Suzuki Bandit 1200-tråden

1250 fästet ser lite mer designat ut (uppvinklat mot gaffelns lutning) än 1200 som har underdelen vinkelrätt mot gaffeln. 1250 ser ut att ha grundare lykta än 1200 (och den lykta jag köpt). Det ger sig nog kabelhärvorna, iaf de som kommer genom ramen - genom att backa tillbaks dem och loopa under tändspolarna.
 
Ahuppsedärja!

Det går nog bra utan "triangel-mall". Lyckades tucka undan kabelstammen in i utymmet framför tändspolarna ovanför ventilkåpan. Skabba fixa förlängning till blinkers, tut, varsel och lyse så bli're nog bra

tucked-wiring-harness-gsf1200.jpg

De små svarta täckkåporna framme vid styrhuvudet är ej monterade på bilden.
 
Last edited:
Fästena till kåpans konsol får man se upp med, så att de inte ställer till problem med kablaget bakom lampan. Det blir ganska tight där mellan lampa och styrhuvud.
 
Hoppar in då detta sammanfaller lite med vad jag har undrat. Var kan man enklast/bäst ta plus ifrån som är kopplat till "tändningslåset" så att det inte ligger på hela tiden? Ska koppla in handtagsvärmare på min Bandit 2016 och gissar att det inte bör skilja så mycket mellan årsmodellerna :)
 
O/W som driver tändspolar och PAIR går till B/R vid höger handtag för Run/Stop och Start. Det kommer från en 15A (#4) säkring (för tändning etc). Jag skulle ha kopplat ett extra relä (via batteriet avsäkrat) för detta för att slippa stå med bränd säkring när värmarna går sönder.

Schema (sida 635) och färgkod (sida 21) hittar du i manualen.

https://data2.manualslib.com/pdf4/8...?71a436c19cf79b6e2fb527b90c3921a0&take=binary
 
O/W som driver tändspolar och PAIR går till B/R vid höger handtag för Run/Stop och Start. Det kommer från en 15A (#4) säkring (för tändning etc). Jag skulle ha kopplat ett extra relä (via batteriet avsäkrat) för detta för att slippa stå med bränd säkring när värmarna går sönder.

Schema (sida 635) och färgkod (sida 21) hittar du i manualen.

https://data2.manualslib.com/pdf4/8...?71a436c19cf79b6e2fb527b90c3921a0&take=binary

Grazie! :)
 
Trots inbrott i garaget inatt (inget taget, förmodligen störda/rekade, även grannen fick påhälsning, inget taget, två separata garage) fick jag till sidofästen av plast (6 mm biltema) tillsågande, borrade och monterade. Lelles 7" lyse. Saknas blinkers och tut.

b12-naked-1.jpg
 
I mitt tycke blir hojen mer tidlös i det nakna utförandet. Även i Banditgruppen på fejan är detta uppe. Ska du behålla plasten, eller göra dem slutligt i Al? (Vad är det som pågår i Häsunna? Är det skitungar från byn eller personer som talar med brytning?)
 
Plasten går till återvinningen, den gör ingen glad. Någon av förra ägarna hade knäckt den vid kullkörning och lagat nöttrigt med glasfiber och epoxy. Lossnade i en enda stor bit.

Ska se nu om Dual-Pod bestyckat #150 och #35 funkar med svenska trottelnålar. Med amerikanska funkar det inte alls utan man lär köra med FactoryPro eller Holeshot. Braigasen hade inga lämpliga nålar - har fått reda på Holeshot-måtten av en B12-polare i Charlotte NC.

Soc har "tingat" många av allmännyttans lägenheter här ute. Billigt är det iaf. 2800 för boendet exkl el co hbredband, inkl allt annat. 2 x 500 för garagen. Ett på ca 30m2 (rymmer 5 hojar) och det andra på 15m2 en survolvo. Genom åren har man upplevt grannar med panikångest, ptsd, påtända med noja och allsköns bös och kompisinbrott hos grannen "lixom kompis, han har lovat vi får smasha fönster och ta oss in va". Tog 2 polisbilar 22 minuter att ta sig 40 km och säkra både altan och dörr. "Stå väldigt stilla!" så försvann den grannen i höstas. Lägenheten fortfarande tom. Phew! Just nu står det en 1700kg tung Firebird dikt mot garageporten så de lär baxa upp den i 20% lutning innan de kan vika upp porten. Porten blev iofs lagad inom två timmar men låsvredet är i gjuten alu så den bryts sönder med en större skiftnyckel. Låskolven håller och kan återanvändas. Funderar på en låskista att montera över vredet.

Lexbase listar 50 personer i Hedesunda, 7 av dem är "utsocknes" och två ej medborgare. Två har försvunnit senaste halvåret så det var 9 från början.
 
Mikuni RS36 brygga säljes. Köptes ny till säsongen 2018 och har suttit på min Bandit tills nu. Man har kommit till den åldern att man tröttnat på fullgasrepor och förgasarbröl. Säljes tillsammans med 30mm trattar och RamAir skum filter. Passar rakt av Bandit 1200 av den första generationen MKI.

Generationen MKII har en annan delning på bryggan, så där behövs nya insugningsgummin dessutom nya vajrar. Jag köpte nytt i samband med min installation, så har du behov av dem så kan du köpa även detta av mig.

Brygga RS36-D3-K inkl. trattar, filter och filterolja SEK: 10 000:-
Insugningsgummin och trottelvajrar SEK 2 000:-

20200715_153841.jpg20200715_153852.jpg20200715_153852.jpg20200713_164705.jpg
 

Bifogat

  • 20200715_153839.jpg
    20200715_153839.jpg
    892.5 KB · Visningar: 24
Lördagspyssel, gissa vad som felar? Jag själv vet inte, iaf inte exakt, men har mina aningar.

