suzuki 750gsx-r 85 vs 88??

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag ska köpa en suzuki 750gsx-r årsmodell 85-88

jag undrar om det finns någon här som kan ge mig lite jämförelse mellan årsmodell 85 och typ 88.
85 väger ca 180kg och har 106hk
88 väger ca 195 och har 112hk

är det stor skillnad mellan dessa hojar?

är någon av modellerna att föredra? eller är det bara hojens skick som är intressant.

en del hojar är helt orginal och en del har både annat avgassystem och andra förgasare. hur mycket är det värt ca om det sitter andra bättre förgasare på den? om det sitter ett helt nytt effektavgassystem?
kn-filter istället för orginal, är det att föredra?

hur mycket kostar såna här saker som
andra förgasare?
effektsystem?
slipon?
kn-filter?

jag har haft en -85:a. trimmad som tusan. den gick som ett as. tyvärr så var den livsfarlig att köra :eek: .
upp 230 gick det men sen började den vobbla o kränga sig över vägen som en jävla orm :fakta
lite jobbig i kurvorna var den oxå, riktig brottarkänsla jämfört med min efterföljande ninja.
men vad kan man begära av en hoj från -85.
mitt råd är köp!!!!!!!!!!!!
mycket effekt för lite pengar :rock

det där med vobblingen låter otrevligt. den kan inte ha varit ramsne eller nått sånt?

jag har ju tänkt åka topp hela tiden :rock

88:a kom det en helt ny modell, ändrad på varenda punkt. 17" hjul, stadigare chassie, uppdaterade bromsar men,,,, tråkigare motorkaraktär enligt vissa källor.

Handla en 85-87 och lär dig din Sporthojshistoria från början, kultigare hoj hittar du inte.

Vobbel i 230 är bara skönt,,, :D

Silwer skrev:
Har för mig att 88an blev en flopp och att hojen gjordes om till 89, men det där vet folk bättre än mig.
Men mao köp 89-

Apapap! 88-89 hade en lustig motorkaraktär som gjordes om till 1990

John Holmes skrev:
Apapap! 88-89 hade en lustig motorkaraktär som gjordes om till 1990
ok, har för mig att folk tyckte den var tung i gumpen med och att den forna sportigheten bortblåst.
Har dock kört en 89a, men det var så jäkla länge sen så det minns jag inte så mycket av:-)

Du borde köpa en Ur-R, Silwer så kan vi vobbla tillsammans mot solnedgången :D

Vet inte om det är ramen som är boven?

Blip skrev:
Ramen var för vek på -85 därav slingriga egenskaper i hög fart.

Jag har en 1100 86á och om den hör man samma ryckte "ramen är vek så därför vobblar dom". Jag har råkat ut för vobbel en gång och det var med dåliga 18tums däck, sedan jag bytt fälgar till 17tum så har jag aldrig känt någon tendens till vobbel.

85 vs 88. Det är en smak fråga, 88an har som sagt bättre chassi och bromsar och framför allt 17tums hjul (iofs bara 4,5tum bak så det går inte att åka billigt på beg racedäck) Däremot så var väll inte 88-89års kortslagiga motor någon hitt. Och 85án är kult.

Silwer skrev:
nja en ur-zxr blir det isf, om det nu inte blir nåt nyare.
Då jäklar ska jag slanga förbi dig:-)

Det är ballare att vobbla än att slanga. (Gammalt Gixxerordspråk)

Edit: Skall vara "Gammelgixxerordspråk" :D

Re: Vet inte om det är ramen som är boven?

gixxer_1255 skrev:
Jag har en 1100 86á och om den hör man samma ryckte "ramen är vek så därför vobblar dom". Jag har råkat ut för vobbel en gång och det var med dåliga 18tums däck, sedan jag bytt fälgar till 17tum så har jag aldrig känt någon tendens till vobbel.

Nog skämtat om vobblande gixxrar, min går hur stadigt som helst i högre farter. Ingen som helst tendens till obalans utom i 50 km/h men det beror på en vind bromsskiva och inte ett vekt chassie.

jag hade en gsx-r1100 87a några år.
Den kunde vobbla en hel del om man råkade köra i en lagning elle grop på vägen, men det där lärde man sig ju.
Tiderna förändras väl inet heller många moderna hojar i raceklassen (r1 mfl) har ju hyss för sig, de kanske inet vobblar men de kan få ett jäkla styrfladder.

Har tyvärr inte kört en generation 1-750, men många mil på generation 1-1100, och har aldrig vobblat. Med moderna däck så vobblar de inte, tyvärr har inte den allsmäktige tidningen Bajk fattat det när de skriver sin jättebra begagnatguide.... Men undersökande journalistik är väl för mycket begärt. 750 är klenare till chassiet än 1100, hade det varit jag så hade jag köpt en 88, det är en helt annan cykel, stabilare och bättre bromsar.

ok..

vad var det som var konstigt med motorkaraktären på 88'orna?
på vilket sätt kommer kraften?

88 är alltså lite tyngre men stabilare jämfört mot 85'an. jag hade tänkt köra rätt fort.. känns lite som att 88'an är att föredra då eller?

dessa tre väljer jag mellan just nu.

billig..
http://www2.blocket.se/view/1199746.htm?l=0

effeksystem hela vägen, andra förgasare, kn-filter..
http://www2.blocket.se/view/1145688.htm?l=0

så jävla snygg..
http://www2.blocket.se/view/1213386.htm?l=0

jag har snackat med alla tre killarna och alla intygar att deras hojar är i mycket bra skick.

vilken blir ni sugna på?

sen är det en till också föresten men den har jag ingen bild på. det är en 85 med slipon och motospeed omgjorda förgasare. också i mycket bra skick. han ska ha runt 22.000
svart/röd är den.

den svart röda, som jag tycker är så jäääääääävla snygg, är omlackerad. inte orginallack.

men vad säger ni om förgasarna? duger det bra med orginal eller är det är hyfsat stort plus ifall det sitter roligare förgasare där?

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!