Surfa i Europa.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Behöver lite hjälp och tips. Googlandet gick dåligt.

Förra året billade vi ner till Hossegor strax norr om Biarritz och surfade en vecka. Har semester om två veckor och vill då komma iväg och surfa igen. Saken är att vi inte orkar bila ner igen och utan bil är Hossegor ett dåligt alternativ.

Vi börjar istället vända blickarna mot Portugal. Någon som varit där(helst på Atlantkusten)?

Någon som kan rekommendera någon soft surfstad i Europa ditt man kan ta sig med flyg och bo så nära vattnet att man inte behöver bil för att transportera brädorna. Gärna då i Portugal...

Edit1:
...surfingen som avses är vågsurfing...
Fick nyss höra att det tydligen är väldigt kallt i vattnet utanför Portugal p.g.a. att Golfströmmen inte når så långt ned...

....nu har jag riktat blickarna mot Lanzarote och Fuerteventura... Tips, någon?!

Last edited:
Om du kan tänka dig vind eller kitesurf så är Tarifa på Spaniens (Europas?) absoluta sydspets ett hett tips. Det går att vågsurfa helt ok också iofs men det kanske inte är det absolut bästa stället om bara ska vågsurfa.

"Kallt i vattnet" är för övrigt 20-25 grader.

Dickhead skrev:
"Kallt i vattnet" är för övrigt 20-25 grader.

....Det jag hörde om Portugisiska Atlantkusten var inga 20-25 grader utan snarare:
- "Där kan man inte surfa utan hel våtdräkt!"

jag säger Irland, flyg till shannon airport på västkusten. Annars säger jag fuerteventura men jag tror inte det flygs dit så mkt nu...
för det tredje kolla marocco....

annars, kolla wannasurf.com och hitta nån annanstans...
själv drar jag till norge imon o hoppas på lite surf....

morecore skrev:
jag säger Irland, flyg till shannon airport på västkusten. Annars säger jag fuerteventura men jag tror inte det flygs dit så mkt nu...
för det tredje kolla marocco....

annars, kolla wannasurf.com och hitta nån annanstans...
själv drar jag till norge imon o hoppas på lite surf....

Saken är att vi vill ha sol och bad kombinerat med surfing. Så Irland lockar inte så väldigt.

Marocko kanske kan vara något..

Såg att det gick rätt lite resor till Fuerteventura nu på sommaren. Verkar som det drar igång i höst.

förresten bil är nästan ett måste tyvärr.... du kan ju ta dig till biaritz via flyg till london, sen paris, sen går det ett tåg till biaritz....

morecore skrev:
förresten bil är nästan ett måste tyvärr.... du kan ju ta dig till biaritz via flyg till london, sen paris, sen går det ett tåg till biaritz....

Jo.. vid Biarritz/Hossegour lär man def. behöva bil... Men det känns inte lönt att bila ner för enbart en vecka och hyra bil en vecka blir för dyrt.
Vi bilade ner förra året så det känns som man redan gjort den resan en gång.

korvgubbe skrev:
....Det jag hörde om Portugisiska Atlantkusten var inga 20-25 grader utan snarare:
- "Där kan man inte surfa utan hel våtdräkt!"

Har iofs bara varit i sydligaste delarna av Portugal (inte surfat i Portugal men var ungefär samma temp i vattnet på båda ställena) och spanska atlantkusten mellan Gibraltar och gränsen till Portugal och visst, det var inte lika varmt som i Medelhavet men funkade fint med en "shorty" eller vad de korta våtdräkterna kallas. Jag är dock inget surfproffs på nåt sätt, har bara testat några ggr.

korvgubbe skrev:
Behöver lite hjälp och tips. Googlandet gick dåligt.

Förra året billade vi ner till Hossegor strax norr om Biarritz och surfade en vecka. Har semester om två veckor och vill då komma iväg och surfa igen. Saken är att vi inte orkar bila ner igen och utan bil är Hossegor ett dåligt alternativ.

Vi börjar istället vända blickarna mot Portugal. Någon som varit där(helst på Atlantkusten)?