Fullt uppvärmd under många mil, växlar ned till 3'an och kör om med fullt skaft upp till ca 10k rpm, slår av och växlar upp till femman. En av förgasarna flödar då över och enda "fixen" är att rycka vakumslangen till bränslekran från #3 och köra flottörerna tomma och sen återmontera vakumslangen (brännblåsa på överhanden kommer nästan som ett brev). Det har nu hänt fyra/fem gånger. Skaftar man fullt på femman upp till ca 230 och sen slår av, inga problem. Har inline-filter på soppaslangen förrutom nylonfiltret på kranen.

Närmast lösningen får en top-box helt gratis, mot avhämtning. :D
 
Lördagspyssel, gissa vad som felar? Jag själv vet inte, iaf inte exakt, men har mina aningar.

Fullt uppvärmd under många mil, växlar ned till 3'an och kör om med fullt skaft upp till ca 10k rpm, slår av och växlar upp till femman. En av förgasarna flödar då över och enda "fixen" är att rycka vakumslangen till bränslekran från #3 och köra flottörerna tomma och sen återmontera vakumslangen (brännblåsa på överhanden kommer nästan som ett brev). Det har nu hänt fyra/fem gånger. Skaftar man fullt på femman upp till ca 230 och sen slår av, inga problem. Har inline-filter på soppaslangen förrutom nylonfiltret på kranen.

Närmast lösningen får en top-box helt gratis, mot avhämtning. :D

Flottörfel / kärvande nålventil............
Längre vacuumslang med kran kan hjälpa mot brännskador på handen :tummenupp
 
Finns ju en risk med att svara här. Man kan ju framstå som något man inte är :). Vid 10k rpm vibrerar motorn en hel del. Om det inte är mekaniskt att flottören hänger sig, funderar jag över kavitering. Då tappar flottören flytförmågan. Men frågan är varför bara ett flottörhus?

Lite off topic: hur fanken får du plats med ett bränslefilter mellan bryggan och kranen? Det är ju så jäkla litet avstånd?

PS; nästa gång får du rycka vid kran, inte vid förgasarhalsen, så slipper du bränna dig :lol
 
Har inte hunnit ut till garaget än, men ska ut nu efter "middagsluren". Har ständig "nattjour" (frivillig grinig gubbe) att hålla efter byns epa-traktorer. Glina ristade "kuk" på en av de närboendes bilar som våga säga ifrån. Mellan originalslangen och inlinefiltret sitter det en 90-graders adapter så soppaslangen är ute på högersidan om ramröret och vänder sen in mot kranen. Filtret sitter på höger sida om gasvajrarna. Ska flytta kranens vakum från #3 till #4 med en slang i Tygon (fräsigt gul). Misstänker svullet/åldrat nylon då både flottör och dess ställgage är gjort av det. Får se om ett litet tag.

Brännblåsan är bara 5 mm i diameter. :nurse
 
Har inte hunnit ut till garaget än, men ska ut nu efter "middagsluren". Har ständig "nattjour" (frivillig grinig gubbe) att hålla efter byns epa-traktorer. Glina ristade "kuk" på en av de närboendes bilar som våga säga ifrån. Mellan originalslangen och inlinefiltret sitter det en 90-graders adapter så soppaslangen är ute på högersidan om ramröret och vänder sen in mot kranen. Filtret sitter på höger sida om gasvajrarna. Ska flytta kranens vakum från #3 till #4 med en slang i Tygon (fräsigt gul). Misstänker svullet/åldrat nylon då både flottör och dess ställgage är gjort av det. Får se om ett litet tag.

Brännblåsan är bara 5 mm i diameter. :nurse

Hörde om det som ristats in på bilen idag när vi gästade Hedesunda på hojturen. Medborgargarde inte helt fel med kompanistryk i det här fallet :tummenupp
 
gästade Hedesunda på hojturen

Hade ni Henrik Söder med er, eftersom ni fick höra talas om glina? Ikväll var det lugnt. Det är fler "griniga" som patrullerar.

Ivfsh, hittade felet som "gjorde den fet/flödade" och bara gick på tre. Diafragmat på #4 satt inte rätt och gjorde att trotteln fastnade i full-gas-läge. Att den gick tillbaks berodde förmodligen på att vakumpulserna på tomgång till slut skakade loss trotteln. Naturligtvis hade jag klämt hål på diafragmat. Kom på att jag hade tagit tillvara en förgasare från en gixxer750 från -94 som legat i saltvatten som jag fick från Ekmans Bilskrot - för 18 år sedan (när det gick att prata krämpor etc med Tord Ekman dvs smörja lite, nu är det annan som bossar i butiken)! Där fanns det exakt samma typ av diagragma, tur som en tok. Lite för tidig timma att starta hojen.

Inline-filtret från Biltema (av plast, med både 6 och 8 mm anslutning), vilket jävla skräp. Det släpper igenom rostpartiklar! Filterelementet är limmat i båda ändar men där innersidan av filtret föds med soppa är det bara en påskjutning av ett plaströr utan någon form av tätningar in till filterelementet (dissekerade det). Hittade ingen rost i filtret, däremot i botten av flottörkopparna.

Grrr... :mad:
 
Last edited:
Du skriver inget om att dina aningar besannades :hihi:hihi:hihi:hihi


Edit: har inte kunnat slita mig från detta, så efter en timme i solen har jag bara mer frågor är förståelse för felet (det kan dock bero på solsting eller begynnande demens). Hur kan en öppen trottel fastna och fylla flottörhuset, när den dessutom har en returfjäder? Eller är det bara jag som inte insett att flöda innebär mer än ett överfyllt flottörhus?
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top