Sura bilister?

Gäller det även oss motorcyklister när vi sätter oss bakom ratten? :crash

För några somrar sedan höll jag på att köra rakt i sidan på en bil som kom från en motorvägsavfart. Jag körde inte för fort, och det var kanske därför som jag lyckades väja ut framför honom. Jag bromsade in, vände mig om och började vifta som en italienare.

Han följde efter mig tills jag stannade, kanske 2-3 kilometer senare. Jag går av hojen, tar av mig hjälmen och bereder mitt tal om hur utsatta vi MC-förare är, som förklaring till min reaktion. Det jag INTE var beredd på var den hjärtligaste och ärligaste ursäkt jag någonsin fått. Killen var i 30-årsåldern, och hojåkare.

Så som svar på din fråga; ja, förmodligen. Men vi har nog lättare att förstå MC-förare, när vi gör misstag i bilen.

Visst händer det att bilister inte är tillräckligt uppmärksamma, pratar i telefon, kör in i rondeller utan att lämna företräde, tror att dom ska hinna över korsningen, svänger utan att blinka... det bör man som hojåkare liksom räkna med när man är ute och åker. Att köra som man är osynlig är en ganska bra regel...
Håller med att det är sjukt irriterande om en bil ligger för nära på 30/50 sträcka, skönt att är det är skitenkelt att gå in till kanten med hojen då och släppa förbi så man slipper dom diReCkt. Jag har av erfarenhet lärt mig skärpa uppmärksamheten lite extra när jag ser
1) hyrbil
2) pundarvolvo
3) lattemorsa
4) hantverkarskåp.
Då vet man...

Men det här snacket att "alla" bilister avsiktligt försöker göra livet surt för hojåkare? Tse tse... Tvärtom tycker jag många bilister i Stockholm och städerna här runt Mälardalen är väldigt hänsynsfulla. Håller ut till höger när dom ser en hoj i backspegeln, släpper in framför om det är kolonn på landsvägen osv. Händer i alla fall mig betydligt oftare att jag möter hänsynsfulla än puckon. Men det kanske bara är jag?

Last edited:
Körde bil Skeune-Sthlm idag. Länge var vi ett gäng bilar som drogs med sur gubbe i volvo S80 som vägrade flytta sig ur vänsterfilen. Till slut fick några nog och skulle ta honom på insidan, men det satte han galant stopp för genom att accelerera ikapp en långtradare. Så höll det på i säkert en mil eller två tills gubben skulle svänga av. (Han höll tom på att missa sin avfart eftersom han inte ville lämna vänsterfilen)

Vad skall man göra åt såna mongon? Preja in dom i räcket?

Låter som att jag kommer få möta många fler idioter i trafiken som verkar känna sig kränkta av att jag men inte dom får köra hoj haha.

Jag har bara kört hoj 350 mil. Varit med om en yngre tjej som medvetet försökt att preja mig.
När jag gjorde en omkörning (dubbelfilig 50 väg) så försökte en idiot kasta sin snus på mig.

Jag har av erfarenhet lärt mig skärpa uppmärksamheten lite extra när jag ser
1) hyrbil
2) pundarvolvo
3) lattemorsa
4) hantverkarskåp.
Då vet man...

Du glömde den värsta kategorin av dem alla: Taxichaufförer!
Gör dom allra mest konstiga manövrar av alla, anser sig ha rätt att närsomhelst plöja över heldraget, parkera hur dom vill och är så upptagna med att leta adresser och knappa på sin taxidator att t o m långtradare blir osynliga. När man sen, med brallorna fulla med bajs, påpekar för dom att det var jävligt nära och att dom kanske skulle öppna ögonen inser man att dom också tycker att dom aldrig gör fel. I övrigt är jag benägen att hålla med dig, 99% procent är sjyssta och reko medmänniskor. Jag tvekar aldrig att med en vänlig vink tacka dem som så förtjänar.

Min kompis höll på att bli mördad av en bilist igår när vi var ute. Kompisen svängde ut från en busshållplats när det kommer en svart Vw passat i en bra bit över 100km/h över ett backkrön (det är 50-väg). Min kompis noterar bilens höga fart och accellererar kraftigt för att snabbt komma upp i fart, medans jag avvaktar tills bilen passerat.

Bilen hinner få ner farten med god marginal (det var en rondell längre fram, så han hade fått bromsa oavsett). Men istället för att lägga sig bakom motorcykeln tränger sig bilen förbi och bromsar samtidigt som han girar höger, vilket gör att min kompis är centimeter ifrån att bli påkörd.
Jag ligger bakom och bevittnar hela situationen. Självklart brinner det i mitt huvud, så jag kör ikapp passaten för att försöka få ett snack med honom, men så fort jag närmar mig för att signalera att han ska stanna så börjar han försöka preja mig av vägen. Självklart är mitt liv värt mer, så jag backar naturligtvis av. Vi ligger bakom ett tag men är till slut tvungna att svänga av då vi ska åt ett annat håll.

I situationer som denna önskar jag att jag alltid hade kört med hjälmkameran.

:huvet

Körde bil Skeune-Sthlm idag. Länge var vi ett gäng bilar som drogs med sur gubbe i volvo S80 som vägrade flytta sig ur vänsterfilen. Till slut fick några nog och skulle ta honom på insidan, men det satte han galant stopp för genom att accelerera ikapp en långtradare. Så höll det på i säkert en mil eller två tills gubben skulle svänga av. (Han höll tom på att missa sin avfart eftersom han inte ville lämna vänsterfilen)

Lösningen är en bil med lite mer drag i. Tyvärr (med risk för böter) använder jag höger körfält som omkörningsfil ganska ofta på grund av sådana bilister.

Håller med till 100% och listan bör förlängas med:

5) De gula Taxi 020 bilarna som finns runt Stockholm.
6) Artonåriga bimbos med jättesolbrillor och iPhone klistrad mot kinden.

Jag åker en hel del hoj i 08-området under vår och höst. Så gott som samtliga "potentiella tillbud" för mig och mina kompisar har involverat en Taxi 020 eller en sådan tjej. Helt oförklarliga och omarkerade filbyten. Köra rakt ut i rondeller. Köra ut mitt framför hojar, oavsett om de kommer i låg eller hög hastighet. Svänga höger från vänster fil (och vice versa). Ett allmänt irrationellt beteende. Och sedan se ut som att det "potentiella tillbudet" var hojens fel...

Bäst är fortfarande bimbon som backade över en kollegas Fireblade i ett trafikljus. Mitt i natten, mörkt och rött i ett trafikljus. Kollegan ska åka rakt fram och ställer sig bakom den enda bilen som också ska åka rakt fram. Helt plötsligt slänger bilen i backen och backar över hojen (kollegan hinner precis kasta sig av)...! Ut hoppar en sådan bimbo (med jättesolbrillor på mitt i natten och iPhone klistrad mot kinden, givetvis) som förklarar att hon helt plötsligt kom på att hon stod i fel fil och glömde att titta i backspegeln...

Det enda som fungerar är att vara på sin vakt. Kör motorcykel med antagandet att alla bilister (särskilt de uppräknade) verkligen är idioter. Expect anything and everything.

Last edited:
Min kompis höll på att bli mördad av en bilist igår när vi var ute. Kompisen svängde ut från en busshållplats när det kommer en svart Vw passat i en bra bit över 100km/h över ett backkrön (det är 50-väg). Min kompis noterar bilens höga fart och accellererar kraftigt för att snabbt komma upp i fart, medans jag avvaktar tills bilen passerat.

Bilen hinner få ner farten med god marginal (det var en rondell längre fram, så han hade fått bromsa oavsett). Men istället för att lägga sig bakom motorcykeln tränger sig bilen förbi och bromsar samtidigt som han girar höger, vilket gör att min kompis är centimeter ifrån att bli påkörd.
Jag ligger bakom och bevittnar hela situationen. Självklart brinner det i mitt huvud, så jag kör ikapp passaten för att försöka få ett snack med honom, men så fort jag närmar mig för att signalera att han ska stanna så börjar han försöka preja mig av vägen. Självklart är mitt liv värt mer, så jag backar naturligtvis av. Vi ligger bakom ett tag men är till slut tvungna att svänga av då vi ska åt ett annat håll.

I situationer som denna önskar jag att jag alltid hade kört med hjälmkameran.

:huvet

När folk beter sig sådär så står det inte rätt till i huvudet. När man medvetet prejar och utsätter någon för livsfara måste det ju handla om något mer än att han 'anser sig ha rätt'.

Sådana ska man passa sig för att konfrontera, det är bara backa av. Annars flyger det ut någon påtänd galning med skruvmejseln och hugger ner både dig och hojen.

Men nu kanske det handlar om att jag är en fegis också... :näsblod

Lösningen är en fil till., vilket kan vara en seg process att få till.

Enda sättet att få upprättelse är genom att själv bli en felfilkörande bromskloss. Jag är en mycket mer harmonisk människa sedan jag började praktisera det.

Man tänker ju ibland: "Hade jag bara haft ett granatgevär i fronten...".
Men en dag slog det mig! Varför inte en paintball-picka? Jäsingen vad det skulle vara kul att sätta en "granat" i bakrutan på nå't pucko. Förmodligen livsfarligt. Men ändå!

Själv är jag rätt sugen på att skaffa en pistol med pansarbrytande kulor så man kan slå lite hål i deras motorblock ibland. :mad:
Men, när jag råkar ut för sådana bilister så löser jag det på två sätt, antingen svänger jag av och kör andra vägar, eller så pangar jag på så in i helvete så de inte hinner med.

Allt enligt devisen att minska tiden för en potentiell incident.

Jag pendlar mellan Malmö och Lund i rusningstrafik vilket oftast innebär tät trafik i omkörningsfilen, och det är helt galet hur tätt folk kan ligga till bilen framför, bara nån meter mellan bilarna i 130km/h, helt vansinnigt.

Nåt som alltid funkat för mig när jag har nån i röven är att helt enkelt vända mig om, gestikulera "sänk farten" med handen, och sen tummen upp när de ger en lucka. Så blir alla glada :tummenupp

Jag pendlar mellan Malmö och Lund i rusningstrafik vilket oftast innebär tät trafik i omkörningsfilen, och det är helt galet hur tätt folk kan ligga till bilen framför, bara nån meter mellan bilarna i 130km/h, helt vansinnigt.

Nåt som alltid funkat för mig när jag har nån i röven är att helt enkelt vända mig om, gestikulera "sänk farten" med handen, och sen tummen upp när de ger en lucka. Så blir alla glada :tummenupp

Jag har vänt mig om och blängt på bakomvarande några gånger och fått lite mer plats, annars har nog RD350n gjort absolut underverk med bakomvarande rövsniffande... Folk ger en skaplig lucka på sådär 20-30 meter i kökörning, har aldrig så mycket plats på min Z1000SX.
Blårök och tvåtaktsylande gör underverk! :D

Nån av er skulle hållt hans högersida så han inte kunnat svänga av på sin avfart ;)

Back