Suzuki Bandit 1200-tråden

Bandit1200 skrev:
Hur hänger det här ihop?

Med bara "drevbyte" som inparameter finns ingen logik i det hela, dvs att motorvarvet är lika vid 110 km/h vid 4000 varv. Den enda logiska förklarning med det indatat är att ditt 14-kuggars drev egentligen är ett 15-kuggars.
 
Hmm... är det så att jag minns fel?

Är det kanske så att 110 på mätaren inte är 110 längre?
I så fall måste ju givaren till mätaren ligga före framdrevet.

Kanske någon annan Bandit har aktuella siffror i huvet.
Dvs vad ligger varvtalet på vid 110 km/h med orginaldrevning?




andersbrink skrev:
Med bara "drevbyte" som inparameter finns ingen logik i det hela, dvs att motorvarvet är lika vid 110 km/h vid 4000 varv. Den enda logiska förklarning med det indatat är att ditt 14-kuggars drev egentligen är ett 15-kuggars.
 
Jag är ganska säker på att min mätare visar just 110 vid 4000 varv. Årsmodell 00 och tidgare har kabel mot framnavet för hastighetsvisning och årsmodell 01 och senare har givare monterad på framdrevet. Varv på motorn och varv på utgående axel borde vara lika men verklig hastighet skilja om det är 01 eller senare IMHO.
 
Visst låter det som om det här är logiskt.
Eller vad säger du Brinken.
I så fall så spelar det ingen roll vilken drevning man har, förhållandet mellan varvtal och vad hastighetsmätaren visar blir oförändrat.



Anders R skrev:
Jag är ganska säker på att min mätare visar just 110 vid 4000 varv. Årsmodell 00 och tidgare har kabel mot framnavet för hastighetsvisning och årsmodell 01 och senare har givare monterad på framdrevet. Varv på motorn och varv på utgående axel borde vara lika men verklig hastighet skilja om det är 01 eller senare IMHO.
 
Rev isär förgasarna ikväll för att bestycka om dom.
Kom på att det är en Usa modell. Dvs nålarna har inga lägen...
Enligt Brinks tips så kan man bricka upp dom, men det satt två brickor där redan.. :va Är det orginal eller har någon före mej varit där och pillat :confused:

vore tacksam om någon visste :bow
 
Min -98 B12 köpte jag sprillans ny i USA. Original så sitter där en tjock plastbricka underst, sen en tunn originalbricka och sen E-clipset och ovanpå, där fjädern vilar, en större plastbricka.

Motorn ska vara lite "vrång" när den är kall. Huvudsaken den går bra när den är varm. Du skitar ned avgasventilerna och förbränningsutrymmet i onödan om den går för fett.

En topp jag håller på å jobbar med (Bennys, han kanske är här på SH - jag och namn... komma ihåg är lättare sagt än gjort) hade tre insugare som var otäta och _alla_ avgasventiler var otäta. Förbränningsutrymmet kölsvart och utblåset hade 2 mm tjocka avlagringar. Har gått alldeles för fett. Usch!

Anders viklund skrev:
Rev isär förgasarna ikväll för att bestycka om dom.
Kom på att det är en Usa modell. Dvs nålarna har inga lägen...
Enligt Brinks tips så kan man bricka upp dom, men det satt två brickor där redan.. :va Är det orginal eller har någon före mej varit där och pillat :confused:

vore tacksam om någon visste :bow
 
Last edited:
B 12 skrev:
Har inga.. men blev nyfiken på dina, finns å tanka på sporthojshubben lr?

Behöver ett kåpglas till en Bandit 1200 -98, är det någon som vill sälja :7peta

Repfritt är kravet
 
Lägger upp ett par bilder på min alldeles nyputsade Bandit.
Monterade en Bellypan i morse, blev ganska bra tycker jag.

Ang hastighetsmätaren så är det mycket riktigt så att givaren sitter på utgående axel. Det har alltså ingen betydelse vilken drevning man har, varvräknare och hastighetsmätare kommer alltid att föjas åt. Så nu med 14 kuggars framdrev så visar hastighetsmätaren ff 100 vid 4000 varv.

Men en sak undrar jag, och det är om det finns någon hastighetsspärr eller övervarvsskydd på Bandit 1200 -04:a.
Jag var ute och åkte en sväng idag och vid 250 så lade plötsligt allting av för att komma igång någtra sekunder senare igen. Allt fungerade perfekt efter detta men jag provade inte att gå upp till 250 igen. Dessvärre så lade jag inte märke till vad varvräknaren visade.

Någon som vet?

Och om det finns en spärr (vilket jag förmodar efter det inträffade) hur får man bort den. Nu går ju äntligen Banditen som ett skollat troll.

By the way, är det någon som kan rekommendera en bra cykeldator och var man kan köpa en sådan. Krav: måste visa upp till 300km/h.

Eller måste man mickla med varvräknaren och limma på följande omräkningstabell på något sätt.
 

Bifogat

Last edited:
Det skall finnas ett övervarvskydd strax under 11000 varv vill jag minnas. Har ingen aning hur man får bort den men antagligen är den integrerad i EFI'n.

Jag är nere i dina trakter och har mött ett antal hojar idag man blir rätt sjukt sugen. När man åkte hemmifrån huvudstan i morse var det -8 is och snö. Plusgrader och rena åkrar strax norr om helsingborg och söderut.

Jag har läst om nån manick som man skall kunna koppla in på kablaget för att korrigera hastighetsmätaren men kommer inte ihåg var. I USA naturligtsvis men var
 
Enligt en omräkningstabell som jag hittat på nätet och gjort om till km/h och putsat till till jämna hastighetsvärden så ska varvräknaren visa 9500 vid 250 km/h. Jag tror att det stämmer rätt bra. Men om övervarvskyddet går in strax under 11000 så förstår jag inte. Kan det vara så att den är spärrad vid 250 km/h?

Kom just att tänka på att den varit uppe i 240 på fyran. Då måste den varvat betygligt mer än 9500.
 
Last edited:
andersbrink skrev:
Min -98 B12 köpte jag sprillans ny i USA. Original så sitter där en tjock plastbricka underst, sen en tunn originalbricka och sen E-clipset och ovanpå, där fjädern vilar, en större plastbricka.

Jag tackar för informationen!!
Min B12 är också en -98 som en kille i stockholm importera våren -01

Jag längtar till sommaren!!!! (snöa 5cm igår :gnissla )
 

Bifogat

  • bandit12.JPG
    bandit12.JPG
    45.8 KB · Visningar: 219
  • bandit13.JPG
    bandit13.JPG
    36.8 KB · Visningar: 192
Bandit1200 skrev:
Men en sak undrar jag, och det är om det finns någon hastighetsspärr eller övervarvsskydd på Bandit 1200 -04:a.

Den enda inbyggda spärr som finns är varvtalsbegränsaren som är satt till 10900 varv och inte går att ändra på annat än att montera ett annat tändsystem.

Att den dog på femman beror antingen på soppatorsk eller glappt elsystem.
 
Jag börjar också tro att det handlade om soppatorsk. reserven började blinka i samband med att den dog. Dock slog jag inte över på reserven utan körde ett par km till till närmsta mack. Kanske soppan flyttade sig när jag slog av, kanske de sista ångorna inte räcke till vid 9-10.000 varv.

I vecka ska jag ge mig ut och göra ett nytt test (på bana såklart :hihi )



andersbrink skrev:
Den enda inbyggda spärr som finns är varvtalsbegränsaren som är satt till 10900 varv och inte går att ändra på annat än att montera ett annat tändsystem.

Att den dog på femman beror antingen på soppatorsk eller glappt elsystem.
 
Hej jag har ganska nyligen köpt en bandit 600 och jag ska byta motor olja, och jag undrar vad ni andra banditer har för fravorit olja
 
TomTen6 skrev:
Hej jag har ganska nyligen köpt en bandit 600 och jag ska byta motor olja, och jag undrar vad ni andra banditer har för fravorit olja
Inte för att jag vet om den är bättre eller sämre än någon annan olja, men jag kör med Motul "5100 15W50" och den verkar fylla sin funktion iaf.
Någon som vet någon bättre olja att använda?
 
Står det JAMO-certifierad - så duger oljan. Kör hellre med en tjockare olja än en tunn eftersom kamsmörjningen är halvsnasig på gamla luft/oljekylda motorn.
 
b12

hallo alla banditer!!!

tänkte visa lite bilder på vinternsprojekt......

en fråga! finns det några banditer i darlarna elle bor alla i skåne :banana
 

Bifogat

  • b 5.JPG
    b 5.JPG
    75.5 KB · Visningar: 261
  • b 2.JPG
    b 2.JPG
    42.8 KB · Visningar: 163
  • b 3.JPG
    b 3.JPG
    70.9 KB · Visningar: 192
  • b 4.JPG
    b 4.JPG
    66.3 KB · Visningar: 193
  • b 6.JPG
    b 6.JPG
    123.7 KB · Visningar: 182
  • b 7.JPG
    b 7.JPG
    72.7 KB · Visningar: 190
Jag bor 6 mil från gränsen till Dalarna, räknas det? Ditt topplock såg ut att aldrig har varit avmonterat, läge för det kanske? :D ...så kanske din blir näst snabbaste B12'an i Norrland. :hihi

Jag har 3 st trimmade toppar som bara ligger i hög och väntar på att bli monterade på en alldeles för slö hoj.

engel skrev:
finns det några banditer i darlarna elle bor alla i skåne
 
Back
Top