Suziki GSXR 750 -93 vägrar starta...

adrazar

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Vänersborg
Hoj
GSX-R 750
Gick ned till garaget och tänkte dra igång hojen inför säsongen och prova lite, men tji fick jag när den vägrade gå igång.

Provade både med och utan choke, med och utan gas-pådrag. Det närmaste jag kom start var att den "bluddrade" lite, Men vägrar att gå igång.

Den har stått i kallgarage över vintern, och soppan har legat kvar i tanken oxå. Men känns ändå som att den borde tända lite mer iaf?

Startmotorn går, och låter som den ska. Men skiten drar ju inte igång...

Nån som har några tips, för jag har inte en susning.. helt grön på detta...
 
Soppan blir sämre med tiden, byt den, häll den gamla i bilen :) Dränerade du förgasarna i höstas? Inte det? Då kan nog dom behöva sig en rengöring. När du ändå håller på, byt soppafiltret, kostar nästan gratis!

Om den fortfarande trilskas så kolla över tändstift och tändkablar!
 
Har du ställt besinkranen på pri(tror att det står så) så du får bensin till förgasarna.
 
startgas är din vän :tummenupp
 
Hoztic skrev:
2059841 Soppan blir sämre med tiden, byt den, häll den gamla i bilen :) Dränerade du förgasarna i höstas? Inte det? Då kan nog dom behöva sig en rengöring. När du ändå håller på, byt soppafiltret, kostar nästan gratis!

Om den fortfarande trilskas så kolla över tändstift och tändkablar!

Tror inte den blev dränerade... Bara att plocka isär och putsa upp?
Och bensinbyte kanske vore en idé. men jag kör diesel på bilen så får nog fjutta eld på nått med den istället :D

Har du ställt besinkranen på pri(tror att det står så) så du får bensin till förgasarna.

Testade åt alla håll.. finns ju res (frammåt) on (nedåt) och pri (bakåt), tycker det borde finnas en off? :D Men blev varken direkt bättre eller sämre på nått av dem...

Ladda batteriet och använd startgas så hoppar den nog igång.

Ja, krämen i batteriet tog ju snabbt slut, så kopplade på laddaren och körde.. men det hjälpte ju inte alls... höll på bra länge...
Startgas kanske kan va nått.. hur mkt ska man spruta in och ungefär exakt vart? :D
 
adrazar skrev:
2060224 Tror inte den blev dränerade... Bara att plocka isär och putsa upp?
Och bensinbyte kanske vore en idé. men jag kör diesel på bilen så får nog fjutta eld på nått med den istället :D



Testade åt alla håll.. finns ju res (frammåt) on (nedåt) och pri (bakåt), tycker det borde finnas en off? :D Men blev varken direkt bättre eller sämre på nått av dem...



Ja, krämen i batteriet tog ju snabbt slut, så kopplade på laddaren och körde.. men det hjälpte ju inte alls... höll på bra länge...
Startgas kanske kan va nått.. hur mkt ska man spruta in och ungefär exakt vart? :D

Full choke ingen gas och som ovan nämnt lite startgas så tror jag det löser sig.
 
Startgasen ska sprutas in i luftintaget. Antingen sprutar man in i luftburken/luftfiltret eller så sprutar man rakt in i förgasarna. Det brukar räcka med en liten dusch.

Skulle inte det hjälpa så föreslår jag att du kollar stiften. Kanske har de surat igen eller tom sagt upp sig. När stiften ändå är ute så kan du spruta i en skvätt startgas i cylindrarna också. Jag vet inte hurpass lättflyktigt startgas är, men jag brukar försöka starta så fort jag har sprutat.
 
Kolla så du får bensin och gnista innan du börjar med startgas.
Bensinkranen är vakum styrd så när cykeln inte är igång så är den stängd i läge res och on. Men inte i läge pri.
 
om cyckeln blivit sur är det bara att byta stiften eller iaf göra rent dom
så kommer den starta direkt,hade samma problem på min gammla gixxer 750 -95 klantar man starten så den blir sur = strulig att starta
 
Ja är stiften kläggade så rengör, jag hade dock det problemet med min -93:a att när den hade stått stilla så räckte det inte med startmotorn för att "få igång" soppaflödet. Det kom aldrig nån soppa in till cylindrarna, men puttar man ner för nån backe o springer som en tok så blir det lite mer fart på grejjerna och då brukar det lösa sig.
 
Samma för mig just nu. Har bytt soppa. Bytt stift. Kollat besinpumpen och filtret. Får gnista men dåligt med soppa. Plockat den förgasarbryggan, dränerat och öppnat alla flottörerna, blåst rent kanaler och munstycken, samt köpt startgas. Dags att prova igen.
 
gsxr 750 - 89

Jag och en kompis stod också och förbarmade oss över hans gammla häck, en gsxr 750 - 89. Vi har bytt både stift och filter, ny soppa och sprutat in startgas, kollat gnistan mm. men den jäveln vägrar starta... Vad är felet, tycker han att det är för mycket snö ute fortfarande eller är den bara frusen?
 
Den är igång!

Köpte nya stift, 121 kr st... :/ och en burk startgas.

