surt med körförbud

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Aha då har man körförbud igen då (obesiktigad)

svårt å besikta turbohojar nuförtiden de va enklare förr
då räckte de med en plugg i turbon i stället för kompressorn
men nu är dom visst helvilda när man kommer med sånt
måste va orginalrör typ

ush va jobbigt eller så har man blivit lat å inte orkar skruva :va :rolleyes:

andersson turbo skrev:

måste va orginalrör typ

Surt, den hojen som är så fin.[otäck] Har du ingen "vanlig hoj" istället för monstret. Eller åker du omkring med den på gatan? :)

andersson turbo skrev:

måste va orginalrör typ

Men om du tänker så här! Det är ju fortfarande vartannat år som gäller. Hur lång tid tar det för dig och plocka av allt, köra dit den med släp och hoppas att de inte kört den allt för länge så den sotar igen?

Det där med "sota igen" gör hojar det? jag menar man behöver ju inte ligga på 6:an och puttra..
Sotar hojjar igen, eller är det en sån skön skröna som så mycket annat?

Hultan skrev:
Det där med "sota igen" gör hojar det? jag menar man behöver ju inte ligga på 6:an och puttra..
Sotar hojjar igen, eller är det en sån skön skröna som så mycket annat?

Vanliga hojjar sotar inte igen alltför lätt (beror på vem som kör) men en motor som har byggts med turbo har en viss tändning, bränsle/luftblandning mm. mm. så om samma motor körs utan turbo med samma inställningar blir det lätt så att den vill sota till sig lite...

Ok, där ser man, men vad menas då exakt med, "sotar igen"
Kan man sen då "blåsa ur den?"
(Jag har :fyllisar , om ni undrar.. :yoparty )

Brukar man inte slänga på en tusing åt nån skum snubbe på bilprovningen om man har en bil eller motorcykel som inte har en chans att gå igenom utan en helhelgs mekande i garaget?

Hultan skrev:
Ok, där ser man, men vad menas då exakt med, "sotar igen"
Kan man sen då "blåsa ur den?"
(Jag har :fyllisar , om ni undrar.. :yoparty )

Sotar igen menas väl mest med att hojjen får en alltför fet bränsleblandning och klarar inte av att förbränna allt effektivt, då sätter sig hela härligheten på cylinderväggar, kolv och i grenröret... Ja går väl och blåsa ur, men har det gått för långt måste man nog iaf byta stift och sen dra ur hojjen utav helvete på lämplig givetvis avlyst :rolleyes: raksträcka...

Optimalt skrev:
Brukar man inte slänga på en tusing åt nån skum snubbe på bilprovningen om man har en bil eller motorcykel som inte har en chans att gå igenom utan en helhelgs mekande i garaget?

prova...

Smirre skrev:
Vanliga hojjar sotar inte igen alltför lätt (beror på vem som kör) men en motor som har byggts med turbo har en viss tändning, bränsle/luftblandning mm. mm. så om samma motor körs utan turbo med samma inställningar blir det lätt så att den vill sota till sig lite...

Nja en motor som är korekt mappad sotar inte för att den körs utan laddtryck
inte heller tändläge blir fel därför att man mappar motorn på alla tryck inklusive atmosfärstryck och då lägger man bränsle å tändning pricis som på en sugmotor

Men det som därimot inte blir så bra är när man korkar igen röret för ljudnivåns skull men det problemet får man även med en högtrimmad sugmotor

Å visst hojen körs på gatan som en vanlig hoj inga problem
det går att köra boggesund med högt tempo för att sedan glida in på strippen å åka 9,50/260km repor utan ändringar

Peter

Ps vart bor den där skumma snubben hehe :D

andersson turbo skrev:
Nja en motor som är korekt mappad sotar inte för att den körs utan laddtryck
inte heller tändläge blir fel därför att man mappar motorn på alla tryck inklusive atmosfärstryck och då lägger man bränsle å tändning pricis som på en sugmotor

Men det som därimot inte blir så bra är när man korkar igen röret för ljudnivåns skull men det problemet får man även med en högtrimmad sugmotor

Å visst hojen körs på gatan som en vanlig hoj inga problem
det går att köra boggesund med högt tempo för att sedan glida in på strippen å åka 9,50/260km repor utan ändringar

Peter

Ps vart bor den där skumma snubben hehe :D

Sedär sedär, tackar för rättelsen :)

jag försökte ju låta som om jag visste vad jag snackade om iaf :rolleyes: E ju mest van vid att bonntrimma peugeot och mazda motorer med turbokonvertering för rakt fram rallye. å då har vi inte lagt ner så mycket energi på att mappa för alla förhållanden... bara det funkar vid fullvarv :yoparty

Jag säger bara att det är ganska imponerande när sporthojen framför i vanlig ordning ritar ett tunt svart streck genom böjen, men efter böjen så blir strecket fetare och går nedför HELA rakan... :kär
Fort cykel Peter! :tummenupp

Fredrik :yoparty

Intressant. Är det för att hojen är helhetstypad i EU (eller vad man nu kallar det för)? Är det nåt jag behöver vara bekymrad över när jag själv ska åka in och reg-besikta min flyttgods-hoj med turbo? Är det själva turbon SBP ojar sig över eller är det bara att den är modifierad?

andersson turbo skrev:

måste va orginalrör typ

kan du inte bara bygga en liten rörböj som du ersätter turbon med? så kan man göra på bilar för att få dom genom besiktningen. jag vet massor av folk som har turbokonverterat bmw's som gör så. då hålls ljudnivån nere och man behöver inte skruva mycket alls. borde väl inte göra något att man har annorlunda dragning på grenrör och sånt ifall det inte ylar som fan när man gasar?

Tyvärr är nog hayabusa med all säkerhet helfordonsgodkänd då får man inte ändra på mkt. En 1000:- lapp är tyvärr inte värt att släppa igenom ett fordon för. Hur skulle du reagera om du t,ex jobbar i en radiobutik och jag erbjuder dig 5000:- svart om du kan ge mig en 42" väggtv bakom butiken. Skulle du ta den chansen och få sparken eller? :D

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025