Sur suzuki rm!

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Hoj
HRC RC213V
tjohej!

Nu ska jag berätta hur allt gick till!

Skulle idag köra igång crossen, för att köra ett par varv runt kvarteret. Den startade jättefint på första kicken, men dog efter en stund, det var soppatorsk! Jag lutade den mot en vägg och drog iväg och köpte 5 liter soppa, i med 1dl olja (biltema - förlåt!).
När jag kom tillbaka låg den på marken, den hade ramlat omkull.
Sen vägrade den starta... Tog ur stiftet, det var jätteblött med massa kolsvart olja på, torka rent och satte i det. Nu gick den igång jättelätt! MEN, den surade ihop efter 5 sek.. Det vart bara surt direkt efter start.
Jag höll på så där 5 gånger, sen gav jag upp.

Är biltemas olja så sketen? Har nåt hänt när den vält? Den har gått perfekt hela vintern, känns konstigt att det bara skulle bli så här.

Crossen är en suzuki Rm 250cc från 91. Soppan var OK/q8 98oktan, och oljan biltema 2t syntet., Om det nu har med saken att göra.

Mycket tacksam för hjälp!! puss

Kolla så inte choken ligger till! Oljan har nog inget med det att göra!

Mnjää, oljan kändes väl lite långsökt...
Något lätt sätt att se att choken är i? Antar att du inte menar att jag ska kolla spaken... Men skulle den verkligen bete sig så där bara för att choken är i? Choken brukar jag ha i i början när jag startar, har aldrig vart problem förut.

hojar brukar bete sig sådär när man välter dem, konstigt nog även 2t. Min husa får jag känna mig glad om jag får igång på ett tag när jag lagt ner den men 2t är ju en annan sak. Antagligen är de inte bara stiftet som är surt, ta ur stiftet och lägg i en växel, rulla hojen några meter så att motorn går runt utan varken stift eller gas. Stäng av bensinkranen också kan vara ett tips när du rullar. Sätt i stiftet igen och du ska se att den inte surar igen. Värt ett försök. :tummenupp

philsson skrev:
hojar brukar bete sig sådär när man välter dem, konstigt nog även 2t. Min husa får jag känna mig glad om jag får igång på ett tag när jag lagt ner den men 2t är ju en annan sak. Antagligen är de inte bara stiftet som är surt, ta ur stiftet och lägg i en växel, rulla hojen några meter så att motorn går runt utan varken stift eller gas. Stäng av bensinkranen också kan vara ett tips när du rullar. Sätt i stiftet igen och du ska se att den inte surar igen. Värt ett försök. :tummenupp

Jaså! Låter ju bra! :) Hoppas det funkar!
Den låg ner i kanske en kvart eller så... När jag hade stiftet ur så kickade jag ett par gånger, men det behövs väl lite mer kanske... Jag får nog också lov att vara sur ett par dagar, tills man pallar försöka igen. Hoppas det rinner av sig eller nåt...

Det som hände var antagligen att flottören i förgasaren öppnade så att bensin rann ner i vevhuset. Testa att kicka med stiftet urtaget så kanske det åker ur, annars får du försöka vända på den och hälla ut soppan.

Bearing skrev:
Det som hände var antagligen att flottören i förgasaren öppnade så att bensin rann ner i vevhuset. Testa att kicka med stiftet urtaget så kanske det åker ur, annars får du försöka vända på den och hälla ut soppan.

Det var ju soppatorsk i den? Borde väl egentligen inte ha kunnat rinna så mkt soppa överallt... Har kutat runt med den utan stift väldigt mkt, blir inge bättre. Fick igång den en gång, och kom kanske 100 meter, sen död.
Har börjat leta mer fler nu. Har kollat dödarknappen, och tagit av sladdarna. Ska dom vara ihop eller isär för att den ska gå? Den hade fått sig en liten smäll av smällen så att säga. Vad mer kan vara fel? Värt att köpa nytt stift å testa? Det som sitter är ganksa nytt, så borde ju inte vara det...

tack på förhand

Last edited:
Normalt när RM250'n har lagt sig gäller att man ska kicka med full gas för att få igång den (står även så i min manual). Testa!

Torkel skrev:
Normalt när RM250'n har lagt sig gäller att man ska kicka med full gas för att få igång den (står även så i min manual). Testa!

Nu var du taskig, jag tror flottören hängde sig när den ramlade omkull, var det soppatorsk kan ingen massa soppa runnit ner i vevhuset. Knacka på fuggen med nåt så kanske den släpper, eller vält den andra hållet också :hihi

Lätt sur

Om man kör lite sakta runt med en kall cross blir dom lätt sura.
Det kan vara så att den startar och går hjälpligt på låga varv, men när man gasar så dör den totalt.

Ett sätt är att köpa ett väldigt varmt/mjukt stift ex B6ES , bara för att starta och köra den ren med. När den sedan är varm och går riktigt sätter du i den rätta sitftet igen.
Är den riktigt ärkesur, får man lov att gasa på rätt ordentligt 15-20 sekunder. Då är överflödet i vevhuset förbrukat.

Ett startsift kan vara bra att ha, ifall att.

Nu var du taskig, jag tror flottören hängde sig när den ramlade omkull, var det soppatorsk kan ingen massa soppa runnit ner i vevhuset. Knacka på fuggen med nåt så kanske den släpper, eller vält den andra hållet också :hihi

det kan nog stämma

annars har jag själv kört rm och den gick då inte att köra på dålig olja
( jo jag menar att biltemas olja är dålig)
Va skit kännslig och dog hela tiden.......

Mats757 skrev:
Om man kör lite sakta runt med en kall cross blir dom lätt sura.
Det kan vara så att den startar och går hjälpligt på låga varv, men när man gasar så dör den totalt.

Ett sätt är att köpa ett väldigt varmt/mjukt stift ex B6ES , bara för att starta och köra den ren med. När den sedan är varm och går riktigt sätter du i den rätta sitftet igen.
Är den riktigt ärkesur, får man lov att gasa på rätt ordentligt 15-20 sekunder. Då är överflödet i vevhuset förbrukat.

Ett startsift kan vara bra att ha, ifall att.

Du kan du!
Var precis problemet... Ärkesurt tändstift! Stoppade i ett nytt och den gick som det skulle. Känns ju löjligt att köpa nytt stift för 189 kr... Får bränna ur stiften hela tiden med svets så går det väl, eller köra med startstift.
Lite jobbigt kanske att byta stift när den blir varm, men man har väl inget val.
Tack!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...