Bytte stiften och knödde in lite startgas i luftburken... startade som en klocka... klonkade lite innan den blev varm... men det kanske inte är nått ovanligt?

Eventuellt lite skrammel när man varvade sen men inte nått speciellt...

Går som en klocka nu :D

Tack för hjälpen, och vi ses där ute!
 
Hade exakt samma problem. Jag stängde av bensinkranen och körde hojen till den dog i höstas. När jag skulle starta nu för någon vecka sen så fick jag samma problem.
Jag fick ta loss tändstiften 3ggr och borsta/torka av dem innan den gick som den skulle.
Det kanske är så att när man kört ur all bensin ur förgasare och motor så blir bensin/luftblandningen inte bra när man drar igång den igen?
Detta i sin tur kanske kläggar igen stiften? För mina stift var ganska nya.
 
adrazar skrev:
2062974 Köpte nya stift, 121 kr st... :/ och en burk startgas.

Bytte stiften och knödde in lite startgas i luftburken... startade som en klocka... klonkade lite innan den blev varm... men det kanske inte är nått ovanligt?

Eventuellt lite skrammel när man varvade sen men inte nått speciellt...

Går som en klocka nu :D

Tack för hjälpen, och vi ses där ute!

Nu vet jag att jag inte ska köpa en begagnad hoj som går som en "klocka". :D
 
Magge skrev:
2064055 Hade exakt samma problem. Jag stängde av bensinkranen och körde hojen till den dog i höstas. När jag skulle starta nu för någon vecka sen så fick jag samma problem.
Jag fick ta loss tändstiften 3ggr och borsta/torka av dem innan den gick som den skulle.
Det kanske är så att när man kört ur all bensin ur förgasare och motor så blir bensin/luftblandningen inte bra när man drar igång den igen?
Detta i sin tur kanske kläggar igen stiften? För mina stift var ganska nya.


Well, det jag fått lära mig är att om du använder "Pri" läget ber du om problem, Pri gör att bensinen rasar ner i förgasarna vare sig hojen dras runt eller inte, står den i det läget tillräckligt länge flödar du allt, förgasare, cylindrar ( sätter igen stiften som följd ) och i värsta fall rinner bensin ner i själva blocket ( genom cylindrarna ) med lätt uträknat resultat. Pri är till för när du ska tömma tanken på bensin/dränera, inget annat.

Att starta upp hojen efter vintern görs enklast genom att byta tändstift ( har själv försökt snåla på det ett otal gånger ) samt lite startgas in i lufboxen....använd inte gas (möjligtvis lite) eller choke.

Rengöra stiften kan ibland hjälpa, men stift är i sig förvånansvärt känsliga.
 
Last edited:
Maax skrev:
2064481 Well, det jag fått lära mig är att om du använder "Pri" läget ber du om problem, Pri gör att bensinen rasar ner i förgasarna vare sig hojen dras runt eller inte, står den i det läget tillräckligt länge flödar du allt, förgasare, cylindrar ( sätter igen stiften som följd ) och i värsta fall rinner bensin ner i själva blocket ( genom cylindrarna ) med lätt uträknat resultat. Pri är till för när du ska tömma tanken på bensin/dränera, inget annat.

Att starta upp hojen efter vintern görs enklast genom att byta tändstift ( har själv försökt snåla på det ett otal gånger ) samt lite startgas in i lufboxen....använd inte gas (möjligtvis lite) eller choke.

Rengöra stiften kan ibland hjälpa, men stift är i sig förvånansvärt känsliga.
Det finns ju bara 3 lägen Pri, på och reserv. Så man kan aldrig helt stänga av då eller? Jag hade ju på pri och körde motorn tills den till slut dog?
 
Magge skrev:
2064539 Det finns ju bara 3 lägen Pri, på och reserv. Så man kan aldrig helt stänga av då eller? Jag hade ju på pri och körde motorn tills den till slut dog?


Som du säger finns det inget "off" läge, det är på grund av att nästan alla hojar har vacuum styrd förgasare eller bensinpump villket betyder att bensinen inte matas förrän du drar runt motorn med startmotorn. Detta gör att ett "off" läge inte behövs, körs inte motorn så kommer ingen bensin.

Man ska aldrig ha kranen på "Pri", förutom om du ska tömma tanken eller dränera förgasarna, dränerar du så måste du öppna upp förgasarna (undertill på flottörhuset ) så att bensinen inte får en chans att rinna vidare o flöda allt.

Ska du köra tanken tom så kör du på reserven. ( Tom är relativt, tanken blir aldrig helt tom, med mindre än att du vänder upp och ner på den o skakar satan :) )

Om man nu måste få en rejäl skvätt bensin in i förgasarna ( dom är torra efter en rengörning tex ) så kan man använda "Pri"....men max 10-15 sek typ. Det är enda undantaget jag kan komma på.

Vill ju inte måla fan på väggen eller nått, men körde du på "Pri" så det första du ska göra innan du tar ut hojen är att byta olja. Du kan ju ha haft tur ( chansen är stor att inget har hänt, men ändå..)och eldat upp all bensin innan den han flöda ner i blocket o liknande. Ta det säkra för det osäkra och olja ska du ju ändå byta innan säsongsstarten.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top