Susab är bäst! :D

Zigge skrev:
...och läser ökning från 4 203:- till 15 416:-.... :rolleyes:
Kanske inte den mest monstruösa höjningen, men ändå för mkt.

Var det någon som vill köpa en nybesiktigad VFR eller hur var det?! *suck*

Blir till att sälja då...eller halvförsäkring ngn annanstans kanske...hmm...skit. :mad:

Det var som fan... Förra året hade jag 4500 i premie/halvförs./helår, i år betalar jag 3600 kr för samma sak. :) Kan tänka mig att helförsäkringen ligger på 7000-8000, inkl SMC-rabatt på 10%. Tänkte ev uppgradera resten av denna säsong Jag har Bilsport & MC som bolag förresten, prova att kontakta dem så får du säkert en vettigare premie.

Susab, vad är det för skum-bolag?
Bilsport och mc är det som gäller för dom som inte har r-hojar för det försäkrar dom inte för att hålla premien nere för dom med normala cyklar.
Det är jag glad för eftersom jag inte är Rossi eller Biaggi när jag åker så behöver jag ingen GSR1rsr1200rrrrrrrrrrrr ;)
Det går så bra ändå :tummenupp

sEiKo skrev:
Bilsport och mc är det som gäller för dom som inte har r-hojar för det försäkrar dom inte för att hålla premien nere för dom med normala cyklar.
Det är jag glad för eftersom jag inte är Rossi eller Biaggi när jag åker så behöver jag ingen GSR1rsr1200rrrrrrrrrrrr ;)

Dom tyckte att Speed Triple var en R hoj och ville inte försäkra den, tycker definitivt INTE att min hoj är en R hoj!!!

sEiKo skrev:

Bilsport och mc kräver inlåst på hemadressen.

Rymding skrev:

Detta gäller på alla varianter (Tjej, 30+, Classic osv) förutom Bas, som jag har! :tummenupp

Last edited:
PacMan skrev:
Vänta lite nu... alla ni med Rettor, gixxers å andra trendiga fyrtaktshojar, betalar ni såna här svindlande summor varje år för att få åka hoj? Jag förstår det ju, för köra hoj vill man ju göra, men det borde tamejfan vara en rättighet, å inget som ska straffas med såna hiskeliga premier. Jo, jag vet att plastiga tvåhjulingar e överrepresenterade i statistiken, men ändå. Det e fan sorgligt att det ska behöva kosta så mycke!! :( :mad:
jag betalade 9.000:- hel/hel förra året 24år utan A-körkort 2.500:-självrisk...fick dessutom en premiesänkning på 300:- :squid

Rymding skrev:

Ja men det är ju inget problem just för mig iallafall, men just nu står den inlåst på en verkstad men det kanske duger lika bra, föresten tror jag inte att det är nån som vill sno den nu=)

Jag fick höjt från 3800kr hel/hel till 59000kr hel/hel, så nu flyttade jag inte bara min mc utan även hem- och bil-försäkring som jag hade hos Susab innan.

VA FAN SKA VI GÖRA????
Om det fortsätter så här kommer ingen ha råd att försäkra hojarna, vilket leder till att ingen vill ha dem. Vi som då äger en kan alltså inte heller sälja den. Närmsta väg till skroten då alltså?? :confused:

Jag har läst att SMC håller på att föra diskusioner med fbolagen. Hoppas verkligen att de lyckas!!! :hej

Pratade med en kille som jobbar på Trygg Hansa häromkvällen. Han menade att problemet är att många skenförsäkrar den på t ex en förälder, men va fan ska vi göra??? Betala lika mycket om året i försäkring som hojen kostade i inköp? Nä fram med ärliga premier och villkor så att man kan försäkra sin egen hoj istället.

Försäkringskillen menade också att det dyra för bolagen är inte vagnskadan utan de personskador som förarna ofta får vid krasch. Det kostar bolagen miljontals kronor för en invalidiserad förare i resten av dennes liv. Då täcker inte ens 50000:- om året kostnaderna.

Det verkar som min höjning på Susab var den minst chockerande från 4300 till 9200 hel/hel.
Blev TH 6-hjulsbonus, 4800 hel/hel.

