 48,5mm och Bandit 600 har oxå borr 70mm och slag 48,5mm.

Edit:Bandit 600 borret är 62,6 mm. Slaget är 48,7

Last edited:
gixxer_1255 skrev:
Kan inte tänka mig annat än att den passar, GSXR 750 85-87, 90-91 och GSX 750F borr 70mm och slag 48,5mm och Bandit 600 har oxå borr 70mm och slag 48,5mm.

Men vänta nu! Om de har samma borr och slag har de väl oxå samma slagvolym?? (såvitt inte 600:an fått en cylinder stelopererad)
Samma slag kan jag tänka mig att de har = samma vev. Sen har kanske 600:an lite mindre borr?

Edit: Efter kontroll i: http://www.suzukibandit.cz/download/servisnimanual/pdf/suzuki gsf.pdf
ser jag att borret är 62,6 mm. Slaget är 48,7

Last edited:
Dr.Bike skrev:
Men vänta nu! Om de har samma borr och slag har de väl oxå samma slagvolym?? (såvitt inte 600:an fått en cylinder stelopererad)
Samma slag kan jag tänka mig att de har = samma vev. Sen har kanske 600:an lite mindre borr?

Edit: Efter kontroll i: http://www.suzukibandit.cz/download/servisnimanual/pdf/suzuki gsf.pdf
ser jag att borret är 62,6 mm. Slaget är 48,7

Japp du har rätt, jag hade lite för bråttom när jag skrev, 600án he mindre borr men samma slag.

Då är frågan om den däringa 750 cyllen som du har Anders kan passa, och om du har några kôlvar te an. :rolleyes:

Och när du ändå håller på och mixtrar så trycker du dit förgasarbryggan från en gammal 750! vm29ss! jävlar vad gött det låter med korta filter! :tummenupp

Dr.Bike skrev:
Då är frågan om den däringa 750 cyllen som du har Anders kan passa, och om du har några kôlvar te an. :rolleyes:

Kolvar hade jag tyvärr inte. Jag fick cyllen med som bonus när jag köpte ett 1052-block i USA. Maila Magnus Wimark på wibman@telia.com alias "wibbe" här på SH, jag tror han har 750 block och kolvar.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN