Suzuki Bandit 1200-tråden

nu sitter jag här med en bokframför mig, jag ser dom 2 diafragmafjädrarna, men är lite osäker på vilken bricka du menar? ligger denna bricka precis bakom dom 2 fjädrarna? eller menar du ev den ringen som sitter bakom kopplingskrogen på axeln (thrustwasher)? sen ser jag även en bricka som ligger ovanför fjäderhållaren, den med 3 små skruv i? har tyvärr ingen fin sprängskiss ;/ eller e d bara o knö ner gsxr fjädern bland d andra 2 ifall den där distansen saknas :D?


hittade en skiss, kan du säga vilket nummer den rackarn har ?
http://www.bikebandit.com/assets/schematics/Suzuki/SU0321_020.gif

:D
Det är den stora tunna ringen som sitter bakom de 2 fjäderbrickorna, nr 14.
Ta bort den och knö tillbaka alla tre ringarna :tuttar
 
Hallå.
Var ute på en sväng med B12an då DEN plötsligt fick syn på något gult i ytterkurvan... kan det ha varit en tussilago??
Detta resulterade i att jag nu är på jakt efter en ny framgaffel. Fick pris från en skrot, årgång -02 gaffel ink över och undre styrkrona nära 10000:-. Det är inte samma artnr som till min -99. Är det någon som vet om den skulle passa?
Lita andra funderingar.
Har hittat många gafflar till andra hojar R1,GSXR mm för ynka 4000:-. Är det någon som bytt framgaffel till annat fabrikat? Hur mycket jobb är det med att anpassa styrkronorna m.m. Antar att man får ta hela hjulet med skivor och bromsok.
Måste man rega om moppen?
Hoppas på svar…
 
Last edited:
Te Nordman lr annan kunnig! vilken modell av gsxr pratar vi om, om det ska va samma motor som min 96a? (fjäderbytet)
 
Hallå.
Var ute på en sväng med B12an då DEN plötsligt fick syn på något gult i ytterkurvan... kan det ha varit en tussilago??
Detta resulterade i att jag nu är på jakt efter en ny framgaffel. Fick pris från en skrot, årgång -02 gaffel ink över och undre styrkrona nära 10000:-. Det är inte samma artnr som till min -99. Är det någon som vet om den skulle passa?
Lita andra funderingar.
Har hittat många gafflar till andra hojar R1,GSXR mm för ynka 4000:-. Är det någon som bytt framgaffel till annat fabrikat? Hur mycket jobb är det med att anpassa styrkronorna m.m. Antar att man får ta hela hjulet med skivor och bromsok.
Måste man rega om moppen?
Hoppas på svar…

Satsa på en annan gaffel! Orginalfjädringen på Banditen är inte mycket att hänga i (h)julgranen :tungan
Jag bytte till en USD-gaffel från GSX-R 1100 -90. Fick dock använda orginalaxeln som går genom styrhuvet på ramen då den är längre än -90´ans R1100... Det kan dock finnas någon gaffel som passar bolt on, har ingen koll (tror det kan funka med 93-98´ans 1100, kolla det)...
Jag fick i alla fall hjälp av Matte Bohlin att svarva ner axeln så den fick plats i nedre gaffelkronan till min gaffel.
Tar du en Suzukigaffel passar hjul och bromsskivor rakt på, samt även bromsoken om bultdelningen är samma lika..

Te Nordman lr annan kunnig! vilken modell av gsxr pratar vi om, om det ska va samma motor som min 96a? (fjäderbytet)

Lämpligt är att ta en fjäder från GSX-R 1100 89-92 (1127 motorn). Jag är lite osäker på om den tidigare motorn (86-88) funkar.
Lyssna med Marklund, jag köpte min därifrån. Det finns även eftermarknadssatser med hårdare kopplingsfädrar att köpa.
 
Last edited:
Kanske en dum fråga, men frågar man inte får man inget veta...

Vad är det som skiljer på ett slipon mellan ett som är till en 1200 -01:a och en 600 -96:a?

/Jimmi
 
Kanske en dum fråga, men frågar man inte får man inget veta...

Vad är det som skiljer på ett slipon mellan ett som är till en 1200 -01:a och en 600 -96:a?

/Jimmi

Hade en -98 600 tidigare och då var iaf ljuddämparen fast monterad i mellanröret medan min -99 1200 hade bolt-on, dvs ljuddämparen skruvad fast i mellanröret.

För att byta ljuddämpare på 600:an måste du antingen såga av mellanröret vid ljuddämparen eller byta mellanröret också. På 1200:an var det bara att skruva bort originalljuddämparen och skruva dit den nya. Dock är bultmönstren roterade lite mellan de olika årgångarna på 1200:orna.

På 1250:n är det fast monterad ljuddämpare.

Hoppas det var vettigt svar på din fråga.
 
Men det sliponet jag har hittat till en 1200 -01:a är mellanrören med oxå, men det passar alltså inte rakt av på min 600 från -96 då?
 
Men det sliponet jag har hittat till en 1200 -01:a är mellanrören med oxå, men det passar alltså inte rakt av på min 600 från -96 då?

