Suzuki Bandit 1200-tråden

Satt o sökte lite i tråden och sprang på detta inlägg, varför undrar Anders Brink om han har ABS, är det ngt speciellt med de Banditerna? Elller skojar han bara?

Jag har en abs bandit själv så jag undrar..

Men men... hur är gixxer-kammarna ställda egentligen?

Avgaskammen verkar stå väldigt högt, typ runt 110 grader istället för det normala 103 grader. Vridet faller ju som ett korthus efter 7200 vilket gör att effekten inte alls blir vad den borde bli med portning och stepped header. Fast din kurva såg lite mysko ut redan från början. Varför ser inte mina egna vridkurvor ut på det där sättet för? Nu är det hoj #2 (med Svenskt ursprung) som jag ser vridet falla som en störtande raket trots att de ska vara hyffsat vässade.

Hm... har din hoj ABS?

<edit>Förklaring till bilden: WebCam 236 insug (ungefär som en 750-kam fast lite mer lyft) men vanlig gsxr avgaskam (104/103 grader), 30/26 topp och 1216. Vridet/effekten håller i sig bra mycket längre. Holeshot fick sin 1157'a att krana ut 150 på bakhjulet med portad & originalventiler med stepped header.</edit>
 
Håller på att uppdatera en gammal gsx och funderar på att montera en bandit gaffel.

Vad är diametern på en 1200 resp 600 bandit framhjulsaxel?

Någon som har en gaffel till salu?

Mvh Kristian
 
Håller på att uppdatera en gammal gsx och funderar på att montera en bandit gaffel.

Vad är diametern på en 1200 resp 600 bandit framhjulsaxel?

Någon som har en gaffel till salu?

Mvh Kristian

20mm.
 
Banditen både bluddrar vid gaspådrag och dör vid inbromsning (Handbroms)

Hoppas att någon kan ge mig en beskrivning om hur jag löser problemet med en bluddrande Bandit1200 (vid gaspådrag) samt att den vid inbromsning med handbromsen, tokdör.

Vid gaspådrag bluddrar den tills varvet är uppe i lite högre siffror, sen går den rent, tills nästa rödljus då den forsätter samma visa (spelar ingen roll hur varm den blir)

Vid inbromsning med handbromsen så dör den 90% av tillfällena

Choken är kollad och den är intryckt.

Hoppas att någon vet hur jag ska åtgärda detta.
 
Idag körde jag min Bandit till mc-mecken för att de ska byta tändningslås och bromsslangar på den. 5+ och inga långkallingar men:

FAAN VA KUL DEN ÄR ATT KÖRA BANDITEN!!!!: :D

Ville bara påminna om detta ifall ni glömt nu under vintern...

Anders R

Tack för dina grymt bra svar, uppskattas verkligen:tummenupp
Men jag fick ett fair pris hos en verkstad för byte av slangarna och tändnigslås så jag slog till på det.
 
Last edited:
Hoppas att någon kan ge mig en beskrivning om hur jag löser problemet med en bluddrande Bandit1200 (vid gaspådrag) samt att den vid inbromsning med handbromsen, tokdör.

Vid gaspådrag bluddrar den tills varvet är uppe i lite högre siffror, sen går den rent, tills nästa rödljus då den forsätter samma visa (spelar ingen roll hur varm den blir)

Vid inbromsning med handbromsen så dör den 90% av tillfällena

Choken är kollad och den är intryckt.

Hoppas att någon vet hur jag ska åtgärda detta.

Vad har du för tomgångsvarv när hojen är varm? 1300 varv rekomenderas för kammarnas Överlevnad(oljesmörjning). Under 1200 varv uppträder min på det sättet du beskriver. Förgasarrengöring? Synkning?

Idag körde jag min Bandit till mc-mecken för att de ska byta tändningslås och bromsslangar på den. 5+ och inga långkallingar men:

FAAN VA KUL DEN ÄR ATT KÖRA BANDITEN!!!!: :D

Ville bara påminna om detta ifall ni glömt nu under vintern...

Anders R

Tack för dina grymt bra svar, uppskattas verkligen:tummenupp
Men jag fick ett fair pris hos en verkstad för byte av slangarna och tändnigslås så jag slog till på det.

Vassego, men gnugga inte in det, här var det kanonväder men förkylning o framgaffelrenovering sätter käppar ihjulet för körning just nu.
 
Last edited:
Hoppas att någon kan ge mig en beskrivning om hur jag löser problemet med en bluddrande Bandit1200 (vid gaspådrag) samt att den vid inbromsning med handbromsen, tokdör.

Har du kontrollerat att det inte är någon luftslang till förknasarna som det blivit ett veck på?
 
Jag har också köpt en bandit nu!
Kan vi inte börja om tråden! Orkar inte läsa alla 85 sidor!!!
Vill ju bara byta ut pipan o vara lite häftig. Tips?
 
Finns PCIII med LCD till nya Bandit 1250

http://www.powercommander.com/power...nder_all_downloads.aspx?mk=13&mdl=146&yr=2007

http://66.132.187.150/powercommander_ex/powercommander_LCD.aspx

powercommander_lcd_pcom_hookup.jpg
 
Last edited:
Farväl Banditos

Satt och överlade med mig själv om jag skulle ta o göra ett projekt av min 1200, trimm, USD gaffel o ny lack i nämnd ordning eller börja åka sporthoj igen..