Någon som kan rekommendera någon soft surfstad i Europa ditt man kan ta sig med flyg och bo så nära vattnet att man inte behöver bil för att transportera brädorna. Gärna då i Portugal...

Edit1:
...surfingen som avses är vågsurfing...
Fick nyss höra att det tydligen är väldigt kallt i vattnet utanför Portugal p.g.a. att Golfströmmen inte når så långt ned...

....nu har jag riktat blickarna mot Lanzarote och Fuerteventura... Tips, någon?!

Fuerteventura är kanon! :tummenupp Jag är inte haj på det där med surfning men nog fan var det stora fina vågor där! Kul hade vi!

Det går ju flyg direkt från London till Biarritz ...eller gjorde iaf det för 2 år sedan (RyanAir).
Fast det är omständigt, speciellt om man bara har en vecka på sig. Mkt väntan på flyg mm. Har man dessutom med sig egen bräda är det ju lite smått osmidigt & jag vill minns att dom tog ganska bra betalt för att man skulle få med den.
Vi klarade oss utmärkt utan bil dock. Det är ju mkt upp till hur man bor.

Barrett skrev:
Det går ju flyg direkt från London till Biarritz ...eller gjorde iaf det för 2 år sedan (RyanAir).
Fast det är omständigt, speciellt om man bara har en vecka på sig. Mkt väntan på flyg mm.

Jo, vi hade tänkt flyga till Biaritz om det inte varit så att Biaritz och hossegor kräver bil om man ska ta sig mellan stränderna.. Jag har ingen bräda utan hade tänkt hyra isåfall..

ska du hyra å krabba så är ju lanzarote ett easy ställe, finn uthyrnings ställe överallt. Även mkt spots.... Jag hittade ett par lanzarote resor när jag kollade för 2v sedan. Kommer du på fel ställe så måste du ju ha bil.. återigen.

Annars, dra en flygresa till L.A eller nått?? flyget kostar runt 4000...

morecore skrev:
ska du hyra å krabba så är ju lanzarote ett easy ställe, finn uthyrnings ställe överallt. Även mkt spots.... Jag hittade ett par lanzarote resor när jag kollade för 2v sedan. Kommer du på fel ställe så måste du ju ha bil.. återigen.

Annars, dra en flygresa till L.A eller nått?? flyget kostar runt 4000...

Har du några tips på orter på Lanzartote där det inns närliggande surf-spots?

Var och surfade i San Diego för ett par år sedan.. grymt! :tummenupp Dit ska jag nog åka igen när jag kan vara borta 2-3 veckor iaf..

tja har du åkt än? kom precis hem fr 5 dagars surf i stavanger, mkt trevligt!

Har ingen dunder koll på lanzarote, kolla www.wannasurf.com där finns antagligen spots....

morecore skrev:
tja har du åkt än? kom precis hem fr 5 dagars surf i stavanger, mkt trevligt!

Har ingen dunder koll på lanzarote, kolla www.wannasurf.com där finns antagligen spots....

Nope, åker den 26:e. Efter avhopp så vi inte kunde fylla en bil så kommer du nu bli en vecka på Teneriffa. Los Christianos tror jag det hette... Ska tydligen finnas 3 surfspots där i närheten och blir det dålig surf så har vi klätterutrustningen med oss ! :tummenupp

Kom hem från Maroco för en vecka sen, Jag åkte runt och kollade och mitt tips är Agadir eller Souera MEN på vintern, jag snackade med flera surfare som bodde där och dom sa att det var 100 ggr bättre under vinterhalvåret, det var inga vidare surfvågor nu. Casablanka och Tangier är inga surfstäder diräkt men det skulle nog funka om man inte hadde något val.

Bertborge skrev:
Kom hem från Maroco för en vecka sen, Jag åkte runt och kollade och mitt tips är Agadir eller Souera MEN på vintern, jag snackade med flera surfare som bodde där och dom sa att det var 100 ggr bättre under vinterhalvåret, det var inga vidare surfvågor nu. Casablanka och Tangier är inga surfstäder diräkt men det skulle nog funka om man inte hadde något val.

Så är det överallt i europa nästan, att somarhalvåret e dött.... iaf mkt mindre vågor...

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back