Suzuki Bandit 1200 - slamrande kåpa?

Cruisar´n

Ny medlem
Gick med
18 May 2011
Ort
Sandviken
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -03
Hej!

Jag hoppas att på detta forum få hjälp och tips för åtgärd av ett problem som uppstått på min Bandit 1200 - 03.

Det är som så att på tomgång vibrerar någonting vid / inuti kåpan så ett markant, högt brummande ljud hörs. Tar jag tag i kåpglaset tystnar det.

Vid färd över ojämnheter är det något som smäller vid / inuti kåpan. Trottoarkanter, gropar på grusväg, brunnslock etc... vid alla typer av ojämnheter så är det någonting som smäller / slamrar .

Jag har en teori att det är något med eller kring strålkastaren som sitter löst. För något annat har jag inte lyckats hitta på då jag skruvat bort fästskruvar för att kolla skicket på gummibussningar med mera.

Jag menar... hur mycket finns det innanför som man inte ser från utsidan förutom strålkastarinsatsen?

Jag bör väl tillägga att jag inte plockat bort kåpan helt och hållet då jag inte är känd för att vara någon expert på att meka.

Är det någon som upplevt liknande problem och vet vad det kan tänkas vara? I så fall är jag väldigt tacksam för tips och råd på åtgärd!

Väldigt trist att åka i stan med en motorcykel som låter som att den ska ramla i bitar.

Tack på förhand!

Cruisar´n
 
Börja med att kolla att de två bultarna som håller hela kåpsetet mot ramen är åtdragna, De har en tendens att lossna. Är förgasarna synkade? Annars vibrerar 1200'an mer speciellt vid 4-5000 varv. Själva lampinsatsen är fäst i kåpstaget som i sin tur är fäst i styrhuvudet med de två bultarna. Därefter är det sk 1,5 mm asfaltsplattor på insidan av kåporna som gäller för att få bort vibrationer. Kåporna tar du bort genom att lossa de två krysskruvarna framför styret högst upp, sedan de två insexorna på det svarta V'et under kåpglaset. Sedan under det finns det ett antal insexor som du kan prova att efterdra. Dessutom två insexor på undersidan. På undersidan sitter där också 4st plastpluttar som man får loss genom att trycka in mitten ca 5mm och sen lyfta ur.
 
Last edited:
Hej Anders och tack för ett snabbt svar och tips!

Jag ska per omgående kolla vad jag kan åstadkomma genom att kolla de skruvar och bultar du nämner. De två bultarna som håller fast hela paketet drog jag åt lite granna förra säsongen. De var något lösa och naturligtvis trodde man ju att det skulle vara det som var problemet men slamret fortsatte.

Men nu ska jag som sagt kolla på de övriga skruvarna och se om det är något som behöver dras åt där.

Beträffande förgasarna och synkning har jag ingen aning faktiskt.

Tack återigen för snabbt tips!

Cruisar´n
 
Last edited:
Otroligt! Nu är alla kåpor av. Man kan knappt tro att det är jag som har åstadkommit detta. Måste bero på bra vägledning.

Nu har jag åtkomst till alla bultar som håller strålkastarpaketet på plats. Har provat att dra åt alla men dessa satt redan som berget. Det går dock ändå att rucka på det hela och efter en snabb provtur har jag kunnat konstatera att det är just strålkastaren som slamrar och att det inte blivit bättre fast jag har dragit åt bultarna allt vad jag kan.

Vad kan detta bero på? De två fästena upptill glappar någon millimeter mellan infästningen och själva strålkastaren när man tar tag och trycker den uppåt. Svårt att förklara.

Skulle behöva mer tips på detta!

För att inte tala om när man ska få tillbaka alla grejer igen hehe

Cruisar´n
 
Är det skruven som sitter i lampinsatsen och sedan i kåpstaget? Sitter där någon gummibussning i kåpstaget? Det ska det göra artnr 09320-09010. Dvs hela lampinsatsen skall vara gummipphängd. Bussningen i fästet kåpstaget mot styrhuvudet är känt för att ge sig så det kan man också prova att byta artnr 94561-32F00.
 
Tack för tipset och artikelnumren. Jag ska ta och kolla igen om det saknas någon bussning.

Det jag fick göra var, att på de fyra bultarna som håller fast strålkastaren, vulka på lite gummitejp mot de befintliga bussningarna för att få bort det 0,5-1 mm glapp som fanns. När jag sedan drog fast strålkastaren igen satt den stumt och när man försiktigt slog mot den underifrån var det slamrande ljudet borta. Därefter fick jag på alla kåpor igen och tog mig en provtur.

Helt säker på att det nu skulle vara åtgärdat kom jag ca 5 m innan jag insåg att det blivit VÄRRE! Tidigare slamrade det till vid lite större ojämnheter men nu slamrar det hela tiden om man t ex kör på en grusväg.

Så jag får riva allt igen och kolla alla bussningar noggrant. Ska också prova köra när jag kopplat loss strålkastaren helt för att försäkra mig om att det är den som slamrar. Kanske att det är något inne i själva strålkastaren som lossnat?

Jaja något positivt är ju att man lär sig hur hojen är hopsatt.

Tack för ytterligare tips Anders!

Cruisar´n
 
Inne i strålkastaren sitter två ljusprojektorer med två tjocka linser. De linserna sitter enbart med en sarg som bara är klämd ihop. Det går att ta isär strålkastaren men det är rätt knepigt då halvorna sitter ihop med något kittliknande material. Man får värma med varmluftspistol och köra ner glasspinnar för det har en tendens att dra ihop sig igen. Jag har bilder på när jag gjorde delade min strålkastare men inte tillgängliga just nu.
 
Hej igen!

Nu har jag hittat felet med slamret. Det var mycket riktigt inne i strålkastaren som felet satt. Reflektorerna sitter ju med fyra stycken skruvar vardera i ett bleck av något slag. Men den vänstra reflektorn sitter bara med två skruvar som i dagsläget sitter väldigt löst. Det är denna som slamrar vid körning över ojämnheter.

De två skruvar som saknas måste antingen ha skakat loss eller så har dessa inte monterats över huvud taget vid tillverkningen. Det konstiga är att några skruvar inte verkar ligga löst i strålkastaren.

Kan det helt enkelt vara som så att det redan från tillverkningen har saknats två skruvar och de andra två fram tills nyligen har klarat av att hålla reflektorn på plats men som nu vibrerat loss? Vart har annars dessa två skruvar tagit vägen?

Hur som helst är jag rätt nöjd med att ha hittat felet. Nu är bara frågan om det går att nå ner med någon ledad, magnetisk skruvmejsel för att kunna dra åt de två lösa skruvarna samt komplettera med två till för att få fast det hela ordentligt. Eller om man måste lämna in strålkastaren till verkstad för att få det åtgärdat.

Känns onödigt att behöva öppna hela strålkastaren när felet sitter någorlunda (med rätt verktyg) lättillgängligt.

Mvh

Cruisar´n
 
Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Back
Top