Suzuki 750cc, Information och hjälp sökes.

steel88

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2015
Ort
Rättvik
Hoj
Crosskart
Hejsan!

Detta är min första post på detta forum. Är Inte hojåkare (För dyrt, för lite tid, u name it) men mekar en hel del och har nu hamnat med en suzuki 750cc motor halv upphängd i en crosskart ram i garaget... Jag har ingen som helst information om denna motor men efter den lilla upplysning jag fått kan den ha setat på en GSX-R 750 typ -88. Om det stämmer eller inte vet jag ej, därför jag vänder mig till er. Motornumret börjar på R 705 om det hjälper.

Hur som, det frågor jag rent konkret har är följande;

Motorn, Vad har den setat på och vad kan jag förvänta mig av den? Slitdelar, Nackdelar, kraft, lämplig utväxling, sjukdommar osv osv.

Utrustning, Som passar denna motor. vid en snabb överblick på det elsystem jag fick med så har jag en säkringsdosa, en databox, massa kabel med kontakter samt ett tändningslås. Jag vill ju kunna använda de funktioner jag tror finns i detta så som varvtal, oljetryck, neutralläge osv. Var hittar jag grejer kompatibla till detta?

Kommer komplettera med fler frågor allteftersom. Bifogar lite bilder på motorn å mitt bygge i dagsläget.
10897110_10205446542300110_3295620016795213756_n.jpg

10904802_10205603016691872_1585100022_n.jpg

10921770_10205603016731873_509979185_n.jpg

10933180_10205603016571869_1752269566_n.jpg

10898134_10205531818511962_7231941722635661785_n.jpg
 
Motorn är första generation av GSX-R750 85-87 motorkod R705 er europaversionen på 749cc med 100bhp så kallade SACS oljespraykylda motor!
 
gsxr75085-87.jpg Om du kan läsa detta då har du svaret på dina frågor. I princip behöver du inte annat än tändspoler, tändmodul (CDI-box), tändningslås o kanske en varvräknare! Då denna motor inte har startspär, brännslepump mm ska du i princip inte ens behöva tändningslåset! En flaska eller liknande med bensin som monteras högre än förgasarna och den går att starta. En sak jag inte ser på bilderna är oljekylaren! Var är den? Har du ingen oljekylare bör du nog skaffa en innan du försöker starta motorn!!
 
Jap! Till och med en mycket pålitlig motor så länge du inte övervarvar så yxa inte i kablarna från CDI-boxen då övervarvningsskyddet sitter i just boxen!! Var noga med att oljekylaren alltid är ren och alltid får rikligt med luft!
 
Oljekylen kommer placeras ovanför motorn med elfläkt om bat kapacitet/laddning klarar det.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top