Ja, vad ska man göra? Själv blir jag bara mer och mer förbannad på de som skenförsäkrar på sina päron eftersom det drar upp premierna för oss som börjar bli lastgamla. Ge faan i det!
För den som inte insett så tror jag att det är föräkringsbedrägeri.
Jag har sagt det förr:
Har man inte råd med det försäkringsskydd man önskar så ska man uppenbarligen ha en annan hoj. Jag vill åka Ferrari men har inte råd så jag nöjer mig med Renault. Varför ska det vara annorlunda med hojar?
Har man inte råd med en helförsäkrad herrejössesknarr så pröjsar man för det man har råd med. Att ta sina kostnader och anpassa sig efter plånboken är manligt. Eller kvinnligt, välj efter kön.
Själv åker jag TL1000R (inte samtidigt med Renaulten!!

), pröjsar drygt 4000:-/helår. Men då är det bara trafik. Men jag nöjer mig med det. Varför _måste_ man ha helförsäkring när man inte har råd med det? Halv kan jag förstå eftersom man kanske inte alltid kan låsa in knarren. Men för många kanske en rejäl inlåsning + trafikförsäkring blir billigare _och_ tryggare än en halvförsäkring. Så är det för mig men jag är medveten om, och respekterar, att en trygg nattförvaring kan vara dyrare för vissa. Jag har haft tur vad gäller den biten.
Inse att försäkringsbolagen inte bedriver någon idéell verksamhet. Vi har de premier som vi som kollektiv förtjänar. Många går på arschlet mer eller mindre i onödan, dessa olyckor tillsammans med de "normala" (missförstå mig inte) gör att skadekostnaden blir hög. Skadekostnaden slås ut på kollektivet. Kollektivet får pröjsa högt. Det bästa vi kan göra för att hålla premierna nere är att använda insidan av skallen när vi kör. "Ambulans" har i en liknande tråd visat att vårdkostnaden ibland vida överstiger alla andra kostnader vid en skada.
Färre/billigare skador = lägre premier.
Det är inte svårare än så.
Sen måste jag hålla med om att Susab:s affärsidé är lite skum. Känns som om dom har lockat kunder i initialskedet genom låga premier för att till år 2 chockhöja i förhoppning om att några ska betala utan att blinka. Skumt. Tvivlar på att professionell riskberäkning går till på det viset. Byt bolag!
BigKay:
det är möjligt att försäkringsbolagen inte betalar för den initiella vården men de betalar för allt annat! Dvs "sveda & värk" eller vad det heter! Redan en bruten arm kostar en peng och en livslång invaliditet kostar _massor_!
Alla:
Inse att skador kostar! Kostar jä*la massa!