Om du har mellanröret med kanske det passar, det kan jag inte svara på. Jag bytte aldrig ljuddämpare på 600:an jag hade och på 1200:an hade jag först bara bolt-on och sen helsystem så jag har inte en aning om hur mellanrören passar mellan 600-1200, tyvärr...
 
BIllig försäkring Bandit 1200

Vart hittar man bästa/biligaste försäkringen för 12an?

Givetvis har alla/de flesta olika förutsättningar för sin försäkring men vad ger ni för era försäkringar.

Har inte ringt runt så mycket utan bara kollat med Bilsport mc och dom ville ha 4897 kr för helförsäkring an en 1200S -02.

Ganska rimligt tycker jag, men höjnigar är ju att vänta....

Tjena nyss försäkrade tjejen sin 1200 och då på suzuki originalförsäkring.
Premien i sundsvall helförsäkring månadsvis bet blev 2900kr per år.

Mvh Pär
 
Polering ljuddämpare

tjena,

har satt på ett slip-On från NIKKO-racing på Banditen (1200 -97).

Tyvärr var jag osmart och köpte ett som kräver puts för att se bra ut.

Har gnidit med Autosol med hyfsat resultat, men finns det bättre grejor?


Mr Jonas
 
@ mr jones, jag har bla oxå ett nikko, jag är lite tvek te om dom verligen går att få helt blanka om d nu e d du vill ha! annars får du la ta stålull på autosolen ^^, kanske kan funka, testa på ett dolt område isf ;P
 
tjena,

Har gnidit som f-n med Autosol. Det verkar bli skapligt. Tyvärr inte helt perfekt.

Mr Jones

"Arboga, Sveriges egentliga huvudstad":)
 
koppling :(

haj, nu e jag tebax med mitt tråkiga kopplingsproblem igen :huvet
jag monterade isär allt idag, och det verkar delvis vara i bra skick, men det verkar vara spår i korgen (som bilderna ska illustrera) svårt att säga exakt hur djupt men ni kanske kan svara på om detta är såpass så man bör byta allt, kommer inte bli billigt :skrämd . en annan grej som jag notera är att den 4de skivan från höger (alltså nr4 inifrån på korgen) har blivit bränd, det ser man på den blåa färgen, dom angränsande är inte lika illa däran men även där finns spår.
jag undrar, kan den dåliga kopplingen bero på att skivorna som sitter längst ut hakar fast sig i spåren som är extra djupa där, vilket resulterar i brända innerskivor och slirigheter?
 

Bifogat

  • IMG_0228 (Medium).jpg
    IMG_0228 (Medium).jpg
    83.5 KB · Visningar: 90
  • IMG_0229 (Medium).jpg
    IMG_0229 (Medium).jpg
    48.4 KB · Visningar: 86
  • IMG_0234 (Medium).jpg
    IMG_0234 (Medium).jpg
    56 KB · Visningar: 85
haj, nu e jag tebax med mitt tråkiga kopplingsproblem igen :huvet
jag monterade isär allt idag, och det verkar delvis vara i bra skick, men det verkar vara spår i korgen (som bilderna ska illustrera) svårt att säga exakt hur djupt men ni kanske kan svara på om detta är såpass så man bör byta allt, kommer inte bli billigt :skrämd . en annan grej som jag notera är att den 4de skivan från höger (alltså nr4 inifrån på korgen) har blivit bränd, det ser man på den blåa färgen, dom angränsande är inte lika illa däran men även där finns spår.
jag undrar, kan den dåliga kopplingen bero på att skivorna som sitter längst ut hakar fast sig i spåren som är extra djupa där, vilket resulterar i brända innerskivor och slirigheter?
Om jag var du skulle jag köpa nya lameller plus skivor, risk att dom gamla slått sig om dom gått varmt, lamellerna ser man om dom e slitna. Men viktigast är att fila bort eventuella hack i korg och krans. Och glöm inte att gamla B12 gillar mineral olja typ 20/50 Ha de gott och lycka till, du vet ju åtminstone vad du har för koppling, min är bytt och ingen aning vad dom satt i för nått.
 
Om jag var du skulle jag köpa nya lameller plus skivor, risk att dom gamla slått sig om dom gått varmt, lamellerna ser man om dom e slitna. Men viktigast är att fila bort eventuella hack i korg och krans. Och glöm inte att gamla B12 gillar mineral olja typ 20/50 Ha de gott och lycka till, du vet ju åtminstone vad du har för koppling, min är bytt och ingen aning vad dom satt i för nått.

haha sant :) men det märker du när den rasar! XD
 
Finns det någon som har ett kåpfäste till en gammel-bandit att sälja till mig? Ett som inte är krökt. Är ev. intresserad av andra kåpdelar också.
Leif
 
Fick nedslag på drivpaket igår så dags o byta ut det, har funderat på att dreva om hojen lite så man får ner varven. ligger på en 4500 vid 120km/h om jag inte missminner mig. 16/42 borde väl vara första steget från standard (vilket jag tror det är som sitter på), någon som har någon erfarenhet av detta drivpaket och kan dela med sig av sina åsikter kring det? det är en bandit 1200 -98 som det gäller.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top