Surfproblem med BBB.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Har rejäla problem med surfningen. Finns ett flertal adresser jag inte kommer åt. Går ej att komma åt dom med ping heller. :( Var ska man börja felsöka?

En av dessa är http://www.fotokungen.com (213.136.55.121) och en annan är www.helgon.net (212.112.168.224). Såhär ser ett par tracert ut till dessa IP'n.

Bifogat

• fotokungen.jpg
    fotokungen.jpg
    122 KB · Visningar: 70
  • helgon.jpg
    helgon.jpg
    114.9 KB · Visningar: 49
Brainstorming här.....:

Brandväggsinställningar?
För hög sekretess/säkerhet inställd i browsern (dvs cookieaccept osv)?
Hur ser IPconfig-en ut?
Började problemen vid någon specifik tidpunkt, t.ex. efter installation av program alt. uppgradering?
Kör du winxp med sp2?

Skalman skrev:
Brainstorming här.....:

Brandväggsinställningar?
För hög sekretess/säkerhet inställd i browsern (dvs cookieaccept osv)?
Hur ser IPconfig-en ut?
Började problemen vid någon specifik tidpunkt, t.ex. efter installation av program alt. uppgradering?
Kör du winxp med sp2?

Ingen brandvägg.
Har inte ändrat några inställningar och det fungerade igår.
IP-config ser ut som nedan.
Kör XP med SP2 men jag installerade det direkt när det kom och har kunnat komma in på dessa sidor efter installation.

Det underliga är ju att jag inte ens kan pinga skiten. :confused:

Bifogat

• config.jpg
    config.jpg
    56.9 KB · Visningar: 55
Plåtniklas skrev:
Ingen brandvägg.
Har inte ändrat några inställningar och det fungerade igår.
IP-config ser ut som nedan.
Kör XP med SP2 men jag installerade det direkt när det kom och har kunnat komma in på dessa sidor efter installation.

Det underliga är ju att jag inte ens kan pinga skiten. :confused:

Det är just därför det känns som en brandväggsissue. Jag kan pinga utan problem.

xpsp2 har en ny, uppdaterad, brandvägg som tydligen öppnas via kontrollpanelen. Inga skumma inställningar där? Tror windows kopplar på den automatiskt vid sp2-installation.
Kör inte sp2 själv så vet tyvärr inte hur det ser ut.

Edit: Om du inte har någon brandvägg (eller router) så är du pingbar. Men jag kan inte pinga dig hemifrån, vilket jag tycker tyder på någon slags brandväggsskydd. Men säker är jag inte. Kunde pinga din gateway.

Last edited:
Skalman skrev:
någon brandvägg (eller router) så är du pingbar. Men jag kan inte pinga dig hemifrån, vilket jag tycker tyder på någon slags brandväggsskydd. Men säker är jag inte. Kunde pinga din gateway.

Orkar du testa igen? Jag hade datorn avstängd. :)
IP: 213.114.254.255

Plåtniklas skrev:

Hmm...det här ser jävligt skumbergaraktigt ut. Jag kan fortfarande inte pinga dig. MEN jag försökte tracert-a dig. Och på ip:n du har som nod 2 (195.xxxxx som motsvarar vlan600.xxxx), så verkade den gå in i en loop mellan denna och enb annan ip (10.244.128.97). Den hoppade bara fram å tebax där. Nu när jag testar igen kommer den bara till denna, därefter blir det timeout.

Låter som om det får bli ett samtal med BBB imorgon :(

hm...kör också bbb. testade att pinga fotokungen och får exakt samma fel.
se

Bifogat

• samesamebutdiffrent.JPG
    samesamebutdiffrent.JPG
    61.6 KB · Visningar: 43
Plåtniklas skrev:

Den adressen har du nog inte, *.*.*.254 är sista numret i serien :rolleyes:

För övrigt så får jag samma fenomen, och jag har bbb-Lan och sp2 (som för övrigt ska kastas så j*vla långt det går när jag får tid. Nåt av det sämsta skit jag träffat på)

Problemet löst.

