Gaffa-mannen
Touringdäck på Gelleråsen
Min Suzuki GSF 1200s Bandit -98 har problem.
Den misständer, och jag misstänker elektriska problem.
Den går oftast hyffsat normalt på låga varv, upp till ~3000rpm men kan tjuvstanna på tomgång lite hur som helst.
När man börjar få varv på motorn, typ över 4000rpm sätter den igång att misstända och det blir värre ju högre upp i varvtalsregistret man kommer.
Anledningen till att jag misstänker elektriskt problem är att jag ser hur varvräknaren tappar samtidigt som misständningarna kommer, trots att varvtalet är ungefär densamma. Ibland hinner varvräknaren tappa ner till 2000rpm innan det hoppar upp till 4500rpm där den låg när det satte igång.
Den uppför sig ungefär likadant på alla växlar. Jag har ny soppa i tanken.
Den har uppträtt likadant för några år sedan, och då blev jag stående flera gånger utan att få igång eländet. Startmotorn snurrar på normalt, men den tänder inte. Då köpte jag en sprayburk kontaktspray på Biltema och sprayade i alla kontakter och kablar jag kunde hitta, ruskade runt på kabelstammarna och blev av med problemet. Men nu är det tillbaka igen, och något ordentligt måste göras åt det, för det duger inte att jag inte kan lita på att jag kan komma hem igen om jag åker ut en sväng.
Jag har på nytt sprejat tändningslåset med kontaktspray utan att det gjorde nytta.
Är det någon som känner igen symptomen?
Finns det någon lista på svaga punkter i elsystemet där man kan börja med fortsatt felsökning?
Några tips på saker man kan kolla/hur man enkelt sätter upp "testutrustning" för att lokalisera felet?
Den misständer, och jag misstänker elektriska problem.
Den går oftast hyffsat normalt på låga varv, upp till ~3000rpm men kan tjuvstanna på tomgång lite hur som helst.
När man börjar få varv på motorn, typ över 4000rpm sätter den igång att misstända och det blir värre ju högre upp i varvtalsregistret man kommer.
Anledningen till att jag misstänker elektriskt problem är att jag ser hur varvräknaren tappar samtidigt som misständningarna kommer, trots att varvtalet är ungefär densamma. Ibland hinner varvräknaren tappa ner till 2000rpm innan det hoppar upp till 4500rpm där den låg när det satte igång.
Den uppför sig ungefär likadant på alla växlar. Jag har ny soppa i tanken.
Den har uppträtt likadant för några år sedan, och då blev jag stående flera gånger utan att få igång eländet. Startmotorn snurrar på normalt, men den tänder inte. Då köpte jag en sprayburk kontaktspray på Biltema och sprayade i alla kontakter och kablar jag kunde hitta, ruskade runt på kabelstammarna och blev av med problemet. Men nu är det tillbaka igen, och något ordentligt måste göras åt det, för det duger inte att jag inte kan lita på att jag kan komma hem igen om jag åker ut en sväng.
Jag har på nytt sprejat tändningslåset med kontaktspray utan att det gjorde nytta.
Är det någon som känner igen symptomen?
Finns det någon lista på svaga punkter i elsystemet där man kan börja med fortsatt felsökning?
Några tips på saker man kan kolla/hur man enkelt sätter upp "testutrustning" för att lokalisera felet?
Last edited:

