Surar vid motorvägskörning

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Hej.
Har ett litet problem med min gsxr 750 1996 ibland.
Det är så när man kör längre sträckor på samma varvtal , dvs motorvägskörning lång landsvägskörning så tenderar den till att börja sura ibland.
Det händer endast när man kört en längre tid.
Den börjar liksom bööa precis som bensinen är slut i tanken och dör till slut.
Stannar du åt sidan och väntar 30 sec - 2 min så startar den och går hur rent som helst igen utan problem precis som den ska.

Obs: Fenomenet tillkommer endast vid motorvägskörning och liknande. Den går hur rent som helst på vägar där jag varierar vartalet.

Kan det vara stiften eller vad kan de möjligvis vara?

Tacksam för svar.
 
Okej men hur blir jag av med problemet?
Vad är anledningen isåfall till att det blir vakum i tanken?
 
Du ska vara snäll mot din Gixxer så den int är så lessen och sur på motorvägen! Hojjarna blir ofta sura om man bråkar med dom!
Skämt osido, går den varmt?
Kolla att luftslangen från tanken är som den ska.
 
Vad händer om du pressar iväg av bara fan och drar upp den i 240?
Rost i tanken. täppt filter som märks när den drar mkt sopp...

Okej men hur blir jag av med problemet?
Vad är anledningen isåfall till att det blir vakum i tanken?
 
Vet inte riktigt hur det funkar på 4taktare men hade det varit en 2takt skulle jag sagt att du ska kolla flottörnivån och att flottörventilerna stänger.

Om nivån är för hög eller det inte stänger helt så går iaf 2takt fett och surar till sig,märks mest vid jämn fart och inte så mycket vid inspirerad körning.

Henrik
 
Går hur bra som helst om jag drar på från 0 - 240 .
Det är endast vid vissa tillfällen den vill bete sig såhär.
Den börjar bluddra och smälla och till slut dör den.
Det jag tycker är konstigt är att om jag väntar 1 min så startar den igen och går klockrent igen.

hojen går inte varm och luftslangen verkar sitta där den ska.
 
Testa att sätta på en slang på kranen, öppna och tappa ur 4-5 liter. Det ska rinna ordentligt hela tiden, det får inte avta rinnandet efter ett tag.
Kan vara kranen som är täppt, eller smuts i botten på tanken.
Bränslet som finns i förgasarna räcker ganska länge.

Slitna emultionsrör/ Dynojetnålar gör också att den får för mycket vid konstant fart i 100-120km/h.
Hög bränsleförbrukning?
Hur länge har problemet funnits?

Mats
 
Bränsle förbrukningen är som den ska , och vet inte hur länge exakt problemet har funnits efter som jag köpte hojen begangnad.
Men vissa dagar kan man köra flera mil utan att fenomenet framkommer.
Ibland kan jag tom köra motor väg i 4 mil utan att det är något problem.
Man kan säga att problemet kommer och går lite när det vill :confused:

Men om det nu skulle vart skit i tanken då skulle de väl inte hjälpa att ha hojen avstängd i 2 min?
Problemet skulle väl kvarstått?
 
hade precis samma på min 97a.
vid längre hård körning vill den inte tända.
Blev så på motorvägen eller efter rakan på anderstorp.
Min blev bra när jag bytte tändstift, så prova det först. :tummenupp
 
Okej.
Får väl prova byta stift.
Men fenomenet upprepar sig somsagt när man pressar den längre tid , tex ligger i 180 - 230 hela tiden och pressar på växlarna .
Dvs hårdkörning.
Vill gärna få fler tips då stift kostar ju ändå runt 400kr som kan va dyrt för en fattig student som mig
 
Okej.
Får väl prova byta stift.
Men fenomenet upprepar sig somsagt när man pressar den längre tid , tex ligger i 180 - 230 hela tiden och pressar på växlarna .
Dvs hårdkörning.
Vill gärna få fler tips då stift kostar ju ändå runt 400kr som kan va dyrt för en fattig student som mig


byta stift tillhör ju bara vanlig service som ska göra var 1000e mil eller ngt iaf.

Tycker det låter som en billig åtgärd som ändå inte är bortkasatd om det inte skulle hjälpa. Har du inte råd med det så blir det nog svårt att hålla din cykel rullande nån längre tid
 
Jojo menar absolut inte så , Jag menade bara på att det är dumt att köpa fel sak som inte löser problemet.
ungefär som att jag skulle köpa ett avgasrör när det är bromskivan som är skev.
Lite överdriven jämförelse men ändå.
Det är därför jag vart intresserad av fler tips osv.
 
Tja!

Har ett liknande fel på min gixxer 96:a. Den tappar gas helt vid låga varv. Håller jag upp varvtalet så går den bra. Den rycker även på jämn gas, men inte vid gaspådrag. Har haft den inne på verkstad, där dom bytte nålarna (800 kr), ny soppa kran, ny olja, nya packningar och nya tändstift. Ändå går den dåligt på tongång och rycker =( 7800kr gick kalaset på. Och ändå har man en hoj som inte går hundra!!!
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top