Susab höjde min förra hoj från 5900:-/år hel/hel till 17000:-/år hel/hel :skrämd .....så det blev till å byta i våras....surt när man hade hittat en hoj man trivdes med som fan.....en DL1000 va det....den va fin

VTR-Johan skrev:

Försäkringskillen menade också att det dyra för bolagen är inte vagnskadan utan de personskador som förarna ofta får vid krasch. Det kostar bolagen miljontals kronor för en invalidiserad förare i resten av dennes liv. Då täcker inte ens 50000:- om året kostnaderna.

Såvitt jag vet har vi statlig sjukvård i sverigen, vilket innebär att inte försäkringsbolagen får betala för en krympling på sjukan... Eller? Har svårt att tro att f.bolagen pungar ut med Xantal miljoner om året för en invalidiserad MC åkare på sjukhuset.

Ja, vad ska man göra? Själv blir jag bara mer och mer förbannad på de som skenförsäkrar på sina päron eftersom det drar upp premierna för oss som börjar bli lastgamla. Ge faan i det!
För den som inte insett så tror jag att det är föräkringsbedrägeri.

Jag har sagt det förr:
Har man inte råd med det försäkringsskydd man önskar så ska man uppenbarligen ha en annan hoj. Jag vill åka Ferrari men har inte råd så jag nöjer mig med Renault. Varför ska det vara annorlunda med hojar?
Har man inte råd med en helförsäkrad herrejössesknarr så pröjsar man för det man har råd med. Att ta sina kostnader och anpassa sig efter plånboken är manligt. Eller kvinnligt, välj efter kön.

Själv åker jag TL1000R (inte samtidigt med Renaulten!! :-) ), pröjsar drygt 4000:-/helår. Men då är det bara trafik. Men jag nöjer mig med det. Varför _måste_ man ha helförsäkring när man inte har råd med det? Halv kan jag förstå eftersom man kanske inte alltid kan låsa in knarren. Men för många kanske en rejäl inlåsning + trafikförsäkring blir billigare _och_ tryggare än en halvförsäkring. Så är det för mig men jag är medveten om, och respekterar, att en trygg nattförvaring kan vara dyrare för vissa. Jag har haft tur vad gäller den biten.

Inse att försäkringsbolagen inte bedriver någon idéell verksamhet. Vi har de premier som vi som kollektiv förtjänar. Många går på arschlet mer eller mindre i onödan, dessa olyckor tillsammans med de "normala" (missförstå mig inte) gör att skadekostnaden blir hög. Skadekostnaden slås ut på kollektivet. Kollektivet får pröjsa högt. Det bästa vi kan göra för att hålla premierna nere är att använda insidan av skallen när vi kör. "Ambulans" har i en liknande tråd visat att vårdkostnaden ibland vida överstiger alla andra kostnader vid en skada.
Färre/billigare skador = lägre premier.
Det är inte svårare än så.

Sen måste jag hålla med om att Susab:s affärsidé är lite skum. Känns som om dom har lockat kunder i initialskedet genom låga premier för att till år 2 chockhöja i förhoppning om att några ska betala utan att blinka. Skumt. Tvivlar på att professionell riskberäkning går till på det viset. Byt bolag!

BigKay:
det är möjligt att försäkringsbolagen inte betalar för den initiella vården men de betalar för allt annat! Dvs "sveda & värk" eller vad det heter! Redan en bruten arm kostar en peng och en livslång invaliditet kostar _massor_!

Alla:
Inse att skador kostar! Kostar jä*la massa!

BigKay skrev:
Såvitt jag vet har vi statlig sjukvård i sverigen, vilket innebär att inte försäkringsbolagen får betala för en krympling på sjukan... Eller? Har svårt att tro att f.bolagen pungar ut med Xantal miljoner om året för en invalidiserad MC åkare på sjukhuset.
Som andra redan varit inne på, det är inte vården som kostar pengar.
Exemplet mig: Krockar med en buss(front/front), höftledsfraktur(fem platser)+hö.arm/handled, baggist tyckte jag när jag låg under bussen, sex veckor i gips, upp igen.
Ack vad fel jag tog, sjukskriven i två år, vilket i ren ersättning för sveda och värk blir ca 200000;- på det kommer förlorad arb.inkomst; ca. 300000 + inlösan av hoj, ca 20000(billig gammal hoj). sedan kommer resten, jag var tvungen att byta jobb, lägre betald= mellanskilnaden från försäkringsbolage, ca. 70000.
Så som du ser kostnaden för hojen är inte stor, och jag kom lindrigt undan( ca. 10% arb.oför)

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back