Suzuki Bandit 1200-tråden

Växeln

Hej alla lyckliga ägare av banditen.
Jo, har ni samma problem när man ska iväg och när man lägger i 1.ans växel att det "dunkar" till ? har en -05á, 1700mil.
tack för svar...:rolleyes:
 
Hej alla lyckliga ägare av banditen.
Jo, har ni samma problem när man ska iväg och när man lägger i 1.ans växel att det "dunkar" till ? har en -05á, 1700mil.
tack för svar...:rolleyes:

Det är helt normalt med ett litet dunk... Du har inte för hög tomgång? Ju högre varv på motorn desto mer dunkar det.
Frikopplar kopplingen helt så att den inte draggar/drar?

Mvh Jörgen.
 
Last edited:
Precis köpt på mig en Bandit 1200S anno -02 och eftersom man gillar att skruva, pula och putts så undrar jag självklart vad som är ett måste för att att få ut mer pållar ur maskinen!
Har för mig att det är en omarbetad GSXR 1100 motor i botten, så allt för stora ingrepp bör inte vara nödvändiga... fast det brukar ju bli en andel extra godis på vägen...:rolleyes:
 
Det är helt normalt med ett litet dunk... Du har inte för hög tomgång? Ju högre varv på motorn desto mer dunkar det.
Frikopplar kopplingen helt så att den inte draggar/drar?

Mvh Jörgen.

Ne inte hög tomgång, men då kanske allt e perfekt...och den drar inte heller. Tack.
Du verkar ha svar på de mesta när folk frågar.....nice :)
 
Verkar vara många som bygger om sina banditer till nakenhojar.
Tänkte själv bygga om min till från naken till kåpa. Nån som kanske är intresserad att byta grejer?
 
närhet

Precis men när den står och blir uppvärmd med neutralen i och man ska lägga i ettan, då blir det ett dunk...kul med en Bandit i närheten....ler...

vi är ett gäng gasglada i järna...brukar träffas torsdagar vid Q8-macken då snön försvunnit.Finns även en hemsida(järnaknuttarna)

mvh leffe:banana
 
järnaknuttarna

:
kul, kommer JÄRNA:) förbi nån dag (när snön e borta)...e ni många i knutte gänget?

Nja,vi var...alla glidare åker för sig själva numera,pga att farterna trissades upp lite för mycket.Men vi är en liten kärngrupp som håller ihop.8-10 st ibland fler. Med bl.a resor till italien mm:)

mvh leffe:rolleyes:
 
:

Nja,vi var...alla glidare åker för sig själva numera,pga att farterna trissades upp lite för mycket.Men vi är en liten kärngrupp som håller ihop.8-10 st ibland fler. Med bl.a resor till italien mm:)

mvh leffe:rolleyes:

ja, jag va inne på hemsidan...kollade lite bilder från -08, -09 i Italien (samma gäng)....grymt.
 
Byte av förgasare

Är det någon som har erfarenhet av GSXR 1100 -92 40mm mikuni förgasare monterat på en Bandit 1200 -96 motor ???
:confused:
Att tänka på ?
Effekt ökning ?
Bestyckning ?
 
Gammal tråd

:vaKan man inte med mod 1,borra 2 hål a´17,5 mm (på vardera sidan om luftburken ) istf ett hål a´50 mm?Blir samma area / 1963 mm2 alt 2 x 980 mm2 (+/- några mm2)Torde vara samma sak o lätt o tejpa igen om man vill:confused: hälsn leffe
 
:vaKan man inte med mod 1,borra 2 hål a´17,5 mm (på vardera sidan om luftburken ) istf ett hål a´50 mm?Blir samma area / 1963 mm2 alt 2 x 980 mm2 (+/- några mm2)Torde vara samma sak o lätt o tejpa igen om man vill:confused: hälsn leffe

Bör inte bli riktigt lika bra flöde(luftströmmar från flera olika håll är generellt sett sämre än en med likvärdig area - iaf för en hobbymek), men tror knappast det är något man märker av, så länge du inte tänkt pressa ur allt vad motorn ger.
 
:vaKan man inte med mod 1,borra 2 hål a´17,5 mm (på vardera sidan om luftburken ) istf ett hål a´50 mm?Blir samma area / 1963 mm2 alt 2 x 980 mm2 (+/- några mm2)Torde vara samma sak o lätt o tejpa igen om man vill:confused: hälsn leffe

Funkar denna mod för gen2?
I varje fall så måste förgasarna bestyckas om då den kommer gå som ett lass skit annars.... Det gjorde min, och då är det tyvärr inte lika lätt att bara tejpa igen hålen då det också måste ombestyckas.
Bort med luftburken helt och kör med lösa filter istället. Låter skitmulligt samt att det är lättare med förgasarservice då inte luftburken sitter ivägen.

