Suzuki Bandit 1200-tråden

Elgasen skrev:
Kanske ett projekt för en banditförare i vinter?
Passar den?
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=23463

Intercoolern kommer möjligen inte att rymmas under frontkåpan. Det är stor risk att det vänstra undre ramröret är ivägen. Jag fick kapa 1/2 röret på min Bandit (och svetsa i förstärkningar som ersättning för det bortagna materialet) för att få plats med en K24 från en V60R. Även de båda främre undre tvärstagen fick jag kapa bort. Oljekylaren lär även den bytas mot en med anslutningarna i övre kanten pga av avgasrören till turbon.
 
Jag har en 1200 -02 som jag har ett yoshimura slipon på, jag gick även upp en storlek på huvudmunstycket.
problemet är att den tjuvstannar vid rödjus och är svårstartad när den är varm.
Kan man behöva gå upp en storlek i lågfartsmunstycket och i så fall hur ser den ut? :confused: :confused:
 
Berätta lite mer vad som är gjort åt den samt hur långt den har gått. Dynojet? Luftfiltertyp?

suzukirules skrev:
Jag har en 1200 -02 som jag har ett yoshimura slipon på, jag gick även upp en storlek på huvudmunstycket.
problemet är att den tjuvstannar vid rödjus och är svårstartad när den är varm.
Kan man behöva gå upp en storlek i lågfartsmunstycket och i så fall hur ser den ut? :confused: :confused:
 
suzukirules skrev:
Den har gått 1800mil och det enda som är gjort är avgas och munstycken samt kn-filter.

Söker du på tidigare diskussioner här i Bandit-tråden kan det noteras att bl.a. jag ifrågasätter vitsen med ett K&N luftfilter på Banditens CV-förgasare.

Du har inte gjort någon form av felsökning? T.ex. monterad tillbaka originalfiltret och se om problemet försvinnet. Har problemet eskalerats över tid eller kom det plötsligt. Kom det efter vinterförvaringen? Går den bättre varm eller kall?
 
ingen som känner en som bor i Karlskrona på Hantverkaregatan :va
han kör en nyare modell Bandit 1200 :confused:

grejen är att killen vet nog ingenting när det gäller hojar :(
jag har hört i ett antal veckor på hur han plågar sitt drivpaket.
jag menar, hur svårt är det att spänna och smörja kedjan :va

det rasslar och hoppar....You name it! Synd om hojen :(
 
fan...nu drog han iväg med stor packning och med frugan bak
och jag hann inte hejda honom :död
 
andersbrink skrev:
Söker du på tidigare diskussioner här i Bandit-tråden kan det noteras att bl.a. jag ifrågasätter vitsen med ett K&N luftfilter på Banditens CV-förgasare.

Du har inte gjort någon form av felsökning? T.ex. monterad tillbaka originalfiltret och se om problemet försvinnet. Har problemet eskalerats över tid eller kom det plötsligt. Kom det efter vinterförvaringen? Går den bättre varm eller kall?


Jag har inte provat att sätta tillbaka original filtret. Problemet med svårstartad motor när den är varm kom efter byte av avgassystem.
Jag får känslan av att den är lite snålt ställd i lågfartsmunstyckena eftersom det är på låga varv den trilskar tex när den står på tomgång o man ska iväg
ryckig gång vid låga varv samt svårstartad motor, alla problem är med genomvarm motor.


:3freak
 
Då är den för fett inställd eller sliten så att den blir fet, finns tiotals trådar om just detta fenomen att trottelnålar och emulsionsrör slits.

Din motor får för mycket bensin, inte för lite.

suzukirules skrev:
Jag får känslan av att den är lite snålt ställd i lågfartsmunstyckena eftersom det är på låga varv den trilskar tex när den står på tomgång o man ska iväg
ryckig gång vid låga varv samt svårstartad motor, alla problem är med genomvarm motor.


:3freak
 
andersbrink skrev:
Då är den för fett inställd eller sliten så att den blir fet, finns tiotals trådar om just detta fenomen att trottelnålar och emulsionsrör slits.

Din motor får för mycket bensin, inte för lite.


Men kan nålarna vara slitna redan efter 1800mil?
Vad ska man göra tycker du -sänka nålarna eller byta till ett mindre munstycke.
Frågorna är många. tur du finns, gissar att du besparat sh medlemmar åtskilliga slantar.
 
suzukirules skrev:
Men kan nålarna vara slitna redan efter 1800mil?
Vad ska man göra tycker du -sänka nålarna eller byta till ett mindre munstycke.
Frågorna är många. tur du finns, gissar att du besparat sh medlemmar åtskilliga slantar.

Oftast är inte nålarna så pass slitna eftersom de är eloxerade, däremot emulsionsrören är gjorda i mässing och blir slitna av den grova eloxiderade ytan som finns på trottelnålarna. Man kan börja skönja slitage på rören redan efter 500 mil. Mindre munstycke bör du inte installera, sänk hellre nålarna ett eller två hack.
 
andersbrink skrev:
Oftast är inte nålarna så pass slitna eftersom de är eloxerade, däremot emulsionsrören är gjorda i mässing och blir slitna av den grova eloxiderade ytan som finns på trottelnålarna. Man kan börja skönja slitage på rören redan efter 500 mil. Mindre munstycke bör du inte installera, sänk hellre nålarna ett eller två hack.



Jag har ytterligare en fråga jag bara måste få svar på.
Både jag o kompisen har identiska cyklar (1200 -02)
och bakbromsen är rent urusel, har testat o luftat i bägge nipplar och bytt klossar men den vägrar att nypa i farter över 70kmt.
Trodde sen att det var packningar i ok eller huvudcyl så jag renoverade bägge men icke.
Är det slangen som flexar eller?
 
suzukirules skrev:
visst ska man inte kunna låsa upp men den ta inte alls!

Bakbromsen är "dålig". Lika dålig som på en gammal gsxr1100, Katana 1100 etc. Är det bara jag eller är det fler som nästan aldrig använder bakbromsen - annat än när man slangar och inte vill slå runt?
 
Motorkåpa

Letar motorkåpa vänster sida till min bandit 600 -96 , någon som vet var jag kan få tag på beg eller om denna passar? (den svarta, är från en gsxr750)
 

Bifogat

  • Kåpa.JPG
    Kåpa.JPG
    10.3 KB · Visningar: 526
  • gsxr 750.JPG
    gsxr 750.JPG
    12.8 KB · Visningar: 184
andersbrink skrev:
Bakbromsen är "dålig". Lika dålig som på en gammal gsxr1100, Katana 1100 etc. Är det bara jag eller är det fler som nästan aldrig använder bakbromsen - annat än när man slangar och inte vill slå runt?


Bakbroms????????????? :D :D :D
 
Bakbromsen använder jag bara när jag krypkör mellan bilarna -å då går det inte i några 70 blås......... :näsblod , eller när jag står i backe och inte orkar/vill ha händerna på styret....

Bakbromsen är ingen färdbroms på en "sporthoj". :fakta
 
Fast så svårt bör det inte vara att montera större skiva och dubbelkolvsok även i bak. Skulle se lite udda ut bara. :hihi
 
bandit1200 tider

har nångon provat köra street race med banditen vad fick ni för tider resp meter?
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top