Surfproblem samtidigt som jag kör torrents

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Jag har ADSL från BBB. Får ut 9 Mbit ner och rätt precis 1Mbit upp. Att jag betalar för 24Mbit ner är en annan historia :gnissla

Om jag surfar runt som vanligt och sen drar igång mitt torrentsprogram (Azureus vuze) för att ladda ner något så kan jag inte surfa runt längre :confused:
Allt som har med torrentsarna funkar, men det vanliga slösurfandet funkar inte. Inte ens kolla mailen går. Blir bara connection timeout efter ett par minuter.

Har ingen router eller något sånt. Att vara inne på xboxLive eller playstation network och samtidigt surfa funkar hur bra som helst däremot.

Jag antar att det är någon inställning någonstans som måste ses över, frågan är bara vart?

Om någon har något tips så tänk er att ni försöker förklara för en femåring så kanske vi hamnar på en lagom nivå :crash

Edit: För att kunna börja surfa igen så måste jag stänga ner torrentsprogramet och starta om datorn. Bara stänga ner Azureus funkar inte.

Prova Utorrent i stället, klart bättre och resurseffektivare.
www.utorrent.com

Det är rätt vanligt att torrentprogrammen snor alla lediga portar på datorn, även dom där surftrafiken ska gå, för att optimera överföringshastigheten.
Det kan även vara så att ditt torrentprogram skickar onödiga kontroll/stopbitar uppströms och det behövs lite ledig kapacitet även ut för att kunna surfa.
Eller så är det så att din dator storknar för att den försöker att ladda upp för mycket.

Kolla listan på http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_TCP_and_UDP_port_numbers och spärra ditt torrentprogram från att sno åt sig portarna där surftrafiken ska gå (samt mail och annat du vill kunna köra samtidigt)
Ställ sedan ner tillåten upptrafik (ut från din dator) i torrentprogrammet till en lagom siffra (hälften av vad du har i upploadbandbredd på ADSL anslutningen?)

Eller ladda hem Opera webbläsare som har inbyggd torrenthantering, där funkar grundinställningarna rätt bra.

Last edited:
Tack för tipsen! :tummenupp
Skall kika närmare på det här imorrn/idag när jag vaknat.

@GuW Jag har provat runt lite med olika uploadhastigheter, utan resultat. Har den inställd på 100kb/s nu.

Jaja, får börja grotta lite imorrn :)

Tack för tipsen! :tummenupp
Skall kika närmare på det här imorrn/idag när jag vaknat.

@GuW Jag har provat runt lite med olika uploadhastigheter, utan resultat. Har den inställd på 100kb/s nu.

Jaja, får börja grotta lite imorrn :)

:va

Om du har 1mb upp blir väl det runt 100kb/s i absolut max upload?
Då kan den ju inte skicka mycket annat.

Eller är jag dum som vanligt nu?

:va

Om du har 1mb upp blir väl det runt 100kb/s i absolut max upload?
Då kan den ju inte skicka mycket annat.

Eller är jag dum som vanligt nu?

Nej du har helt rätt men skrev lite knasigt.

100 kb/s blir ju cirka 0,8 megabit så det borde ju vara okej, men halva hastigheten som föreslogs är ju typ 70 kb/s
(fan vad jobbigt med bit och byte, kan dom inte bara kramas och komma överens)

Kör du Xp sp2? Om så är fallet: Öppna loggboken (kontrollpanelen->administrationsverktyg->loggboken) och under System kolla efter händelse ID 4226.

Torrentklienter har en förmåga att dränka datorn med tcp-connections, i XP är gränsen satt till 10 samtidiga anslutningar (vilket är väldigt lågt), när gränsen är nådd upplevs det som att allt "dör". Detta loggas som ID 4226.

Du är inne på rätt spår, det är när man chokar uppåt som det blir tok nedåt...jag har en meg ut, och måste sätta en gräns på 50 k/s uppåt (globalt, viktigt som fan, sätter du per torrent så har du ju beroende på antal torrenter igång problem ändå - det skall sättas för ALLA torrents, de flesta klienter har möjlighet att sätta per torrent, eller globalt för alla).

Når jag 100 k/s ut så börjar det strula med surf..

Har du en uråldrig router kan den jäklas med om du kör med många anslutningar, för att säkerställa att det inte är den som strular - häng burken rakt i bredbandet. :)

/J

Det är som sagt inget mysterium, din dator behöver kunna skicka utgående trafik (ack:ar). Eftersom du har ett nätverkskort som jobbar med samma in- och ut-hastighet medan din internetkoppling är asynkron blir det knas om du inte sätter någon begränsning på utgående trafik.

med 1 mbps ut är det lagom med 40-60 kbps begränsning globalt för torrents.

Kör du Xp sp2? Om så är fallet: Öppna loggboken (kontrollpanelen->administrationsverktyg->loggboken) och under System kolla efter händelse ID 4226.

Torrentklienter har en förmåga att dränka datorn med tcp-connections, i XP är gränsen satt till 10 samtidiga anslutningar (vilket är väldigt lågt), när gränsen är nådd upplevs det som att allt "dör". Detta loggas som ID 4226.

Jag har Vista home premium som operativsystem.

Har provat förut att strypa uppladdningen (globalt då) så långt som ner till 20 kb/s, men det har ändå strulat.

Ingen router inblandad, så det är det inte iaf :)

Börjar med att installera om azureus för att försäkra mig om att jag inte fipplat med någon inställning som jag inte har att göra med och sen lägger jag gränsen på 40 kb/s :)

Jag har Vista home premium som operativsystem.

Har provat förut att strypa uppladdningen (globalt då) så långt som ner till 20 kb/s, men det har ändå strulat.

Ingen router inblandad, så det är det inte iaf :)

Börjar med att installera om azureus för att försäkra mig om att jag inte fipplat med någon inställning som jag inte har att göra med och sen lägger jag gränsen på 40 kb/s :)

Vista har visst samma problem med torrents som XP SP2 hade.

http://forums.techarena.in/tips-tweaks/721746.htm

Testa utorrent som redan föreslagits. Jag har aldrig haft problem med den.

Jag kollade loggboken, men där såg det ok ut. Ominstallation av azureus funkade hjälpte inte, så nu ska jag testa utorrent istället.

Tack för hjälpen hittills :)

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...