Suzuki 750f GSX -98 (3700 mil) LÄCKER OLJA (HJÄÄÄÄLP!!)

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
Hej alla glada och kunniga människor!

Köpte en Suzuki 750 F Gsx den med kåpor från 1998 idag. Glad som man var körde jag hem den ca 5 km och när jag parkerade den i garaget så märkte jag olja på golvet :huvet

och då tänker man nu har jag blivit BLÅST :4skrika

JAG HAR KOLLAT UNDER MOTORN NU, OCH SER ATT DEN LÄCKER FRÅN EN ANSLUTNING PRECIS UNDER OLJEFILTRET SOM GÅR IN I MOTORN FINNS 2 ST UNDER. DESSA ÄR FUKTIGA.

VAD ÄR DETTA OCH VAD SKA JAG GÖRA

HJÄLP:va:va:confused::confused:

Innan du går upp i atomer, tvätta rent, torka, vänta och se om det fuktar, är det torrt efter en natt så ut och kör försiktigt, kolla igen.

Bifoga en bild eller varför inte kolla nån sprängskiss för motorn på t.ex cmsnl.com (eller hur de stavar).

Som du beskriver är det vid slangarna till oljekylaren som det läcker. Kolla slangarna eller att bultarna är dragna, kontrollera kopparbrickorna som tätar. Kolla också att oljefiltret är rätt åtdraget. Det brukar ofta slaska lite där när jag bytt oljefiltret.

Last edited:
suzuki-gsx750-1998-fw-oil-cooler_bigsue0354fig16_1866.gif

Tror att det kan vara dessa längst ner är det oljefilter ovan dessa anslutningar längts ner?

suki.jpg

Här har ni vart det läcker vad är detta för någonting och är det dyrt att fixa?

Okej. Enligt förra ägaren så har den alltid varit snustorr och nu detta precis samma timma som jag köpte den :huvet

Körde med den idag för att se om den läcker och det gör det ca 5-10 droppar efter 5 minuter från den anvisade pluggen,vad kan detta kosta att åtgärda och varför läcker det??:(

Last edited:
Har du ingen aning om hur man skruvar åt en bult? herregud
Känn på den lite. Känns den lös så drar du åt den. Startar och ser om det hjälpt. Annars får du skruva loss det helt. Vara beredd med en balja under hojen och kolla om tätningsbrickorna är kass, om det ligger skit imellan eller om nåt är sprucket.

Kan ju vara ovanför det läcker också. Dvs att det rinner ner på bulten på bilden och droppar där i från. Vilket gör att det ser ut som om det är den som läcker.

Det är oljekylaren du har sprängskiss på i ett tidigare inlägg.
Motoroljan går ut i den för att kylas av, ingen magi händer där med andra ord och du kan inte ha sönder något så lossa slangarna, kolla så allt ser helt ut, ta med tätningsbrickorna till hydroscand, momentum eller motsvarande hydraulfirma och köp nya likadana, även traktor/entreprenadmaskinsfirmor har miljoner varianter på tätningsbrickor som du får köpa för några kronor.

Sätt ihop, se till att det finns olja i motorn och provkör igen.

Inget att fundera på utan bara att ta tag i, ska du köra omkring på en 16 år gammal hoj så får du vara beredd på lite skit under naglarna.

Lycka till, det kommer fixa sig.

Kolla om du kan dra åt oljefiltret ett halvt varv eller så, kan ju drälla från det om oljebyte nyligen är gjort och filtret inte är åtdraget eller att bytaren glömde att fukta packningen med olja......

(oljefiltret sitter ju precis ovanför där du pekar på oljedroppar)

Last edited:
Packningar kostAr 5:-/st på mekonomen

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti