Suzuki Bandit 1200-tråden

Så... kanske ett B12 köp nära förestående då :D
Några frågor:

*Vad kostar nya dogbones (höjning) och var köper ni?

*Vilka GSXR bakdämpare är plug-n-play? Vilken av dem är "mest dämpare för pengarna" s a s?

*Finns det någon "cartridge" variant på fjädrar som går i originalgaffeln? Tips på vad/var man handlar?

*Vad kostar ombestyckning och vilka munstycken ska man ha till dels gen1(95-00) och dels gen2(01-05) när man gör 2-tums modden (och byter rykrör givetvis)?

*Är det 5½" eller 6" bakfälg på dem?

*Tips på sjyssta crossstyren som passar rakt i original-risers?

*Tips på billiga men skapliga slip-on/bolt-on? (Gärna "hi-mount" eller "GP style" )

Några exempel:
GP-style
BANDIT%20GROWLER.jpg


Hi-mount
bndt_highpipe_main.jpg

Dogbones för höjning kan man bygga själv. Kolla idigare i denna tråd så visar jag hur jag gjorde nya när jag sänkte min:tummenupp
 
Undrar vad man får vara beredd att betala för ett portningsjobb och GSXR kammar? Om man gör detta är det något mer man behöver göra samtidigt eller tänka på?
 
Hen vad köpr ni på 1217cc och rakarör i CV 36korna?
Även vadd mo kör med på RS36/rs38or=)

Med bigborebittet och en gixxertopp sär den behöva mer soppa...

I ska det med RS36/38/40, Milvka passar bäst mör mig, man tänkas skruva till några till pålllar i framtiden, men inte större borrning, bigbore, eller liknane.?:va

Har även funderat på lite smått och gott också kring suberbikestyre (mågra ergarenheter`?, sat så jag har har jag annar ej prestationsbunder på gåmg...
 
Last edited:

Bifogat

  • 284.jpg
    284.jpg
    7.3 KB · Visningar: 911
Last edited:
Dåligt drag här i tråden tycker jag... :va

Lurar på en som gått över 5000 mil, skulle ni dra öronen åt er över en långmilare? När är det dags att gå igenom en 1157 motor mellan tummen och pekfingret?
 
Dåligt drag här i tråden tycker jag... :va

Lurar på en som gått över 5000 mil, skulle ni dra öronen åt er över en långmilare? När är det dags att gå igenom en 1157 motor mellan tummen och pekfingret?

Antar att dem gått 4000+. då gäller service vid 4600,mil, sedan 5200mil.
Alltså 600-mila intervall efter förservicarma.
 
Dåligt drag här i tråden tycker jag... :va

Lurar på en som gått över 5000 mil, skulle ni dra öronen åt er över en långmilare? När är det dags att gå igenom en 1157 motor mellan tummen och pekfingret?

Jag skulle kolla ventilspelet samt byta olja+vättska, samt enbisikting av de vanliga lagrern, drivpaket osv.
 
En till grej... ni som har en SA modell med ABS-systemet, hur tycker ni att det fungerar?

Jag är hyfsat ny på mc, snart ett år bara, ett 1/2år med mc utan abs och nu denna.
Fick möjlighet att testa ABSn förra veckan i rusningstrafiken, gick långsamt ett tag låg bakom en skåpbil och såg inte framför denna och trafiken ökade farten upp till 60-70km/h och nästintill tvärdog. Tog mig med förvåning, hade jag inte haft ABS där hade jag säkert fått låsta hjul och lagt mig eller tittat in vad skåpbilen har i lasten.
 
Jag skulle kolla ventilspelet samt byta olja+vättska, samt enbisikting av de vanliga lagrern, drivpaket osv.

Lite svårt att kolla ventiler på plats när man köper privat kanske... :va
Menar att om du som spekulant/köpare på en som gått 5000+ vad skulle du vara lite extra noga med då som du kan kolla på plats?

Brukar det vara en vanlig grej på dessa att ventilspel inte ligger inom spec vid de miltalen?

Finns några generella svagheter med 1157 motorn? Någon skillnad på de före och efter 01 (då de väl uppdaterades om jag har min info rätt).

Tack :tummenupp
 
Det ör inte alltid lätt att kolla allt. sedam så krävs lite kunskap och ett teståk - det brukar ge en komplett bild av hojen.
 
Det ör inte alltid lätt att kolla allt. sedam så krävs lite kunskap och ett teståk - det brukar ge en komplett bild av hojen.

Luddigt beskrivet var bara förnamnet...

Jag var ute efter generella svagheter på 1157'an samt något specifikt man ska kolla efter på en långmilare.


:näsblod
 
Luddigt beskrivet var bara förnamnet...

Jag var ute efter generella svagheter på 1157'an samt något specifikt man ska kolla efter på en långmilare.


:näsblod


Tankmätaren (ofta paj eller visar fel)
Bak ok(kan kärvat fast, dålig bromsverkan)
Bakdämpare (gungig redan som ny, och milen gör den inte bättre)
Tunn lack....generellt

Torde annars en av dom säkraste köpen trots många mil.

Håller med om att en provkörning säger mest, ta med nån erfaren hoj polare 4 ögon ser mer än 2.
 
Tankmätaren (ofta paj eller visar fel)
Bak ok(kan kärvat fast, dålig bromsverkan)
Bakdämpare (gungig redan som ny, och milen gör den inte bättre)
Tunn lack....generellt

Torde annars en av dom säkraste köpen trots många mil.

