Suzuki Bandit 1200-tråden

Hej igen!

Har hunnit köra 40 mil med min bandit, och fyhelvete vilket ös det är i den när man inte kört mycket annat innan :D


Har dock upptäckt att det skrapar en del när jag lägger i ettan, kan det räcka att byta oljan i kopplingen och lufta den? Eller är min koppling slut?

Den går också lite ojämnt när man puttrar i 50 på hög växel, kan det ha något att göra med dålig koppling?

Har bara hunnit byta olja, filter och stift i den. Hojen har gått 5000 mil så det är dags för ventilkoll men tror knappast det är problemet....

Jättetacksam för svar till en nybörjar-bandit! :krama
 
Hej igen!

Har hunnit köra 40 mil med min bandit, och fyhelvete vilket ös det är i den när man inte kört mycket annat innan :D


Har dock upptäckt att det skrapar en del när jag lägger i ettan, kan det räcka att byta oljan i kopplingen och lufta den? Eller är min koppling slut?

Den går också lite ojämnt när man puttrar i 50 på hög växel, kan det ha något att göra med dålig koppling?

Har bara hunnit byta olja, filter och stift i den. Hojen har gått 5000 mil så det är dags för ventilkoll men tror knappast det är problemet....

Jättetacksam för svar till en nybörjar-bandit! :krama

Du behöver inte vara orolig för skrapet. Lådan är osynkad, och så där låter dom flesta. Om du rullar lite framåt när du lägger in 1:an kommer du att märka att skraper minskar. Ryckigheten beror säkert till största delen på att du behöver synkronisera förgasarna. Det kan oxå bero på slitna nålar/emulsionsrör, men i första hand ska du synka. Köp en klocka från Carbtune för ca £60. Du kommer att ha användning för den med jämna mellanrum.:tummenupp
 
Du behöver inte vara orolig för skrapet. Lådan är osynkad, och så där låter dom flesta. Om du rullar lite framåt när du lägger in 1:an kommer du att märka att skraper minskar. Ryckigheten beror säkert till största delen på att du behöver synkronisera förgasarna. Det kan oxå bero på slitna nålar/emulsionsrör, men i första hand ska du synka. Köp en klocka från Carbtune för ca £60. Du kommer att ha användning för den med jämna mellanrum.:tummenupp

Kostar den inte mer?
men det är inte en brygga med klockor va utan en?
Kan du länka?
 
Du behöver inte vara orolig för skrapet. Lådan är osynkad, och så där låter dom flesta. Om du rullar lite framåt när du lägger in 1:an kommer du att märka att skraper minskar. Ryckigheten beror säkert till största delen på att du behöver synkronisera förgasarna. Det kan oxå bero på slitna nålar/emulsionsrör, men i första hand ska du synka. Köp en klocka från Carbtune för ca £60. Du kommer att ha användning för den med jämna mellanrum.:tummenupp

Gött! Testade att varva upp lite, släppa gasen och lägga i ettan medan varvet går ner och det skrapade inget alls. Men hoppas det inte är något som är på väg att ge sig då... Byter ändå kopplingsoljan och luftar den samtidigt, oljan som är i nu såg lite trött ut.

Förgasarsynkning såg ganska simpelt ut, kanske får beställa hem en sån där manick och synka lite då :D

Kostar den inte mer?
men det är inte en brygga med klockor va utan en?
Kan du länka?

http://www.carbtune.com/

Ser smutt ut! :tummenupp
 
Last edited:
Det är våtkoppling på motorcyklar, dvs oljan är gemensam för motor och koppling. Det skadar inget att du byter olja, men det påverkar inte skrapet när du lägger in 1:an. Var inte rädd för skrapet, inget som indikerar växellådsras. Lika på min Bandit efter 9400 mil. Rekommenderar att du skaffar servicemanualen eller Haynes. Där står hur synkningsproceduren går till. Tänk bara på att ha varm motor när du gör detta. Lycka till med din Bandit! Mycket rolig hoj!
 
föresten finns det någon som har en original framskärm svart till övers ...vill inte se min kolfiberskärm längre
 
Han är bra att ha och göra med, googla/youtube'a danmoto lite så hittar du många nöjda kunder. Bara att köpa :crash

Japp. Jag köpte min dämpare (GP style) till mitt Akrapovic system.
Fick ta till en R1 då jag behövde 60mm anslutning.

