Suzuki Bandit 1200-tråden

Nybliven Bandit anmäler sig till flocken :banana !!!!!!

Hittade en 96:a på ynka 1000mil och slog till. Helt original så det finns lite att göra. Utseendemässigt så får den vara som den är. Prio bli att byta till ett slipon, öppna luftvägar och ombestyckning samt bänkning. Bänkningen tänkte jag lämna bort till proffs som har erfarenhet av att bestycka förgasarpuffror. Funderar lite på vilket slipon jag ska välja. Ska läsa igenom tråden för att se vad för tipps som redan finns. Självklart vill man ju ha så mycket effekt som möjligt men samtidigt kanske inte ett motogp vrål som väcker alla grannar när det ska bli åka av... Tipps mottages tacksamt.

Viktbesparingar blir förutom slipon, ett torrbatteri samt att demontera centralstödet. Borde ge en hygglig procentuell viktminskning. Absolut onödig jag vet men det är kul !!!:tummenupp

/Thomas

Grattis! Bara 1000mil sen 96?? :O
 
Grattis! Bara 1000mil sen 96?? :O

Ja det va inga touringnissar som haft den direkt... två ägare. Ingen av dem verkade vara åt det gasglada hållet så framhjulet har nog aldrig lyft från backen tidigare. Det ska det bli ändring på så fort jag tjackat ryggskydd.

Apropå att åka på bakhjulet med en b12:a, är det en bra eller dålig ide att dreva om den? Tänkte ett kugg mindre fram kanske?
 
Ja det va inga touringnissar som haft den direkt... två ägare. Ingen av dem verkade vara åt det gasglada hållet så framhjulet har nog aldrig lyft från backen tidigare. Det ska det bli ändring på så fort jag tjackat ryggskydd.

Apropå att åka på bakhjulet med en b12:a, är det en bra eller dålig ide att dreva om den? Tänkte ett kugg mindre fram kanske?

Generellt brukar man hellre vilja gå upp en eller två bak istället, kan bli issues med att kedjan tar i svingen och såna grejer när man går ner fram. Kanske funkar bra på bandit iofs, det vet jag inte...
Jag är typ sämst i europa på bakhjulsåka men jag har originaldrevning och min lyfter ändå på framhjulet då och då frivilligt :näsblod
Min är iofs lite lätt uppskrämd men jämför man dynokurvan före och efter så kommer den stora skillnaden först vid 6000rpm ungefär, så är man bra på det där så lär det inte vara några problem att åka bakhjul med originalgrejerna.
 
Hämtade ut min Bandit 1200S K6 idag. :banana Vilken jävla hoj! Viss skillnad mot min gamla gs500f som jag puttrade runt på innan :)
Ska bli riktigt kul att göra den lite mer personlig, eftersom den är helt orörd förutom pakethållare.. Men en sak i taget.
Någon som har Barracuda GP Replica (osäker på namnet) på sin Bandit? Ser sportigt ut och verkar inte vara så dyrt..
 
Last edited:
Jag lämnade in min hoj för byte av bakdäck. Meken sa att hjullager bak var dåligt så det var lika bra att fixa det samtidigt.
Hojen är nybesiktigad och jag har inte hört missljud som man gör när ett lager är kass på en bil. Är det andra symptom på en hoj?

En fråga till. Enligt mätaren har den rullat 2600mil. Håller inte ett hjullager längre eller kan det vara så illa att mätaren är skruvad?
 
inget att fundera på om det är nytt, leo vince är ett av de bästa på marknaden.

Nu snurrar det i huvet, kollar på ebay på slipon och bolt on. Finns många bolton att välja på men många anger att det passar årsmodell 97 och framåt... Visst är det väl ingen skillnad alls på en b12:a 96-00 på avgassystemet??:confused:
 
ska bli spännande att se hur det lirar, min plan är att behålla luftboxen (moddad) och std krökarna, då kanske även std fuggarna räcker till. fast med en portad topp. :tuttar
 
Tjackade ett slipon idag, termignoni titan. Lång väntan tills det landar i lådan. Funderar på om det inte vore fränt med kromkåporna vid sidan om luftburken i kolfiber istället...
 
Ja, gjorde på min iaf. Iofs nån som hade byt till stålomspunnet innan men det borde va samma längd.

Låter bra! Då blir det ett svart renthal till helgen! Ev bänkning hos proservice i riala om bara avgassystemet kommer i tid.. Känns som om det kommer spåra ur som vanligt när man tjackar hoj... "Jag låter det vara och åker bara " haha joorå !?!! :dummer
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top