Suzuki Bandit 1200-tråden

B12'an från 96-00 går fett på full gas så det är ingen fara. Att den går lite klent på låg och mellan gör bara att hojen rycker lite men är inget skadligt.

Gör "2 inch mod" enligt boken, ta _inga_ genvägar och prova inte med eget "koncept". Den modden används av tusentals nöjda B12-ägare. Ändra absolut inte luftfiltret.

I korthet. Gör ETT enda 5 cm hål bredvid originalhålet i luftburken. Det finns en naturligt plats för det extrahålet. Installera 130 som huvudmunstycke (Sverige är kallare än USA) och storlek 35 på lågfartsmunstyckena. Det finns undantagsfall där original 37.5 funkar bättre på lågfart. Höj nålarna 1.00 till 2.00 mm. Antingen med M3-brickor eller med C-clipset på trottelnålen. Ställ flottörnivån till 14.5 mm och luftskruvarna för tomgången till 3 hela varv ut från LÄTT bottnade.

Absolut viktigast, använd ORIGINALMUNSTYCKEN, dvs munstycken som har Mikuni-loggan, dubbelfyrkanten, stämplade på sig - inga andra.
 
andersbrink skrev:
2488945 B12'an från 96-00 går fett på full gas så det är ingen fara. Att den går lite klent på låg och mellan gör bara att hojen rycker lite men är inget skadligt.

Gör "2 inch mod" enligt boken, ta _inga_ genvägar och prova inte med eget "koncept". Den modden används av tusentals nöjda B12-ägare. Ändra absolut inte luftfiltret.

I korthet. Gör ETT enda 5 cm hål bredvid originalhålet i luftburken. Det finns en naturligt plats för det extrahålet. Installera 130 som huvudmunstycke (Sverige är kallare än USA) och storlek 35 på lågfartsmunstyckena. Det finns undantagsfall där original 37.5 funkar bättre på lågfart. Höj nålarna 1.00 till 2.00 mm. Antingen med M3-brickor eller med C-clipset på trottelnålen. Ställ flottörnivån till 14.5 mm och luftskruvarna för tomgången till 3 hela varv ut från LÄTT bottnade.

Absolut viktigast, använd ORIGINALMUNSTYCKEN, dvs munstycken som har Mikuni-loggan, dubbelfyrkanten, stämplade på sig - inga andra.

Kanon tack! Ska göra detta i vinter!!
 
Vinter, det tar ju bara 4 timmar för en absolut förstagångare att göra allt detta - vad ska du göra under resten av vintern? Montera en 30/26-topp och 1277cc bigblock? :D
 
Banditägare

Tjenare alla! Har handlat en bandit 1200S -01 för en sväng sen och har nu läst in mig på hela den här tråden *pust*. Mycke info finns det minsann :)

Hittills är jag himla nöjd med maskinen men klart det alltid finns saker att hitta på till våren. speciellt att göra den lite personligare samt lite trim då. Jag lär återkomma till andersbrink om toppmoddar :)

Kul o se att så många andra är nöjda med sina maskiner. Nu är det en till :yoparty
 
Stefan S skrev:
2489917 Tjenare alla! Har handlat en bandit 1200S -01 för en sväng sen och har nu läst in mig på hela den här tråden *pust*. Mycke info finns det minsann :)

Hittills är jag himla nöjd med maskinen men klart det alltid finns saker att hitta på till våren. speciellt att göra den lite personligare samt lite trim då. Jag lär återkomma till andersbrink om toppmoddar :)

Kul o se att så många andra är nöjda med sina maskiner. Nu är det en till :yoparty

Välkommen! Jag är åxå ny sedan 4 veckor sedan, så välkommen till mig med kanske?

andersbrink

Ja det går säkert jättefort men några fyra timmar tar det inte för mig. Höll på i 4 dagar med min Freewind o den har bara 2 fuggar, så det så:-)

Däremot så bytte jag till klarglas blinkers fram ikväll, blev riktigt snyggt ihop med dubbellyset, om jag får säga det själv. Det tog 1 timme för mig, så på den nivån ligger jag.

Sen tog jag ut hojen o lufta den på riktigt o den tryckte på bra faktiskt. Drog fullt på 3:an och det var jag som drog av vid 9500 varv inte hojen den ville som vanligt mer.:yoparty Så andersbrink jag tror jag väntar med 2 modden till minst vintern.
Fråga: om jag tycker hojen egentligen går kanon är det ändå värt att göra modden, ger den så mycket mer acc/vrid?? Eller räcker det att satsa på den enkla trimmningen o byta framdrev till 14 istället för 15?

Ja, vad säger du nu då?
 
Lite information om någon är intresserad...

Motospeed har sänkt priserna på Öhlinare till Banditen.

GSF1200 Bandit 96-00, SU-601, 6585kr.
GSF1200 Bandit 01-05, SU-322, 4214kr. "snikvarianten"
GSF1200 Bandit 01-05, SU-049, 7339kr.
 
Poke skrev:
2385972 Behöver expert hjälp !!! Det kom fram en äldre herre i går och beundrade min räser. Han berättade att han hade en likadan samtidigt som han konstaterade att strypningen som sitter på förgasarna fanns kvar.

Jag fattade ingenting och bad honom visa vad han menade.Han pekar då på en svart plast mojäng som sitter på den högra förgasaren. Se bilden.

Drev han med mig eller? :confused:

Poke

Är det bara att rycka ur kontakten eller måste allt monteras av? Jag hade en liknande historia på min Suzuki Freewind men den strypning funkade som så att motorn inte fick gå ända ut (bottgas) på 2:an o 3:an. Är denna som sitter på banditen likadan? Får man mer buller om man tar bort en, det vill jag ha?
 
Mera noobfrågor!

Eftersom jag är ny här så har jag såklart lite frågor jag med. Jag har läst och läst och hoppas jag fattat saker rätt.

Min Bandit är en 1200S -01a.
Stämmer det då att jag kan montera ett slipon utan att tänka på någon luftburks modd och utan att bestycka om gasarna?

När det gäller luftfilter som Banditen verkar vara känslig på så är det att handla ett orginal som gäller? Eller finns det något annat märke som är bättre? Jag har läst vad Gurun andersbrink tycker om K&N så sådana tankar har jag lagt ned :).

Sen nu till vintern har jag läst in mig på att ha i en billig olja och byta till fin på våren. Vad är en billig fungerande olja? Funkar biltemas 15W-40 för 36.90:- ?

Sen har jag fått en del klagomål från passagerare som säger att det vibrerar som satan i högerfoten. Är det min Bandit som vibrerar mycket eller är banditerna så? ( har ju rätt mycket allmänna vibrationer i kåpan och handtagen )

Mycket frågor blir det men är tacksam för all hjälp då jag är rätt grön på bågar.
 
På första frågan svara vi nej då går den aldeles för magert. läs tidigare i tråden så har jag beskrivit ett recept för 01-or.

På 2 svarar vi Orginalluftfilter är bäst om man inte gör värre trimningar än ca 150 hästar

Olja efter egen smak, jag föredrar OK/Q8's, men läs DR Bikes "Oljetrådar" som finns som "sticky" i teknikforumdelen.

Vibrationerna i högerfoten på passagerfotpinnen är orginalfeature. Vissa har provat att hänga upp ljudämparfästet i gummi med hyfsat resultat. Det är ljuddämpar vibrationer som fortplantas. Vibrationer i registret 4000 -5000 varv är orginal och kan minskas med ventiljustering och bra synkning av förgasarna men inte tas bort helt de är också orginalfeature.

Nu kommer nya banditen se jänkarnas site Vattenkylning och insprutning ser det ut som
http://www.suzukicycles.com/Product...?modelCode=GSF1250SAK7&activeSection=OVERVIEW

Det
Stefan S skrev:
2494768 Eftersom jag är ny här så har jag såklart lite frågor jag med. Jag har läst och läst och hoppas jag fattat saker rätt.

Min Bandit är en 1200S -01a.
Stämmer det då att jag kan montera ett slipon utan att tänka på någon luftburks modd och utan att bestycka om gasarna?

När det gäller luftfilter som Banditen verkar vara känslig på så är det att handla ett orginal som gäller? Eller finns det något annat märke som är bättre? Jag har läst vad Gurun andersbrink tycker om K&N så sådana tankar har jag lagt ned :).

Sen nu till vintern har jag läst in mig på att ha i en billig olja och byta till fin på våren. Vad är en billig fungerande olja? Funkar biltemas 15W-40 för 36.90:- ?

Sen har jag fått en del klagomål från passagerare som säger att det vibrerar som satan i högerfoten. Är det min Bandit som vibrerar mycket eller är banditerna så? ( har ju rätt mycket allmänna vibrationer i kåpan och handtagen )

Mycket frågor blir det men är tacksam för all hjälp då jag är rätt grön på bågar.
 
Last edited:
Anders R skrev:
2496437
Nu kommer nya banditen se jänkarnas site Vattenkylning och insprutning ser det ut som
http://www.suzukicycles.com/Product...?modelCode=GSF1250SAK7&activeSection=OVERVIEW

*All new cylinder head featuring 31mm exhaust valves and 27mm intake valves set at a narrow 16 degree valve angle with updated intake and exhaust ports for maximum flow.

Hm, det betyder att originalmotorn med lite massage i topplocket och annat avgassystem kan leverera minst 190 bakhjulshästar. Coolt!
 
undertail till banditen

har en oanvänd undertail liggandes hemma som väntar på att snygga en bandit 600 / 1200 95-00. Säljer denna billigt då jag inte har användning för den
 

Bifogat

  • bandit.jpg
    bandit.jpg
    13.6 KB · Visningar: 87
Tack!

Tack Anders R för svaret
Kollade upp dit inlägg 1141 på sid 58. Tyvärr är det rena grekiskan för mig :)
Finns det nån i Norrköpings området som kan hjälpa mig med detta? Jag är självklart villig o resa o betala för jobbet. Kan ju gärna resa en bra bit om vädret e bra :)

Jag ringde till Beviks i Linköping o frågade dom angående en Dynojet på en bandit 1200 med ett ART Slipon ( som ligger i en låda ännu ) och dom sa att dom minsann skulle peta i ett K&N o bänka på. Och att det skulle kosta minst 7000:- +luftfiltret. Tyckte det var rätt mycke o känner mig inte så sugen på ett K&N.

Då känns det som jag bra mycket hellre kör hojjen till en av er som kan en bandit och som vet hur man ska peta ihop den :)
 
Tändningslås?

Tändningslåset på min nyligen inköpta bandit 1200 är dåligt därför fick jag igår ett helt nytt skickat till mig av den otroligt shyssta säljaren.

1. Får jag montera detta själv, eller måste en fackman göra det (försäkrings villkor o sånt tänker jag på)??
2. Är det jävligt svårt att montera? Verkar bara sitta med 2 skruvar o en elkabel...
 
Jag ska och köra på bana till våren och det är 100db som gäller...!
Min låter alltså för mycket och med orginalet är det ingen effekt kvar.
Visst är det så att burken från en RF900 ska funka nästan lika bra? krävs det mycke modifiering för att få den att passa.? Brorsan har en men vill nog inte att jag kapar i den...

Har en burk från en vfr 750 men det är kanske inte något allternativ..?

Tacksam för svar...!!
/Anders
 
Viklund73 skrev:
2499397 Jag ska och köra på bana till våren och det är 100db som gäller...!
Min låter alltså för mycket och med orginalet är det ingen effekt kvar.
Visst är det så att burken från en RF900 ska funka nästan lika bra? krävs det mycke modifiering för att få den att passa.? Brorsan har en men vill nog inte att jag kapar i den...

Har en burk från en vfr 750 men det är kanske inte något allternativ..?

Tacksam för svar...!!
/Anders
Hej.
Jag var och körde på Monzta banan i Älvdalen i somras. Med mitt Acrapovic racesystem stannade mätaren på 97db vid förbipassering.

Mvh Jugge
 
Jugge_c skrev:
2499498 Hej.
Jag var och körde på Monzta banan i Älvdalen i somras. Med mitt Acrapovic racesystem stannade mätaren på 97db vid förbipassering.

Mvh Jugge

Okej då kanske det går bra..
Jag antar du inte kan besikta med systemet du har på..
 
Tjenare!

Jag har en burk från en RF900 och det enda som måste göras är att förlänga hålet i fästet bak under passagerarfotpinnen. Låter inte mycket alls, jag har öppnat upp min burk en hel del men den låter ingenting iaf... Kör nu med en Viper som låter betydligt mer...:D


Viklund73 skrev:
2499397 Jag ska och köra på bana till våren och det är 100db som gäller...!
Min låter alltså för mycket och med orginalet är det ingen effekt kvar.
Visst är det så att burken från en RF900 ska funka nästan lika bra? krävs det mycke modifiering för att få den att passa.? Brorsan har en men vill nog inte att jag kapar i den...

Har en burk från en vfr 750 men det är kanske inte något allternativ..?

Tacksam för svar...!!
/Anders
 

Bifogat

  • RF900_muffler.jpg
    RF900_muffler.jpg
    116.5 KB · Visningar: 107
Last edited:
Hallå Banditer.
Har läst hela tråden i natt på jakt efter förg. delningen på 1200 efter -01, skulle vara bredare är vad jag hittat, stämmer detta? :confused: Isf. lite mer exakt mått skulle glädja mig.
Oerhört tacksam för svar.
 
Last edited:
slip-on

Anders R skrev:
2496437 På första frågan svara vi nej då går den aldeles för magert. läs tidigare i tråden så har jag beskrivit ett recept för 01-or.

På 2 svarar vi Orginalluftfilter är bäst om man inte gör värre trimningar än ca 150 hästar

Olja efter egen smak, jag föredrar OK/Q8's, men läs DR Bikes "Oljetrådar" som finns som "sticky" i teknikforumdelen.

Vibrationerna i högerfoten på passagerfotpinnen är orginalfeature. Vissa har provat att hänga upp ljudämparfästet i gummi med hyfsat resultat. Det är ljuddämpar vibrationer som fortplantas. Vibrationer i registret 4000 -5000 varv är orginal och kan minskas med ventiljustering och bra synkning av förgasarna men inte tas bort helt de är också orginalfeature.

Nu kommer nya banditen se jänkarnas site Vattenkylning och insprutning ser det ut som
http://www.suzukicycles.com/Product...?modelCode=GSF1250SAK7&activeSection=OVERVIEW

Det
Läste om ombestyckning vid montage av slip-on.Jag har monterat en ART-dämpare,fungerar alldeles utmärkt.MEN , behöver jag bestycka om min -04:a?Enligt Anders Brink behövs det ej på 96-00,Anders R säger ombestyckn för -01(och nyare?)Vad gäller?Inlägg 1581 lät ju bra som ett bra recept till 96-00. Den däringa TPS...vad händer om man kopplar ur den.....? HOLM44
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top