Åkte fast i tullen och fick betala 70:- i avgift :tummenupp
 
Hej, vill fråga bara om detta skulle passa till en bandit års modell 95.. iof till en 600 men men. står att det passar till 600/1200 års 96-05. http://www.dan-moto.com/DM_INT/gsf-600-1200-bandit-n-s-1996-2005-jisu-silver-product-447.html borde la passa eller? vore tacksam om jag fick svar :)

Tjena, verkar passa som sagt. Sjyst pris, går den igenom besiktning med den på? Samt att man får räkna på moms och tullavgifter på den.
Sen finns det en tråd för Bandit 600 där det finns mkt info kring den modellen. :banana
 
Den går också lite ojämnt när man puttrar i 50 på hög växel, kan det ha något att göra med dålig koppling?

Har bara hunnit byta olja, filter och stift i den. Hojen har gått 5000 mil så det är dags för ventilkoll men tror knappast det är problemet....

Jättetacksam för svar till en nybörjar-bandit! :krama
Min har gått ojämnt länge, nu ledsnade jag på det och kollade upp det hos verkstad, de synkade förgasarna vilket tog bort det mesta. En rengöring av förgasarna eller att man gjorde en bänkning av hojen skulle ta bort det sista, man kunde också testa med en flaska STP Fuel Injector. Provade det sista först och det sista av den ojämna gången försvann..:3freak
 
Min har gått ojämnt länge, nu ledsnade jag på det och kollade upp det hos verkstad, de synkade förgasarna vilket tog bort det mesta. En rengöring av förgasarna eller att man gjorde en bänkning av hojen skulle ta bort det sista, man kunde också testa med en flaska STP Fuel Injector. Provade det sista först och det sista av den ojämna gången försvann..:3freak

Gött! Vad kostade förgasarsynkningen på ett ungefär?
 
1500 ca, fast låt ngn komma så det verkligen är det som är problemet.
 
Hallo,
Nybliven bandit ägare,
Fick tag i en -03a som gått 2500 mil.
MEN en undran, hur ska luftburken se ut orginal ??
På denna skönhet sitter en aluminiumtratt med nästan 7cm ingång mot luftfilter.

Anl jag undrar är att står jag still och gasar upp hastigt varvar den upp till ca3000rpm sen stannar till och "tar en fundrerare" och sen tokvarvar och blöddrar och smäller.

Inget kul, men går bra när man smyger på med gasen sakta.

Kom på att täcka för med handen lite(bakom luftintaget) då jävlar ylade bettan som aldrig förr som det skall vara :)

Körde så ett par mil och det funkade bra.

Så var jag på väg hem nu +8 grader och smådis ute,

bettan gick mycket fint när jag smög fram, låg och åkte i 140km/h och skruvade på och det bara blöddrade och hände ingenting:(.


Så vad tror ni det kan vara ??
någon som tagit upp ett för stort hål i luftburken ?
Och inte besttyckat förgasarna.
Så den får på tok för mycket luft ?
Det sitter även ett NIKKO slipon på.

Hur stort hål ska det vara för intag till luftburken.

Är så grymt nöjd med orginal effekt så har inte för avsikt att bestycka och trimma iår iaf.
Vill bara hitta "felet" så jag kan åka.

Tips ideer ?
 
Last edited:
Nej ingen info av honom,
Då mc gick hyffsat när vi var och provade den,
Den hade stått över 1,5 år med gammsoppa.
Så jag gjorde service och bytt olja,filter och stift.
Samt täömde gammal soppa och körde i Kiakut.
 
Låter som någon variant på 2" modden på luftfiltret. Har du då inte rätt bestyckning blir det så där. Har själv upplevt detta. Jag skulle kolla bestyckningen.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top