Lycka till. :tummenupp

Är det någon som har erfarenhet av GSXR 1100 -92 40mm mikuni förgasare monterat på en Bandit 1200 -96 motor ???
:confused:
Att tänka på ?
Effekt ökning ?
Bestyckning ?

Dessa förgasare är helt OK!
Dock tror jag inte det kommer göra speciellt mycket på en orginalmotor tyvärr.
Med en portad topp bör det ge några hästar + effektökningen för portningen.
 
Last edited:
mod 2"

Funkar denna mod för gen2?
I varje fall så måste förgasarna bestyckas om då den kommer gå som ett lass skit annars.... Det gjorde min, och då är det tyvärr inte lika lätt att bara tejpa igen hålen då det också måste ombestyckas.
Bort med luftburken helt och kör med lösa filter istället. Låter skitmulligt samt att det är lättare med förgasarservice då inte luftburken sitter ivägen.

Lycka till. :tummenupp

:)Hade en -04 förut ART-dämpare,större h-munstycken o 2" hål.Gick utmärkt,men vägen svängde men inte jag...Därför har jag börjat m en annan -04 REMUS dämp,130m.stk o har bara hålet kvar.Tycker det ser lite brutalt ut o borra sånt fult hål!

:tuttar leffe
 
Precis köpt på mig en Bandit 1200S anno -02 och eftersom man gillar att skruva, pula och putts så undrar jag självklart vad som är ett måste för att att få ut mer pållar ur maskinen!
Har för mig att det är en omarbetad GSXR 1100 motor i botten, så allt för stora ingrepp bör inte vara nödvändiga... fast det brukar ju bli en andel extra godis på vägen...:rolleyes:

Grattis till en kanonhoj!
Jo, det är en GSX-R 1100 motor i botten.
Det som skiljer den från en 1127 motor är att den har 1mm större borr, lågt komp samt väldigt ovassa kammar.
Den har skruvjusterng av ventilerna.
Det är mycket lätt att få mer effekt.

I med ett par GSX-R kammar, tror R-kammarna från 750 -88 är de vassaste... På min gjorde 1100 R-kammar (från en -89 tror jag) 9hk..
Avgassystem gör underverk, bara ett bolt on gör 10-15hk + viktbesparing.
Portning av toppen samt 1216cc kitt för mer volym samt högre komp.

Lycka till med planerna!!

:)Hade en -04 förut ART-dämpare,större h-munstycken o 2" hål.Gick utmärkt,men vägen svängde men inte jag...Därför har jag börjat m en annan -04 REMUS dämp,130m.stk o har bara hålet kvar.Tycker det ser lite brutalt ut o borra sånt fult hål!

:tuttar leffe

Hålet är väl inget man ser om man inte tar bort sadeln...? Tror inte det spelar någon roll om du borrar 2 mindre hål heller för den delen. Marginell effektförlust på en orginalrova.
 
Last edited:
Grattis till en kanonhoj!
Jo, det är en GSX-R 1100 motor i botten.
Det som skiljer den från en 1127 motor är att den har 1mm större borr, lågt komp samt väldigt ovassa kammar.
Den har skruvjusterng av ventilerna.
Det är mycket lätt att få mer effekt.

I med ett par GSX-R kammar, tror R-kammarna från 750 -88 är de vassaste... På min gjorde 1100 R-kammar (från en -89 tror jag) 9hk..
Avgassystem gör underverk, bara ett bolt on gör 10-15hk + viktbesparing.
Portning av toppen samt 1216cc kitt för mer volym samt högre komp.

Lycka till med planerna!!.

Ska hålla utkik efter vassare kammar, behövs det ingen ny förgasarbrygga också? Eller kan man ha så tur så att det räcker med rätt bestyckning?

Puttsa lite på toppen låter intressant, bigbore/strokerkit skulle vara fint men inget som ligger i en nära framtid... kostar lite väl mycket.
Skulle det inte fungera lika bra att plana toppen för högre komp?

Sitter ett BOS Slip-on redan så om det ska vara något på den fronten är det väll headers, men det är nog inget som krävs i första hand om inte banditen har väldigt trånga rör...:D
Alt. bättre beg, låta-värst-helsystem.:rolleyes:

-Vassare kammar t.ex. GSXR 750 av äldre sort
-Portad (+ev planad?) topp
(-Ta bort luftburk-tjohejsan o ersätta med individuella t.ex. K&N-filter.)

Sen ska nog ett av modell Dubble Bubble lätt tonat på också då jag är av den längre sorten.:tungan

EDIT:

Gjort lite research och har lite frågor...
1. Passar en GSXR 750 topp av äldre sort på B12 gen 2?
1.1, Vilka årsmodeller gäller detta isf?
2. Vilka årgångar passar helsystem från GSXR 1100 till B12 gen 2?
3. Vilka för resp. nackdelar finns det om man byter t.ex. GSXR 1100 insugskam och behåller org. avgaskam jämfört med att byta båda kammarna?

Upplys mig o ni vise!:Bugar
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top