BBB har lite knas med att broadcast-adresser delas ut till kund som vanlig IP. Således HAR jag visst .255 på slutet, rainman. :rolleyes:

Lösning:
ipconfig /release
net stop "DHCP Client"
net start "DHCP Client"
ipconfig /renew

Klart. Ny IP tilldelad. :tummenupp

Plåtniklas skrev:
Problemet löst.

BBB har lite knas med att broadcast-adresser delas ut till kund som vanlig IP. Således HAR jag visst .255 på slutet, rainman. :rolleyes:

Lösning:
ipconfig /release
net stop "DHCP Client"
net start "DHCP Client"
ipconfig /renew

Klart. Ny IP tilldelad. :tummenupp

Men det funkade bra?
:va :hihi

Plåtniklas skrev:
Självklart funkade det inte bra. Det var ju därför jag la upp den här tråden. :mattias

Dåså! :)
Näe, sp2 åker kan jag säga, men sen har man ju lite problem med bbb mot speciellt telia och några andra nät.

rainman skrev:
Dåså! :)
Näe, sp2 åker kan jag säga, men sen har man ju lite problem med bbb mot speciellt telia och några andra nät.

Tycker faktiskt att SP2 har funkat bra. Nåt jag retar mig på är det där jefvla 'Security Center' som ploppar upp fast jag sagt till att jag inte vill det. :kulspruta Microsoft

Plåtniklas skrev:
Tycker faktiskt att SP2 har funkat bra. Nåt jag retar mig på är det där jefvla 'Security Center' som ploppar upp fast jag sagt till att jag inte vill det. :kulspruta Microsoft

Det har jag fått bort att den dyker upp, men det är massa oförklarliga problem som har uppstått sen jag la in det. Speciellt nätverksgrejor som inte funkar osv.

rainman skrev:
Det har jag fått bort att den dyker upp, men det är massa oförklarliga problem som har uppstått sen jag la in det. Speciellt nätverksgrejor som inte funkar osv.

Intressant. Har haft 2 långa diskussioner i andra trådar angåennde MS och bl.a. sp2, där motdebattören aaaaaaldrig sett något problem med sp2. Jag hävdar fortfarande att "if it ain't broke, don't fix it" :-) Således kör jag inte ens med sp1 lol.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=57888
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=58103

Skalman skrev:
Intressant. Har haft 2 långa diskussioner i andra trådar angåennde MS och bl.a. sp2, där motdebattören aaaaaaldrig sett något problem med sp2. Jag hävdar fortfarande att "if it ain't broke, don't fix it" :-) Således kör jag inte ens med sp1 lol.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=57888
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=58103

Jag hade en dist med inbyggd sp2 som jag lade in vid ominstallation, och det har jag ångrat bittert, men jag väntar på ny systemdisk, och då lägger jag in sp1, för det hade jag aldrig några problem med. Var faktiskt lite nyfiken på brandväggen, och den känns inte som nåt jag vill använda längre. Även fast jag slår av den så möter jag på problem orsakade av den.

rainman skrev:
Jag hade en dist med inbyggd sp2 som jag lade in vid ominstallation, och det har jag ångrat bittert, men jag väntar på ny systemdisk, och då lägger jag in sp1, för det hade jag aldrig några problem med. Var faktiskt lite nyfiken på brandväggen, och den känns inte som nåt jag vill använda längre. Även fast jag slår av den så möter jag på problem orsakade av den.

Om du hittar "xp med integrerad sp2" så funkar det kanske bättre. De flesta problem jag sett har varit de som uppgraderat till sp2, och inte de som gjort en färsk installation med denna. Vet att det finns en engelsk version som nån rellegrupp släppt, osäker på om det finns en svensk dito.

Skalman skrev:
Om du hittar "xp med integrerad sp2" så funkar det kanske bättre. De flesta problem jag sett har varit de som uppgraderat till sp2, och inte de som gjort en färsk installation med denna. Vet att det finns en engelsk version som nån rellegrupp släppt, osäker på om det finns en svensk dito.

Som sagt, det funkar ju inte optimalt även med integrerad! :)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back