Suzuki Bandit -98 med misständningsproblem

Gaffa-mannen

Touringdäck på Gelleråsen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
Suzuki GSF 1200s Bandit, + Honda ANF125 Innova
Min Suzuki GSF 1200s Bandit -98 har problem.

Den misständer, och jag misstänker elektriska problem.

Den går oftast hyffsat normalt på låga varv, upp till ~3000rpm men kan tjuvstanna på tomgång lite hur som helst.

När man börjar få varv på motorn, typ över 4000rpm sätter den igång att misstända och det blir värre ju högre upp i varvtalsregistret man kommer.
Anledningen till att jag misstänker elektriskt problem är att jag ser hur varvräknaren tappar samtidigt som misständningarna kommer, trots att varvtalet är ungefär densamma. Ibland hinner varvräknaren tappa ner till 2000rpm innan det hoppar upp till 4500rpm där den låg när det satte igång.

Den uppför sig ungefär likadant på alla växlar. Jag har ny soppa i tanken.

Den har uppträtt likadant för några år sedan, och då blev jag stående flera gånger utan att få igång eländet. Startmotorn snurrar på normalt, men den tänder inte. Då köpte jag en sprayburk kontaktspray på Biltema och sprayade i alla kontakter och kablar jag kunde hitta, ruskade runt på kabelstammarna och blev av med problemet. Men nu är det tillbaka igen, och något ordentligt måste göras åt det, för det duger inte att jag inte kan lita på att jag kan komma hem igen om jag åker ut en sväng.

Jag har på nytt sprejat tändningslåset med kontaktspray utan att det gjorde nytta.

Är det någon som känner igen symptomen?

Finns det någon lista på svaga punkter i elsystemet där man kan börja med fortsatt felsökning?

Några tips på saker man kan kolla/hur man enkelt sätter upp "testutrustning" för att lokalisera felet?
 
Last edited:
Kolla även något så simpelt som stödkontakten. Kan vara att den ligger och bryter tändningen för att stödet vibrerar.

MVH Phille
 
Men om det är stödkontakten så borde ju inte startmotorn gå? Som sagt, för två år sedan blev jag stående och kom ingen vart, men startmotorn gick. Det var bara tändningen som strejkade.
 
Var ute två svängar idag. Först en sväng för att bekräfta att det fortfarande är fel någonstans, vilket det var.

Tillbaka i garaget gick jag runt med ficklampa och försökte se om det var skavsår någonstans i kabelmattan men hittade inget. Det sitter en kontakt framme under tändningslåset, men inte till själva låset. Tog isär den, och provade att starta Banditen med kontakten isär.
Inget problem; kontakten har inte med saken att göra.
Sprayade på lite av Biltemas kontakt-spray och satte ihop den igen. Följde kablarna runt lite grand, brände mig på topplocket. Märkte att tändkabeln till cyl-4 sitter väldigt lös. Drog ur den, och satte i den igen. Fortsatte leta efter skavsår men hittade inget. :glömdet
Drog ur kontakten till en sensor(?) som sitter på spjällhusets högra sida (tre kablar). Detta påverkade inte motorns gång något så jag satte tillbaka den igen. Öppnade säkringsboxen. Ryckte alla säkringar och granskade dem för att se om det var ärj på dem. Alla säkringar såg fräscha ut, och de satt ordentligt i kontakterna.

Tog ut hojjen på en sväng igen, och nu går den som den ska! :banana

Problemet är bara, vad gjorde jag som fick det att fungera igen?

Visst, glappar det i cylinder 4 förstår jag att den misständer... men även på tre cylindrar borde den ju orka att varva mer än 5000 rpm på ettan? Och dessutom borde ju detta inte påverka varvtalsmätaren? Om inte tändsystemet är betydligt mer avancerat är jag någonsin gissat.

Säkringsboxen känns osannolikt, med tanke på hur fina säkringarna var, men den skulle potentiellt kunna förklara varvräknaren.
 
En vecka senare gick den som en påse nötter igen.

Gick igenom kontakterna i kabelstammen som går på vänster sida om luftburken. Bände lite i kontakterna med en smal skruvmejsel för att få kontaktblecken att kontaktera bättre, sprayade lite med contact-clean och tryckte ihop dem igen.

Nu går den bra. Har varit ute olika dagar, samt på MC-kortegen från Kumla till Askersund och Askersund-Skyllberg på valborg utan minsta problem.
 
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Back
Top