Suter slirkoppling "frikopplar"?

  • Thread starter Thread starter GT
  • Start date Start date

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Hej!

Har ett gigantiskt problem som jag hoppas ni kunniga kan hjälpa mig med.

Har en CBR600RR 08 med en suter slirkoppling som går relativt hårt på bana.

Tidigare har kopplingen fungerat vid nerväxlingar, oavsett hur många växlar som kuggats ner. Går jag från tex. 9000 rpm på 5:an och gått ner till fyran har varvet hamnat på ungefär 14000 rpm (varvtalen stämmer säkert inte, skriver såhär bara för att få en bild i huvudet). Som en vanlig koppling gör, men utan att låsa bakhjulet och med relativt mycket motorbroms. Har jag gett gas där har den drivit direkt och gått från 14000rpm och uppåt direkt.

Nu är scenariot helt annorlunda.
Gör jag på samma sätt nu, från 5:an till 4:an känns det som att hojen frikopplar helt, det finns ingen motorbroms alls och varvet går upp till ungefär 7000rpm när jag släpper ut kopplingen och sen sjunker varvet igen.
Ger jag gas vid det här tillfället är det precis som om nån frikopplar, den ligger alltså i "neutral" från det låga varvet upp till det var där "den egentligen skulle hamnat" och sen driver den.

Detta innebär alltså att jag i kurvorna inte har något driv på bakhjulet alls förrän jag jobbat mig igenom "neutral-varven" och kommit upp på det högre varv som den egentligen skulle legat på.

Detta började när jag var i Slovakien och har blivit värre och värre. Hela förra säsongen har den mer eller mindre fungerat som en vanlig koppling men utan "rycket" som låder upp bakhjulet. Har bytt lameller och stålplattor, har även bytt olja i samband med lamellbytet men efter det har det nästan blivit värre.

Är det någon som kan förklara hur en slirkoppling ska jobba eller har en aning om vad som kan vara fel?

Stort tack på förhand.. :(
 
"Tidigare har kopplingen fungerat vid nerväxlingar, oavsett hur många växlar som kuggats ner. Går jag från tex. 9000 rpm på 5:an och gått ner till fyran har varvet hamnat på ungefär 14000 rpm (varvtalen stämmer säkert inte, skriver såhär bara för att få en bild i huvudet). Som en vanlig koppling gör, men utan att låsa bakhjulet och med relativt mycket motorbroms. Har jag gett gas där har den drivit direkt och gått från 14000rpm och uppåt direkt. "

Är du säker på att du har haft en slirfunktion innan? Det du skriver beskriver en koppling som är för hård och inte slirar vid nerväxling.

/J
 
"Tidigare har kopplingen fungerat vid nerväxlingar, oavsett hur många växlar som kuggats ner. Går jag från tex. 9000 rpm på 5:an och gått ner till fyran har varvet hamnat på ungefär 14000 rpm (varvtalen stämmer säkert inte, skriver såhär bara för att få en bild i huvudet). Som en vanlig koppling gör, men utan att låsa bakhjulet och med relativt mycket motorbroms. Har jag gett gas där har den drivit direkt och gått från 14000rpm och uppåt direkt. "

Är du säker på att du har haft en slirfunktion innan? Det du skriver beskriver en koppling som är för hård och inte slirar vid nerväxling.

/J

Jag vågar inte säga ja eller nej där eftersom att jag bara kört med denna slirkopplingen och vanlig.. Största problemet är att den varvar fritt när jag ger gas vilket gör att man när man ska ge gas måste "känna sig fram" tills det börjar driva innan man kan ge fullt.

Jag vet inte hur det ska kännas riktigt. Tidigare har den som sagt varit som en vanlig kopplibg men utan "rycket" vid nerväxling.
 
Jag vågar inte säga ja eller nej där eftersom att jag bara kört med denna slirkopplingen och vanlig.. Största problemet är att den varvar fritt när jag ger gas vilket gör att man när man ska ge gas måste "känna sig fram" tills det börjar driva innan man kan ge fullt.

Jag vet inte hur det ska kännas riktigt. Tidigare har den som sagt varit som en vanlig kopplibg men utan "rycket" vid nerväxling.

Det är nog bara att riva den och kontrollera tjocklek på paketet och att allt ser helt ut.

/J
 
Kan inte hjälpa dig på några sätt med kopplingen.

Men fyfan vilken skön katt, den har inte missat många frukostar.:rofl
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top