Håller med om att en provkörning säger mest, ta med nån erfaren hoj polare 4 ögon ser mer än 2.

Ålrajt

Inga svaga punkter just motormässigt?
 
Ålrajt

Inga svaga punkter just motormässigt?

Motormässigt är det i grunden en GSX-R1100 motor, och där brukar kammarna och vipporna vara pittade (gropar i loberna på kammarna) samt att 2:ans 0ch 5:ans växel hoppar ur vid ax eller motorbroms. Inget som inte kan åtgärdas.
Annars är det skottsäkra grejer!
Kolla skick i övrigt så att det inte är en slarvp+tte som haft hojen... Det säger en del om skötsel av hojen.

Lycka till!
 
Nu byter jag bolag till suzuki märkesförsäkring.
300:- billigare ån bilsport o mc och inte en massa konstiga regler om kläder skydd och inlåst i garage.
 
Någon som vet hur man monterar Goodriges "stainless", har monterat bak men blev lite konfunderad fram.... Det är nämligen 3slagar fram, två som är lika långa och en som är lite kortare.
Är det tänkt att använda distraktor igen eller hur ska man ta sig till??

tänkte först \/ (Nere, fram) ALT | Bör varar rätt!
| _
(uppe. fram) | |
 
Last edited:
Förgasar(?)strul

Ända sedan jag tog Banditen ur vinterdvalan har den gått halvtaskigt.
När den har varit på gott humör så drar den bra på nästan fullgas upp till ca 7000 där den börjar misstända, skjuta och leva om.
Ibland blir den bara tjurig, orkeslös och stannar för inget.
Senaste långfärden på 4-5 mil gick skapligt, men mistände sporadiskt även på låg-gas och låga varv, typ 3000rpm. Tills plötsligt 100 meter hemifrån då den bara tvärdör. Försöker starta den, och tillslut går den igång på tomgång men helt utan ork. Det räckte med att vrida lite på gasen så dog den, eller från tomgången bara lägga i ettan så dog den. Malde man på startmotorn småtände den men inte tillräckligt för att orka hålla varvet själv.

Igår hoppade den igång, och då passade jag på att dra iväg till macken för att tanka upp den med färsk soppa. Jag har haft endel k-sprit i den för att bli av med eventuell kondensvatten ur tanken och förgasaren, och tänkte att lite V-Power skulle späda ut spriten i tanken.
Fyllde upp, betalade och drog iväg, och kom ca 100m innan den plötsligt stannade och blen lika tvär-ilsk som tidigare. Fick igång den tillräckligt för att den skulle gå på fullgas, men misstände och levde om så den hoppade mellan 2000 och 3000 rpm innan jag till slut gav upp.
:glömdet

Rullade tillbaka till macken och ringde efter svärfar som ev. skulle kunna hjälpa till att få igång den/transportera hem den, i västa fall på kärra.
Batteriet var tillslut nästan tom så vi kopplade upp startkablar till Banditen och försökte mala igång den, men då var den stendöd.
Öppnade dränerings-skruvarna på förgasaren för att se om det fanns någon soppa i den över huvudtaget, och det fanns soppa.
Plötsligt kom en gammal skäggig gubbe i en 60-tals militär-Jeep och skulle fylla på en reservdunk. Han klev upp till Banditen och frågare om det var något han kunde hjälpa till med. Sa att han pysslade lite med hojjar men inte Suzuki, men i alla fall...
Han kollade säkringsboxen, vickade lite på kablarna till spjällägesgivare, tändningslåset och skruvade lite på en ratt under förgasare.
SEDAN STARTADE ASET!
Han gav mig fingret, och garvade. :brinnerup
"Jag känner igen dig, var kan vi ha setts någonstans förut?"
Det visade sig att vi båda hade jobbat på samma ställe innan han gick i pension. :yoparty
Jag åkte kortaste vägen hem, och visserligen uppträdde banditen stabilt (förutom att den skjöt lite igen runt 7-8000rpm) men gick bra och utan andra misständningar resten av vägen hem.

Så nu till frågan:
Var är det för ratt som sticker ner under förgasaren på en ganska tunn pinne? Den sitter mitt mellan de två inre flottörhusen(?)
 
Last edited:
Försäkring

Nu byter jag bolag till suzuki märkesförsäkring.
300:- billigare ån bilsport o mc och inte en massa konstiga regler om kläder skydd och inlåst i garage.

Kolla självrisken hos båda innan du byter!
När jag kollade förra året hade Suzuki betydligt högre självrisk och jag valde därför att stanna kvar hos Bilsport och MC. Premieskillnaden är inte så stor, en enda skada och du har förlorat mångdubbelt mer pga Suzukis högre självrisk.
 
Jag monterade en dämpare från en gixxer k7, passar kanon:tummenupp

Är den från en K7 1000 eller 750/600?
Tog du måtten på den innan montering? undrar hur mycket den höjde rideheighten.... funkar sidostödet bra efteråt?
Läste att man behöver schimsa ut hundbenen ca 2mm på varje sida för att de inte ska ta i fjädern, stämmer det? även att man behöver karva undan en del plats för att behållaren ska få plats... :va

andra som ska passa rätt i är tydligen busans dämpare och R6...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top