Suzuki Bandit 1200-tråden

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Kan någon förklara vad denna har för syfte? Verkar sitta på gas spjället
8f51fcf127fe72d9d748bcbac0201f57.jpg


Skickat från min F8131 via Tapatalk

Ja, den spjällägessensorn sitter definitivt inte i rätt läge. Verkstadsmanualen för 96-99 års modeller säger att en inte ska röras, utan är inställd på fabrik. Några inställningsvärden för den anges inte. Du skulle kunna prova med proceduren jag klippt ur här. Den är visserligen för en senare årsmodell med en något annorlunda förgasare, men jag gissar att det ändå är samma sensor. (på mina orginalförgasare satt den ungefär mittre läget.)
TPS.JPG
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
TPS, throttle position sensor.

Vad jag förstår så ökar den gasresponsen och ger bättre bränsleförbrukning
Går att kalibrera, finns lite på nätet om hur man gör

Jo det kanske är riktigt, om du menar A/F ratio, men det kan bara gälla insprutningsmotorer. Med förgasare som i det här fallet finns bara tändkurvan att justera.
 

Ride4real

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Sollefteå
Hoj
På g
Ja, den spjällägessensorn sitter definitivt inte i rätt läge. Verkstadsmanualen för 96-99 års modeller säger att en inte ska röras, utan är inställd på fabrik. Några inställningsvärden för den anges inte. Du skulle kunna prova med proceduren jag klippt ur här. Den är visserligen för en senare årsmodell med en något annorlunda förgasare, men jag gissar att det ändå är samma sensor. (på mina orginalförgasare satt den ungefär mittre läget.)
View attachment 438854
Ok tack. Det verkar som det har varit något klåfinger till tidigare ägare.... Jag kopplade ur den och testade att starta den och den small igång utan problem, dock har jag haft lite problem med att den har nysigt ur förgasarna på mkt lite gaspådrag. Men har justerat nålarna idag och nu går den nästan perfekt. Kan ju vara idé att försöka ställa in den där givaren son du har på dig så kanske den går helt perfekt sen

Skickat från min F8131 via Tapatalk
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Njae, hur läser du nu? Så här står det:

-Vid stängt spjäll ska resistansen mellan kontakt A-C vara mellan 3,6-6,4kOhm.
-Vid fullt öppet spjäll ska resistansen mellan A-B vara mellan 2,66-4,99kOhm.
 

Ride4real

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Sollefteå
Hoj
På g
Njae, hur läser du nu? Så här står det:

-Vid stängt spjäll ska resistansen mellan kontakt A-C vara mellan 3,6-6,4kOhm.
-Vid fullt öppet spjäll ska resistansen mellan A-B vara mellan 2,66-4,99kOhm.
Ok. Ser inte all text som är ovanför översta bilden. Men tack så mkt, ska ut och mäta ikväll

Skickat från min F8131 via Tapatalk
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Last edited:

Ride4real

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Sollefteå
Hoj
På g
Ni får ursäkta allt skrivande från mig i denna tråd men problemen fortsätter med denna hoj... Nu har jag fått ordning på förgasarna och justerat in tändkurvan så nu går den riktigt bra på som liye ryckningar på väldigt låga varv. Men nu till det nya problemet, har kanske kört 10-15 mil med nya tändstift och idag gick den på tre cylindrar. Tog upp stiften och såg att dom va ganska svarta (sotiga), brände av dom och borstade de rena sen gick den som den skulle igen. Men varför blir dom så sotiga!? Kan det vara ventiltätningarna eller är det så illa så det är kolvringarna? Tacksam för svar
45a37c1f0d12eb27b08c171218871bdc.jpg


Skickat från min F8131 via Tapatalk
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Du har rengjorda förgasare, original munstycken, sänkt nålen till mer normalt läge, injusterad TPS. Jag antar att allt är som det ska med bryggan. Den borde gå bra nu. Initialt skrev du att du har KN filter. Det är lätt att spraya in filtret med för mycket olja så de blir för tätt. Hur är det på den fronten? Hur som helst indikerar stiften för fel blandning. Hur är det med choken, går den tillbaka som den ska? Annars har jag slut med idéer.
 

Ride4real

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Sollefteå
Hoj
På g
Du har rengjorda förgasare, original munstycken, sänkt nålen till mer normalt läge, injusterad TPS. Jag antar att allt är som det ska med bryggan. Den borde gå bra nu. Initialt skrev du att du har KN filter. Det är lätt att spraya in filtret med för mycket olja så de blir för tätt. Hur är det på den fronten? Hur som helst indikerar stiften för fel blandning. Hur är det med choken, går den tillbaka som den ska? Annars har jag slut med idéer.
Munstyckerna som sitter i är efter 2" modden. Och filtret har jag själv inte oljat in och det ser inte ut som att det är gjort heller. Funderar snart på att sätta dit original munstyckerna för att se om den blir bättre. Det kan inte vara så att det är olja som kommer in och förbränns och det är de som gör att stiften blir svarta?

Skickat från min F8131 via Tapatalk
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Det kan inte vara så att det är olja som kommer in och förbränns och det är de som gör att stiften blir svarta?

Om dina stift blir så där av dåliga ringar skulle du väl antagligen ha väldigt dålig kompression. Skulle tro att du märker det. Snarare då ventiltätningarna, men knappast så våldsamt. Får du in olja i förbränningsrummet borde du se det på svartrök ur avgassystemet när du vrider på. Så här ser mina stift ut efter en tusen mil.
20170826_183529.jpg
 

Ride4real

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Sollefteå
Hoj
På g
Om dina stift blir så där av dåliga ringar skulle du väl antagligen ha väldigt dålig kompression. Skulle tro att du märker det. Snarare då ventiltätningarna, men knappast så våldsamt. Får du in olja i förbränningsrummet borde du se det på svartrök ur avgassystemet när du vrider på. Så här ser mina stift ut efter en tusen mil.
View attachment 438953
Ok, jag hade för mig att den blåryker när den drar olja. Har sett om man gasar på så kommer det lite svartrök. Samt att avgassystem va väldigt sotig när jag plockade isär det. Hojen går ju riktigt bra, ska göra att komp prov i helgen för att se om det är något som avviker. Dock vet jag ju inte hur mkt komp det ska vara i dom

Skickat från min F8131 via Tapatalk
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Ja, det var kanske lite galet uttryckt med färgen på avgaserna. Kompressionstrycket ska vara 12,5kg, undre gräns 8,75kg och max diff mellan cylindrarna 2kg. Men tycker du att den går bra, är det nog inte dålig kompression i alla fall.
 

Ride4real

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Sollefteå
Hoj
På g
Ja, det var kanske lite galet uttryckt med färgen på avgaserna. Kompressionstrycket ska vara 12,5kg, undre gräns 8,75kg och max diff mellan cylindrarna 2kg. Men tycker du att den går bra, är det nog inte dålig kompression i alla fall.
Ok tack, ska kolla upp. Men den kanske går lite fett så man får försöka göra den lite snål och se hur den går med den inställningen. Vet du vad det är för original munstycken i 1200?

Skickat från min F8131 via Tapatalk
 

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
Så var man ägare av en 1200 bandit! Det är ju sjukt vad mycket hoj man får för 13000 I dag:)
Vilka tändstift rekommenderar ni?
Vilken rephandbok är bäst?
:tummenupp
 

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top