Nu har bilan fallit, Banditen är såld och jag har skaffat en 46kg lättare o 25 hk starkare hoj för pengarna istället. (R1 -00)

Tack för en bra tråd! Kommer sakna luft-oljekylda rovan, den var go den!

Har ett nytt 14 drev (100:- inkl frakt) om någon är intresserad. Skicka PM vid intresse.

Edit: grammatik, dogbones sålda
 
Last edited:
Tänkte att kanske ni kunde hjälpa mig med några frågeställningar jag har. Här finns ju all möjlig expertis samlad.
(Har en 1200 -98, dynojet, K&N, BOS slipon.)

1) Sadeln har spruckit i framkant (skinnet). För ett tag sedan surfade jag förbi en engelsk sida som hade överdrag, men det stod inte specat till vilken generation. Hittar dock inte tillbaka dit. Någon som har tips? Original säljs ju bara hela sätet för ett par tusen spänn...

2) Tomgången fladdrar +/- ett par hundra varv, vilket hörs rätt tydligt, även när den är varm. Dessutom händer det att den fastnar på ca 2000 varv när man varit ute och kört. Varför på detta viset?

3) Hojen har dynojet (110Hk/100Nm på bakhjul). Något speciellt jag ska tänka på om jag vill göra 2" mod på den, med tanke på förgasaren? Eller kan jag bara byta ut nålar etc som står skrivet? Finns det någon " 2"-mod for dummies"-sida med noggrannare instruktioner (eller om någon har lite bilder)?


Har en verkstadshandbok, så med hjälp av den kommer man väl en bit. Kan ju meka lite, men när man ska kapa och modifiera saker så vill jag gärna veta vad jag pysslar med. Tex göra hål i luftburken på fel ställe kan ju kännas lite dumt i efterhand...
 
Tänkte att kanske ni kunde hjälpa mig med några frågeställningar jag har. Här finns ju all möjlig expertis samlad.
(Har en 1200 -98, dynojet, K&N, BOS slipon.)

1) Sadeln har spruckit i framkant (skinnet). För ett tag sedan surfade jag förbi en engelsk sida som hade överdrag, men det stod inte specat till vilken generation. Hittar dock inte tillbaka dit. Någon som har tips? Original säljs ju bara hela sätet för ett par tusen spänn...

2) Tomgången fladdrar +/- ett par hundra varv, vilket hörs rätt tydligt, även när den är varm. Dessutom händer det att den fastnar på ca 2000 varv när man varit ute och kört. Varför på detta viset?

3) Hojen har dynojet (110Hk/100Nm på bakhjul). Något speciellt jag ska tänka på om jag vill göra 2" mod på den, med tanke på förgasaren? Eller kan jag bara byta ut nålar etc som står skrivet? Finns det någon " 2"-mod for dummies"-sida med noggrannare instruktioner (eller om någon har lite bilder)?


Har en verkstadshandbok, så med hjälp av den kommer man väl en bit. Kan ju meka lite, men när man ska kapa och modifiera saker så vill jag gärna veta vad jag pysslar med. Tex göra hål i luftburken på fel ställe kan ju kännas lite dumt i efterhand...

1. http://www.banditmania.co.uk/seats.htm Min sadel var trasig på samma ställe men jag lämnade in den hos ett proffs.
2. vet ej
3. Här finns en bra beskrivning: http://andersbrink.se/tech_2inch.html
 
Satt och överlade med mig själv om jag skulle ta o göra ett projekt av min 1200, trimm, USD gaffel o ny lack i nämnd ordning eller börja åka sporthoj igen..

Nu har bilan fallit, Banditen är såld och jag har skaffat en 46kg lättare o 25 hk starkare hoj för pengarna istället. (R1 -00)

Tack för en bra tråd! Kommer sakna luft-oljekylda rovan, den var go den!

Har ett nytt 14 drev (100:- inkl frakt) och ett par (köpe, i alu) höjnings "dog-bones" till salu (150:- inkl frakt) om någon är intresserad. Skicka PM vid intresse.

Edit: grammatik

Spännande, har funderat i liknande banor men jag tycker för mycket om min Bandit så jag kommer njuta av den ett bra tag framöver.

Däremot så är jag väldigt nyfiken på en recension om hur körupplevelsen skiljer sig mellan de båda hojarna? Tänker på ax, vrid, köregenskaper osv...vore grymt om du kunde skriva ihop en liten sådan när du kört ett tag:tummenupp
 
Hej och hå nu ä dä vå(r)!

Jag har talat med min Suzukimekaniker och han sa att han kan utföra 2" modden(5 cm modden) på min hoj för ett väldigt fördelaktigt pris.

Här i vår underbara tråd så har Anders Brink informerat/förklarat för mig hur man bör utföra denna modefikation tydligt och klart. Min Bandit är av 1:a gen. årsmodell 1997 och det är en N-modell. På den sitter normalt ett Scorpion race-slipon, nu dock orginal inför besiktning idag. Märker att hojen går klart bättre med orginalet, både på top o botten, men jag vill ju ha mer och ljudet på Scorpionburken är åxå helt underbart...

Är det bara att lämna in hojen och receptet på 2" modden (härifrån forumet) hos min mekaniker och så är saken biff, eller ska man betala upp till 4-6ggr mer för en bänkning+ ombestyckning på en firma som har bänk?

Enligt forumet så är det ju över 1000 nöjda Banditåkare som utfört 2" modden och ingen har blivit missnöjd.

Ja, vad tror ni om detta? Länka gärna till den bästa beskrivningen på 2" modden (svenska).

Väldigt tacksam för svar.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top